لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

تشدید فشارها بر اسرائیل در کنفرانس مونیخ برای جلوگیری از انجام عملیات زمینی در رفح


یکی از اردوگاه‌های فلسطینیان آواره، در مرز غزه و مصر
یکی از اردوگاه‌های فلسطینیان آواره، در مرز غزه و مصر

وزرای خارجه کشورهای منطقه و غرب که روز جمعه ۲۷ بهمن در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان گرد آمده‌اند، امیدوارند با تشدید فشارها بر اسرائیل، مانع از آغاز عملیات زمینی ارتش این کشور در رفح شوند.

این در حالی است که پس از یک سلسله گفت‌وگوهای تلفنی رهبران کشورهای غربی متحد اسرائیل با بنیامین نتانیاهو در روز پنجشنبه که در آن نسبت به عواقب چنین عملیاتی بر صدها هزار فلسطینی پناه‌گرفته در رفح ابراز نگرانی کردند، رسانه‌های اسرائیل کماکان از ادامه آمادگی‌ ارتش برای ورود زمینی به رفح بر اساس دستور نخست‌وزیر خبر می‌دهند.

به نوشته گاردین، با رسیدن آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به کنفرانس امنیتی مونیخ در روز جمعه و پیوستن او به همتایان خود از اسرائیل، عربستان، مصر، قطر و اردن، تقریباً تمامی چهره‌های کلیدی غیر از وزیر خارجه ایران، در این اجلاس گردهم خواهند آمد تا در باره بحران غزه بیشتر رایزنی کنند.

مسئولان کنفرانس امنیتی مونیخ امسال برای دومین سال پیاپی، ایران را نیز در کنار روسیه از حضور در این گردهمایی منع کرده‌اند. وزیر خارجه ایران هفته گذشته در سفر به منطقه با متحدین تهران در باره غزه دیدار کرد.

غیر از ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور این کشور نیز در کنفرانس مونیخ حضور دارد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، پنجشنبه شب در مذاکره تلفنی ۴۰ دقیقه‌ای با بنیامین نتانیاهو گفت عملیات نظامی در رفح بدون طرحی که امنیت غیرنظامیان را تضمین کند، قابل قبول نیست.

به جز آمریکا، بریتانیا و فرانسه، کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزیلند نیز که متحدین اسرائیل محسوب می‌شوند، روز پنجشنبه فشار بر اسرائیل را برای خودداری از عملیات زمینی در رفح تشدید کرده‌اند.

پایتخت‌های غربی نگران هستند اگر حماس و اسرائیل در جریان مذاکرات جاری در قاهره نتوانند به توافق برسند، در سایه تشدید درگیری‌های روزهای کنونی میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، بازگشت طرفین به میز مذاکرات در دور بعدی دشوارتر شود.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

به نوشته گاردین، حماس از مطالبه برای آتش‌بس دائمی دست کشیده و خواهان توقف شش هفته‌ای در جنگ اسرائیل در غزه است با این امید که چنین توقفی خود به خود منجر به آتش‌بس شود.

اما به نوشته آسوشیتدپرس، شواهد نشان می‌دهد مذاکرات قاهره با بن‎‌بست روبه‎‌رو شده است.

ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، که در گفت‌وگوهای مصر شرکت داشت، پنجشنبه شب با سفر به اسرائیل، با بنیامین نتانیاهو دیدار کرده بود.

طرح مصر برای مقابله با شرایط بعد از آغاز عملیات اسرائیل در رفح

روزنامه وال استریت جورنال از یک طرح ارتش مصر برای آماده کردن منطقه‌ای در مرز مشترک خود با غزه در صورت روبه‌رو شدن با سیل ورود جابه‌جا شدگان فلسطینی در نتیجه عملیات اسرائیل در رفح خبر داد.

این گزارش در روز پنجشنبه به نقل از مقامات مصری و تحلیلگران، حاکی است مقامات مصر محوطه‌ای به وسعت حدوداً ۲۰ کیلومتر را در صحرای سینا درنظر دارند که ممکن است بتواند ۵۰ هزار تا یکصد هزار نفر را در خود جای دهد.

ارتش مصر در حال ساخت دیوار حائل بلند با بلوک‌های بتونی برای این منطقه است تا جمعیت فلسطینی نتواند وارد سایر مناطق مصر شود.

وضعیت بیمارستان ناصر در خان یونس

به نوشته هاآرتص، ارتش اسرائیل روز جمعه به عملیات در بیمارستان ناصر در شهر خان یونس ادامه داده است.

ارتش می‌گوید بر اساس شواهدی از شهروندان اسرائیلی آزاد شده از اسارت حماس، و طبق «اطلاعات معتبر» که از جمله از بازجویی از اعضای بازداشت شده حماس دریافت کرده، این گروه تعدادی از اسرائیلی‌های ربوده شده را در این بیمارستان نگهداری کرده بود.

