لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

پوشش زنده تحولات مرتبط با کشته شدن قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله‌ هوایی آمریکا به خودروهای حامل او و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

  • قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در نزدیکی فرودگاه بغداد در حمله هوایی آمریکا کشته شد. در این حمله ابومهدی مهندس، معاون حشد الشعبی و هشت نفر دیگر نیز کشته شدند.
  • علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کرد.
  • شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی «در زمان و مکان مناسب» از آمریکا گرفته خواهد شد. سفیر ایران در سازمان ملل گفته است پاسخ اقدام نظامی،‌ اقدام نظامی خواهد بود.
  • دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است. او تهدید کرده است اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آن کشور حمله کند، ۵۲ نقطه ایران، از جمله نقاط مهم به لحاظ فرهنگی، هدف قرار خواهد گرفت.
  • مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی روز شنبه در عراق برگزار شد و روز یکشنبه در اهواز و مشهد ادامه یافت. این تشییع روز دوشنبه در تهران برگزار شد و آیت‌الله علی خامنه‌ای بر پیکر او نماز میت خواند.
  • واپسین مرحله از مراسم تشییع قاسم سلیمانی در زادگاهش کرمان انجام می‌شود.
۱۵:۵۰ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

نتانیاهو: قاسم سلیمانی مسئول کشتار مردم بی‌گناه بود

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش خود به خبر کشته شدن قاسم سلیمانی گفت: «همان‌طور که اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، ایالات متحده آمریکا هم دقیقاً همان حق را دارد.»

او افزود که «قاسم سلیمانی مسئول کشتار اتباع آمریکایی و بسیاری دیگر از مردم بی‌گناه بود و ترتیبات اقدامات تهاجمی دیگری را نیز داده بود.»

او در مورد رئیس جمهوری آمریکا نیز گفت که دونالد «ترامپ قاطع، با قدرت و سریع اقدام کرد و شایسته هر نوع قدردانی است. ما در مبارزه مستحق برای تأمین امنیت، صلح و دفاع، کاملاً در کنار ایالات متحده آمریکا ایستاده‌ایم.»

۱۵:۴۷ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

۱۵:۴۵ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

پومپئو: به تنش‌زدایی متعهدیم

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در پیامی توئیتری نوشت که «امروز برای تبادل نظر در مورد تصمیمی که دونالد ترامپ، در پاسخ به تهدیدات قریب‌الوقوع برای جان آمریکایی‌ها، برای از بین بردن سلیمانی گفت، با یانگ جیچی، عضو کمیته اجرایی حزب کمونیست چین صحبت کردم. من مجدداً تعهدمان به تنش‌زدایی را اعلام کردم.»

به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی، دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا روز جمعه، از همه طرف‌ها خواست تا به تنش‌زدایی روی آورند.

۱۵:۳۸ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

موضع‌گیری روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا در خصوص کشته شدن قاسم سلیمانی

وزارت خارجه روسیه امروز، جمعه، کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در بغداد را گامی ماجراجویانه دانست که به توصیف این وزارتخانه، تنش‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد. این وزارتخانه، قاسم سلیمانی را «حافظ منافع ملی ایران» دانست و به مردم ایران تسلیت گفت.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز با اعلام اینکه همیشه مخالف استفاده از نیروی نظامی در روابط بین‌المللی بوده است، از تمام طرف‌ها، به ویژه آمریکا، خواست تا خویشتن‌داری را حفظ و از تنش‌های بیشتر خودداری کنند.

از سویی، آملی دو مونشالین، وزیر امور اروپایی فرانسه، گفت که کشته شدن قاسم سلیمانی، جهان را بسیار خطرناک خواهد کرد و خواستار تلاش برای تنش‌زدایی در خاورمیانه شد.

همچنین دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا، از تمامی طرفین خواست تا به تنش‌زدایی روی بیاورند و گفت: درگیری بیشتر به نفع هیچ‌یک از ما نیست.

در همین حال، شارل میشل، رئیس شورای اروپا، نسبت به تنش بیشتر در عراق هشدار داد و خواستار اجتناب از آن به هر قیمت شد.

۱۵:۳۳ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

مریم رجوی: قاسم سلیمانی طراح قتل عام مجاهدین خلق در قرارگاه اشرف بود

مریم رجوی، رئیس «شورای ملی مقاومت ایران»، از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی، در واکنش خود به خبر کشته شدن قاسم سلیمانی گفته است که این یک «ضربه جبران‌ناپذیر به رژیم» جمهوری اسلامی است و «زمان خلع ید از پاسداران در منطقه فرا رسیده است.»

او قاسم سلیمانی را «یکی از بزرگترین جنایتکاران تاریخ ایران» نامیده و گفته است که او «همچنین طراح قتل عام مجاهدین خلق» در قرارگاه اشرف در عراق بوده است.

مریم رجوی این‌گونه اظهار نظر کرده است که با کشته شدن فرمانده نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران «چرخ‌های سرنگونی» حکومت جمهوری اسلامی «هر چه سریع‌تر به حرکت در می‌آید.»

۱۵:۲۳ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

سربازان آلمانی در عراق می‌مانند

وزارت دفاع آلمان می‌گوید به سربازان این کشور که نیروهای عراقی را آموزش می‌دهند، دستور داده شده است که پایگاه‌های خود را ترک نکنند.
این دستور پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در بغداد صادر شده‌است.

در حال حاضر، ۱۳۰ سرباز آلمانی در پایگاه‌هایی در تاجی و بغداد به سر می‌برند.

در این ارتباط، کریستینا روتسی، سخنگوی وزارت دفاع آلمان، گفت که آموزش نیروهای عراقی همچنان ادامه خواهد یافت.

۱۵:۱۲ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

آمریکایی‌های شاغل در شرکت‌های نفتی، بندر بصره را «ترک کرده‌اند»

وزارت نفت عراق امروز، جمعه، اعلام کرد که وضعیت در تمامی میادین نفتی این کشور عادی است و تنها آمریکایی‌های شاغل در شرکت‌های نفتی خارجی، بندر بصره را ترک کرده‌اند.

پیش از این، سفارت آمریکا در بغداد، از شهروندان این کشور در عراق خواسته بود هر چه سریع‌تر این کشور را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت نفت عراق اشاره کرد اتباع دیگر کشورها که در شرکت‌های نفتی کار می‌کنند، از این کشور خارج نشده‌اند. در این حال، وزارت خارجه هلند از شهروندان این کشور در عراق خواست که در صورت امکان، شهر بغداد را به مناطق امن ترک کنند.

۱۵:۰۹ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

ابراز تأسف رئیس‌جمهور عراق

السومریه نیوز نوشته است که برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، با صدور بیانیه‌ای با تمجید از «نقش ابومهدی المهندس و قاسم سلیمانی در جنگ با داعش» از کشته شدن آنان ابراز تأسف کرده است.

برهم صالح همچنین با دعوت همه طرف‌ها به خویشتن‌داری، گفته است: «ما این تجاوز را محکوم می‌کنیم.»

۱۴:۳۱ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران با توصیف کشته‌شدن قاسم سلیمانی به عنوان «خط قرمز» حکومت ایران گفته است «به طور قاطعانه در آینده نزدیک» به آمریکا پاسخ خواهیم داد.

۱۴:۱۸ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

پیام تبریک جان بولتون

جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید، در پیامی نوشته است که «به همه دست‌اندرکاران حذف قاسم سلیمانی تبریک می‌گویم. این اقدام که از مدت‌ها قبل در دست تهیه بوده، یک ضربه قاطع به فعالیت‌های شریرانه نیروی قدس ایران در سراسر جهان است. امید است که این اولین قدم برای تغییر رژیم در تهران باشد.»

جان بولتون از مهم‌ترین مقام‌های مخالف حکومت ایران بود و بارها خواستار اقدامات شدید علیه جمهوری اسلامی ایران شده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز ۱۹ شهریور امسال جان بولتون را از سمت مشاور امنیت ملی خود برکنار کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG