لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

پوشش زنده تحولات مرتبط با کشته شدن قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله‌ هوایی آمریکا به خودروهای حامل او و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

  • قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در نزدیکی فرودگاه بغداد در حمله هوایی آمریکا کشته شد. در این حمله ابومهدی مهندس، معاون حشد الشعبی و هشت نفر دیگر نیز کشته شدند.
  • علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کرد.
  • شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی «در زمان و مکان مناسب» از آمریکا گرفته خواهد شد. سفیر ایران در سازمان ملل گفته است پاسخ اقدام نظامی،‌ اقدام نظامی خواهد بود.
  • دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است. او تهدید کرده است اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آن کشور حمله کند، ۵۲ نقطه ایران، از جمله نقاط مهم به لحاظ فرهنگی، هدف قرار خواهد گرفت.
  • مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی روز شنبه در عراق برگزار شد و روز یکشنبه در اهواز و مشهد ادامه یافت. این تشییع روز دوشنبه در تهران برگزار شد و آیت‌الله علی خامنه‌ای بر پیکر او نماز میت خواند.
  • واپسین مرحله از مراسم تشییع قاسم سلیمانی در زادگاهش کرمان انجام می‌شود.
۱۸:۲۴ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

پیکر قاسم سلیمانی در بغداد،کربلا و نجف تشییع می‌شود

سفارت ایران در بغداد اعلام کرد پیکر قاسم سلیمانی صبح شنبه در سه شهر عراق تشییع و سپس به تهران منتقل خواهد شد.

بر اساس این اطلاعیه، پیکر فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و همراهان او روز شنبه در بغداد و شهر‌های زیارتی کربلا و نجف تشییع و عصر شنبه به تهران انتقال خواهند یافت.

بر اساس برنامه اعلام شده، صبح یکشنبه نیز مراسم تشییع پیکر فرمانده نیروی قدس با حضور رهبر جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد.

قرار است پیکر آقای سلیمانی بر اساس وصیت او در «گلزار شهدای کرمان» دفن شود.

۱۷:۴۷ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

ترامپ: قاسم سلیمانی باید سال‌ها پیش کشته می‌شد

رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا روز جمعه توئیت کرد که «ژنرال قاسم سلیمانی هزاران آمریکایی را در یک بازه طولانی کشت یا به شدت زخمی کرد و در حال توطئه‌چینی برای کشتن شمار بیشتری بود. ولی به دام افتاد!»

دونالد ترامپ افزود: «او [سلیمانی] مستقیما یا غیرمستقیم مسئول مرگ میلیون‌ها نفر از مردم از جمله شمار زیادی از معترضانی است که اخیرا در ایران کشته شدند».

وی ادامه داد: «در حالی که ایران هرگز به این مسئله اذعان نخواهد کرد، ولی سلیمانی هم در کشورش منفور بود و هم ترس ایجاد کرده بود. مردم ایران آن‌قدر غمگین نیستند که رهبران‌شان می‌خواهند به جهان خارج بقبولانند. او بایستی سال‌ها پیش از میان برداشته می‌شد!»

۱۷:۳۱ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

سوئیس پیام آمریکا را به ایران «منتقل کرده است»

سوئیس می‌گوید یک دیپلمات این کشور روز جمعه پیامی از جانب ایالات متحده آمریکا را درباره کشتن قاسم سلیمانی به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران منتقل کرده است.

وزارت خارجه سوئیس در ای‌میلی به خبرگزاری رویترز بدون اشاره به جزئیات نوشته است: «کاردار[سوئیس] از موضع ایران مطلع شد و متقابلا پیام ایالات متحده را منتقل کرد».

سوئیس حافط منافع ایالات متحده در ایران است و به دو کشور امکان داده که یک کانال دیپلماتیک برای تماس با یکدیگر داشته باشند.

۱۷:۲۰ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

ترکیه: کشتن سلیمانی به بی‌ثباتی در منطقه دامن می‌زند

وزارت خارجه ترکیه روز جمعه اعلام کرد که کشتن قاسم سلیمانی در بغداد ناامنی و بی‌ثباتی را در منطقه افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه این وزارتخانه از افزایش تنش بین ایالات متحده و ایران ابراز نگرانی عمیق شده و آمده است که عراق به میدانی برای درگیری تبدیل شده که به صلح و ثبات در منطقه آسیب می‌زند.