ارتش اسرائیل وجود احتمالی جسد گروگان‌های کشته شده در این بیمارستان را بررسی می‌کند اما به خانواده‌های گروگان‌ها خبر داده که هنوز گزارش مشخصی در مورد کشته شدن احتمالی افراد معینی از گروگان‌ها ندارد.

خانم شارون کانیو، یک گروگان آزادشده اسرائیلی، به خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گفته بود که او و بیش از ده گروگان اسرائیلی دیگر در بیمارستان ناصر نگاهداری می‌شدند.

مسئولان بیمارستان ناصر می‌گویند ژنراتورها از کار افتاده و جان افراد بستری شده در خطر است. آن‌ها به‌ویژه نسبت به وضعیت حاد شش بیمار و سه کودک نارس ابراز نگرانی کرده و از انتقال صدها بیمار و اطرافیان آن‌ها به بخش قدیمی بیمارستان که شرایط نامناسبی دارد و کمبود غذا، آب و شیر برای نوزادان خبر می‌دهند.

وزارت بهداشت وابسته به حماس اعلام کرد که مجتمع بیمارستانی ناصر به «پایگاه نظامی شبیه شده است».

این وزارتخانه روز جمعه از مرگ چهار بیمار در بخش مراقبت‌های اضطراری پس از قطع اکسیژن خبر داد.

از دور جدید محاصره این مرکز درمانی در خان یونس در این هفته، بیش از چهار هزار فلسطینی که برای حفظ جان خود از بمباران‌های اسرائیل در سایر مناطق شهر، در محوطه این بیمارستان پناه گرفته بودند، گریختند.

با این حال، هنوز گروهی از این جابه‌جا شدگان که نزدیک به یک هزار تن ارزیابی می‌شوند، در چادرهای محوطه بیمارستان ناصر باقی مانده‌اند.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت، پنجشنبه با درخواست برای آتش‌بس فوری بشردوستانه، شرایط غزه را «شبیه جهنم» نامید.

آقای آدهانوم در پستی در شبکه ایکس نوشت حمله احتمالی اسرائیل به رفح باعث رنج غیرقابل تصور خواهد شد و من نگرانی شدید خود را از این اتفاق تکرار می‌کنم.

با این حال اسرائیل می‌گوید حمله به رفح برای از بین بردن «آخرین یگان‌های رزمی» حماس و تحقق اهداف خود از جنگ، الزامی است.

آمادگی آفکار عمومی اسرائیل جهت ورود ارتش به جنگ در لبنان
همزمان، درگیری‌های نظامی اسرائیل و حزب‌الله روز جمعه ادامه یافته است.

واکنش نظامی گسترده‌تر اسرائیل از روز چهارشنبه این هفته پس از حمله راکتی حزب‌الله به شهر شمالی صفاد که در آن یک دختر ۲۰ ساله اسرائیلی کشته شد، تشدید شد.

در عملیات ارتش اسرائیل علیه «اهداف حزب‌الله» در جنوب لبنان در روز پنجشنبه علی الدبس، یک فرمانده ارشد میدانی حزب‌الله در کنار چند تن دیگر از نیروهای این سازمان متحد ایران کشته شد. ارتش اسرائیل کشته‌های روز پنجشنبه در طرف لبنانی را «عوامل تروریستی» نامید.

جنبش امل هم که رهبر آن نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان است، در اقدامی بی‌سابقه از آغاز جنگ اسرائیل با حماس در چهار ماه و نیم اخیر، از مرگ سه شبه‌نظامی خود در واکنش اسرائیل در روز پنجشنبه خبر داد.

نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله، گفته است که این سازمان «مرعوب تهدیدهای اسرائیل و حامیان غربی آن نخواهد شد».

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، پنجشنبه گفت ارتش عملیات علیه حزب‌الله را «تنها یک پله» بیشتر کرده در حالی که آمادگی دارد واکنشی ده‌پله شدیدتر هم نشان دهد.

رسانه‌های اسرائیل تأکید دارند که کابینه جنگ در این مرحله از دادن دستور به ضربه به زیرساخت‌های لبنان و اهداف غیر از حزب‌الله در آن کشور خودداری کرده تا جنگ را محدود با حزب‌الله نگاه دارد و از مبدل شدن آن به جنگ با لبنان جلوگیری شود.

با این اوصاف، به نوشته یدیعوت آحرونوت، وزیر دفاع اسرائیل به نهادهای مرتبط کشورش دستور داده افکار عمومی اسرائیل را نسبت به جنگ احتمالی در لبنان آماده کنند.

حملات راکتی حزب‌الله در شبانه‌روز اخیر خسارات زیادی به خانه‌ها و خودروها در شهر مرزی کریات شمونا و مرغداری‌های گالیل غربی وارد کرده و در برخی از این مناطق، زیرساخت‌هایی مانند آب و برق آسیب دید و جریان آب و برق را قطع کرده است.

با استفاده از گاردین، آسوشیتدپرس، وال استریت جورنال، هاآرتص و یدیعوت آحرونوت؛ ف.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG