لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

پوشش زنده تحولات مرتبط با کشته شدن قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله‌ هوایی آمریکا به خودروهای حامل او و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

  • قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در نزدیکی فرودگاه بغداد در حمله هوایی آمریکا کشته شد. در این حمله ابومهدی مهندس، معاون حشد الشعبی و هشت نفر دیگر نیز کشته شدند.
  • علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کرد.
  • شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی «در زمان و مکان مناسب» از آمریکا گرفته خواهد شد. سفیر ایران در سازمان ملل گفته است پاسخ اقدام نظامی،‌ اقدام نظامی خواهد بود.
  • دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است. او تهدید کرده است اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آن کشور حمله کند، ۵۲ نقطه ایران، از جمله نقاط مهم به لحاظ فرهنگی، هدف قرار خواهد گرفت.
  • مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی روز شنبه در عراق برگزار شد و روز یکشنبه در اهواز و مشهد ادامه یافت. این تشییع روز دوشنبه در تهران برگزار شد و آیت‌الله علی خامنه‌ای بر پیکر او نماز میت خواند.
  • واپسین مرحله از مراسم تشییع قاسم سلیمانی در زادگاهش کرمان انجام می‌شود.
۱۱:۳۰ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

نخست‌وزیر عراق: این حمله شروط حضور نظامی آمریکا در کشور را نقض می‌کند

عادل عبدالمهدی
عادل عبدالمهدی

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، روز جمعه کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس در حمله هوایی ایالات متحده در بغداد را محکوم کرد.

او در بیانیه‌ای گفت: «حمله هوایی در فرودگاه بغداد اقدامی تجاوزگرانه به عراق و نقض حق حاکمیت آن است که به جنگ در عراق، منطقه و جهان منجر می‌شود.»

وی افزود که این حمله همچنین «شرط و شروط حضور نظامی ایالات متحده در عراق را نقض کرده و باید با قوانینی که امنیت و حاکمیت عراق را حفظ کند با آن روبه‌رو شد.»

وی از مجلس عراق خواست تا یک جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد.

۱۱:۲۵ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

دستور آماده‌باش سپاه مهدی

در پی خبر کشته شدن قاسم سلیمانی، مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه، در پیامی توئیتری از نیروهای شبه‌نظامی خود «به‌ویژه سپاه مهدی» خواست تا به حال آماده‌باش درآیند.

او ضمن تصمیم برای احیای دوباره سپاه مهدی (جیش المهدی) دعوت به «عقلانیت» در واکنش‌ها به حمله آمریکا به قاسم سلیمانی و مهدی المهندس کرد.

جنگجویان سپاه مهدی که غالباً با ماسک‌های سیاه در انظار عمومی ظاهر می‌شوند، بازیگران اصلی جنگ ۵ ساله بین گروه‌های عراقی و اصلی‌ترین دشمنان نیروهای عراقی و آمریکایی در درگیری‌های گسترده گذشته در عراق بودند.

۱۱:۰۳ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

واکنش عصائب اهل حق

قیس خزعلی، دبیرکل گروه عصائب اهل حق است، می‌گوید «بهای خون ریخته‌شده» ابومهدی المهندس «خاتمه کامل حضور نظامی آمریکا در عراق» خواهد بود.

به ترتیب از راست: ابومهدی المهندس، قاسم سلیمانی، احمد خادم سیدالشهدا و غلامرضا شریعتی؛ جلسه ستاد مدیریت بحران خوزستان
به ترتیب از راست: ابومهدی المهندس، قاسم سلیمانی، احمد خادم سیدالشهدا و غلامرضا شریعتی؛ جلسه ستاد مدیریت بحران خوزستان

او به همه نیروهای خود فرمان داده است تا «برای نبرد پیش رو و پیروزی بزرگ» در آماده‌باش کامل باشند.

نیروهای عصائب اهل حق، از گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران هستند که ازجمله برای مقابله با تظاهرکنندگان عراقی مخالف با حکومت عراق به سوی آنها تیراندازی کرده‌اند.

ابومهدی المهندس یکی از فرماندهان مهم میدانی نیروهای شیعی عراقی مورد حمایت ایران است. او پیش از این در مصاحبه‌ای درباره نقش افراد مسلح تحت فرمانش در ایجاد گذرگاه شیعی و نواره نفوذ از ایران تا لبنان توضیح داده بود.

او در جریان سیل خوزستان «به دعوت قاسم سلیمانی»‌ با تعدادی از نیروهای حشد الشعبی در خوزستان مستقر شد.

خبر ورود نیروهای حشد الشعبی عراق به داخل ایران با موجی از انتقادها در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده و برخی از کاربران آن را با مسئله سرکوب شهروندان ایرانی معترض به جمهوری اسلامی مرتبط دانستند.

۰۸:۵۵ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

واکنش رهبر جمهوری اسلامی به کشته شدن سلیمانی؛ انتقام سختی در کار است‎

علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران توسط ارتش آمریکایی، گفته است که «انتقامی سختی» در کار خواهد بود.

رهبر جمهوری اسلامی در پیام خود ضمن تمجید از شخصیت قاسم سلیمانی گفته است: «با رفتن او» کار او و راه او« متوقف و بسته نخواهد شد.»

علی خامنه ای وعده داده است که «انتقام سختی در انتظار» کسانی است که حمله دیشب او را کشتند.

رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده است: قاسم «سلیمانی چهره‌ بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ دوستان -‌ و نیز همه‌ی دشمنان - بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت.»

علی خامنه‌ای به مناسبت کشته شدن قاسم سلیمانی سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

بامداد روز جمعه کاروان حامل قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد توسط « بالگردهای آمریکایی» هدف قرار گرفت .

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون،در بیانیه‌ای اعلام کرد: با دستور رئیس جمهوری (دونالد ترامپ)، ارتش ایالات متحده در اقدامی قاطع و دفاعی برای حفاظت از پرسنل آمریکایی، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که در فهرست تروریستی قرار داشت، را کشت.

۰۸:۳۱ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است، به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی توسط آمریکا در بغداد، کاردار سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع ایالات متحده به وزارت خارجه احضار شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در توییتر خود نوشته است:« به وی گفته شد این اقدام آمریکا مصداق بارز تروریسم دولتی است و رژیم آمریکا مسئول کلیه عواقب آن خواهد بود.»

۰۸:۱۱ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی در حساب کاربری خود با انتشار تصاویری از عراق گفته است، عراقی‌ها در خیابان‌های برای آزادی می رقصند، آنها سپاسگزارند که دیگر قاسم سلیمانی نیست.

۰۷:۴۳ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران توسط آمریکا را اقدامی «بسیار خطرناک» خوانده و گفته است آمریکا مسئول همه عواقب این اقدام خواهد بود.

۰۷:۲۰ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

کیوان خسروی، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بامداد جمعه اعلام کرده است که از ساعاتی دیگر جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی برای بررسی حمله به خودرو قاسم سلیمانی در بغداد که منجر به کشته شدن او شد، برگزار می‌شود.

۰۷:۰۹ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

حسام الدین آشنا مشاور رسانه ای حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، هم در توییتی نسبت به پیامدهای اقدام آمریکا در کشتن قاسم سلیمانی هشدار داده است.

۰۶:۵۸ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه و ساعتی پس از انتشار خبر کشته شدن قاسم سلیمانی در حساب کاربری توییتری خود تنها عکسی از پرچم آمریکا منتشر کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG