لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

ادامه اعتراض‌ها به کشته شدن فرد معلول فلسطینی در تیراندازی پلیس در اسرائیل


تل‌آویو
تل‌آویو

اعراب شهروند اسرائیل و صدها اسرائیلی دیگر هم‌زمان با فلسطینیان کرانه باختری در اعتراض به کشته شدن یک مرد معلول ذهنی فلسطینی در تیراندازی نیروهای پلیس اسرائیل، این رویداد را با کشته شدن جورج فلوید، مرد آمریکایی آفریقایی‌تبار در ایالت مینه‌سوتا در آمریکا مقایسه کرده و به تظاهرات علیه آن ادامه داده‌اند.

ایاد خیری حلاق، معلول ذهنی ۳۲ ساله فلسطینی ساکن شرق بیت‌المقدس/اورشلیم، شنبه ۱۰ خرداد در چند قدمی مرکز پرورشی معلولین، در حالی کشته شد که بانوی مربی معلولین، او را همراهی می‌کرد.

پلیس اورشلیم در بیانیه‌ای گفته بود گزارشی در مورد وجود «یک تروریست مهاجم» در منطقه دریافت کرده بود؛ نیروهای پلیس تلفن همراه ایاد حلاق در دست او را ظاهراً «سلاح» تلقی کرده بودند.

صدها اسرائیلی سه‌شنبه شب ۱۳ خرداد در شهرهای مختلف هم‌زمان با اعتراض‌های مشابه در کرانه باختری، از تظاهرات سیاهپوستان در آمریکا در اعتراض به کشته شدن جورج فلوید، حمایت کرده و در شعارها و پلاکاردها بر لزوم حفظ جان فلسطینیان و اعراب در مناطق خود مانند جان سیاهان در آمریکا تأکید کردند.

همچنین به نوشته هاآرتص، تظاهرکنندگان اسرائیلی در حیفا و تل‌آویو تصاویر شهروندان اتیوپیایی‌تبار را که در دوره اخیر بدست پلیس اسرائیل کشته شدند، بر سر دست گرفته و نام آنها مانند سولومون تکا را یادآوری می‌کردند. معترضان در تل‌آویو در برابر ساختمان نمایندگی سیاسی آمریکا گرد آمدند.

فلسطینیان در بیت‌اللحم در برابر کلیسای بشارت زادگاه عیسی مسیح تظاهرات کردند. به نوشته تایمز اسرائیل، فعالان فلسطینی در روزهای اخیر هر چه بیشتر به این مقایسه پرداخته‌اند که در اینجا نیز فلسطینیان مانند سیاهپوستان آمریکا «نمی‌توانند نفس بکشند».

هم‌زمان، به گزارش وای.نت، خانواده‌های معلولین ذهنی عرب و فلسطینی چهارشنبه ۱۴ خرداد در تظاهراتی به دعوت بنیاد «صدای معلول» نسبت به تکرار این رویدادها و احتمال کشته شدن عضو معلول خانواده خود ابراز «نگرانی» کردند.

خانم سعیده خضر، یک مربی افراد دارای ناتوانی جسمی و ذهنی از شهر طیبه در شمال اسرائیل، به وای.نت گفت، «پلیس باید خادم ملت باشد نه اینکه ما را بکشد؛ رویداد بیت‌المقدس نشان بی‌اعتنایی به جان اعراب است».

این در حالی است که بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، یکشنبه ۱۱ خرداد با بیان «تاسف عمیق» و «همدردی» با خانواده حلاق، قول داد که «تحقیقات به نتیجه برسد».

امیر اوخانا، وزیر امنیت داخلی و مسئول نیروهای پلیس، چهارشنبه ۱۴ خرداد در مجلس کشورش گفت، «باید خانواده بیچاره حلاق را در آغوش کشید؛ افراد معلول را شناسایی، و از تکرار مواردی از این دست جلوگیری کرد».

آقای اوخانا در اشاره به احتمال بروز ناآرامی‌هایی در اسرائیل، مشابه رویدادهای جاری آمریکا، گفت «امیدواریم که وقایع مینیاپولیس و خشونت‌ها در اینجا تکرار نشود. باید از زندگی مشترک در کنار هم دفاع کرد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، خاخام آریه اشترن، یک روحانی ارشد یهودیان، چهارشنبه برای ابراز همدردی به خانه خانواده ایاد حلاق رفت.

دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل، نیز با نکوهش مرگ ایاد حلاق در تویتتر نوشت، این رویداد او را اندوهزده کرده و از بیان تاسف از سوی مقامات اسرائیل و تعهد به انجام تحقیقات استقبال می‌کند.

به گزارش والانیوز، بخش تحقیقات پلیس اسرائیل در خصوص رویدادهای منجر به کشته شدن ایاد حلاق «در پشت درهای بسته» به بررسی پرداخته‌است؛ در همین حال، دو عضو پلیس حاضر در صحنه قتل، فعلاً آزاد هستند هرچند که وکیل دارند و از آنها بازجویی اولیه شده است.

از سوی دیگر، خانواده ایاد حلاق و نمایندگان عرب مجلس اسرائیل، نسبت به انجام «تحقیق واقعی» در خصوص این رویداد از سوی پلیس این کشور، ابراز تردید کرده‌اند.

منصور ابو وردیه، پسر خاله ایاد حلاق، به الجزیره گفت، خانواده تردیدی ندارد که پلیس ماجرا را «خواهد پیچاند».

یوسف جبارین، عضو عرب کنست، چهارشنبه در مجلس مدعی شده بود که واحد تحقیقات پلیس در رویدادهای مشابه گذشته حقایق را لاپوشانی کرده‌است.

آقای جبارین همچنین گفته بود که چند روز پیش از کشته شدن ایاد حلاق، یک بیمار فلسطینی که همراه مادرش به بیمارستان تل‌هشومر در تل‌آویو رفت، در تیراندازی محافظان بیمارستان کشته شد و پس از آن وزیر امنیت داخلی گفته بود خون هر مهاجم به نیروهای امنیتی، پای خودش است.

محافظان بیمارستان فیلم‌هایی از این مرد را با چاقو در دست در محوطه بیمارستان منتشر کرده بودند.
مقامات فلسطینی مدعی شده‌اند، از آغاز سال میلادی جاری، ۲۱ فلسطینی در رویدادهایی که آنها «تیرباران صحرایی» نامیده‌اند، کشته شده‌اند.

عامیت گیلوتز، سخنگوی سازمان حقوق بشری اسرائیلی- فلسطینی «بتسلم» به الجزیره گفته‌است از ۳۴۰۸ فلسطینی که در ده سال اخیر در خاک اسرائیل و اراضی فلسطینی کشته شده‌اند، تنها پنج نیروی امنیتی در تحقیقات اسرائیلی «مقصر و محکوم» شناخته شده‌اند.

برای اسرائیل تأمین امنیت مردم و نیروهایش «خط قرمز» است و نظر به سوابق نقض امنیت، به هرگونه ظن به ارتکاب خشونت از سوی مهاجمین احتمالی، با سرعت و شدت واکنش نشان می‌دهد.

کشته شدن مرد معلول فلسطینی و اعتراض‌ها به آن، در آستانه تصمیم دولت اسرائیل از ۴ هفته دیگر، برای منضم کردن ۳۰ درصد از کرانه باختری رخ داده‌است.

بر اساس یک نظرسنجی که نتایج آن چهارشنبه در جروزالم پست انتشار یافت، ۵۸ درصد یهودیان اسرائیل احتمال می‌دهند که الحاق این اراضی، به آتش خشم فلسطینی و بروز «انتفاضه سوم» ختم شود.

با وجود این، نیمی از یهودیان اسرائیل گفته‌اند از انضمام یهودی‌نشین‌ها و گسترش رسمی محدوده خاک اسرائیل حمایت می‌کنند؛ ۲۵ درصد آنها گفته‌اند اصلاً نباید در انتظار حمایت آمریکا برای این اقدام بود.

صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، چهارشنبه گفته بود که اسرائیل بابت این اقدام «بهای سختی» خواهد پرداخت.

XS
SM
MD
LG