۱۷:۰۵ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

پاکستان خواستار حداکثر خویشتنداری همه طرف‌ها در خاورمیانه شد

پاکستان روز جمعه از کشته شدن قاسم سلیمانی ابراز نگرانی عمیق کرد و تحولات جاری در خاورمیانه را تهدیدی جدی برای صلح و ثبات در منطقه دانست.

عایشه فاروقی، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، در توئیتی نوشت که احترام به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی اصول بنیادین منشور سازمان ملل هستند که باید به آنها پایبند بود.

وی خواستار اجتناب از انجام اقدامات یک جانبه و استفاده از زور شد و گفت همه طرف‌ها باید حداکثر خویشتنداری به خرج دهند و به شکل سازنده در مسیر کاهش تنش گام بردارند و مسائل را از راه‌های دیپلماتیک حل‌وفصل کنند.

۱۶:۵۱ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

پومپئو: حمله به سلیمانی برای ایجاد اختلال در یک حمله قریب‌الوقوع انجام شد

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه در مصاحبه‌‌هایی با فاکس‌نیوز و سی‌ان‌ان گفت که حمله هوایی آمریکا در بغداد که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی شد «با هدف ایجاد اخلال در یک حمله قریب‌الوقوع انجام شد؛ حمله‌ای که جان آمریکایی‌ها را در خاورمیانه به خطر می‌انداخت.»

آقای پومپئو در این مصاحبه‌ها از بحث در مورد جزئیات این تهدید خودداری کرد، اما گفت که «یک ارزیابی مبتنی بر اطلاعات دریافتی» باعث انجام حمله هوایی علیه کاروان قاسم سلیمانی شد.

وزیر خارجه آمریکا در مورد فرمانده نیروی قدس سپاه به سی‌ان‌ان گفت: «او به طور جدی در حال طرح‌ریزی اقداماتی - اقدامی بزرگ به توصیف خودش - بود، اقدامی که می‌توانست جان ده‌ها، بلکه صدها، آمریکایی‌ها را به خاطر بیندازد.»

مایک پومپئو در مورد «تهدید قریب‌الوقوع» افزود که: «محل این تهدیدها در منطقه بود. شب گذشته زمانی بود که باید ضربه می‌زدیم تا مطمئن شویم این حمله قریب‌الوقوع … مختل می‌شود.»

۱۶:۲۹ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

پومپئو: رهبران جهان از تصمیم دونالد ترامپ حمایت کنند

وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پومپئو، از رهبران جهان خواست تا دربارهٔ تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در مورد دستور حمله هوایی که منجر به کشته شدن فرمانده ارشد نظامی ایران شد، توضیح دهند و از آن دفاع کنند.

مایک پومپئو، بامداد امروز در واشینگتن گفت که پس از کشته شدن قاسم سلیمانی با وزیران خارجه بریتانیا و آلمان و همچنین با مشاور وزیر امور خارجه چین صحبت کرده‌است.

در هر تماس تلفنی، پومپئو تأکید کرده است که آمریکا متعهد به تنش‌زدایی در خاورمیانه است؛ تنش‌هایی که از زمان قتل یک پیمانکار آمریکایی به‌دست شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران افزایش یافته است.

۱۶:۲۳ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

توئیت رئیس جمهور آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در توئیتی تازه پس از کشته شدن قاسم سلیمانی نوشته است: «ایران هرگز جنگی را نبرده، اما هیچ‌گاه در مذاکره شکست نخورده است!»

۱۶:۱۹ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

اسامی کشته‌شده‌های ایرانی در حمله

دفتر فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اعلام این‌که در حمله هوایی آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی جمعاً ده نفر کشته شدند، نوشت که پنج نفر از جمله قاسم سلیمانی، ایرانی و پنج نفر دیگر از جمله ابومهدی مهندس، معاون نیروهای حشدالشعبی عراق، عراقی بودند.

این دفتر نام کشته‌شده‌های ایرانی این حمله را این‌گونه ذکر کرده است:

سرتیپ پاسدار حسین جعفری‌نیا
پاسدار شهرود مظفری‌نیا
سرگرد پاسدار هادی طارمی
سروان پاسدار وحید زمانیان

دفتر فرماندهی نیروی قدس همچنین نوشته است که «بر این اساس برخی شایعات مبنی بر حضور» و کشته شدن داماد سردار سلیمانی در این حمله «تکذیب می‌شود.»

۱۵:۵۹ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

سپاه به خامنه‌ای: انتقامی سخت خواهیم گرفت

سپاه پاسداران روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که ازجمله به رهبر جمهوری اسلامی و شبه‌نظامیان هوادار جمهوری اسلامی در منطقه اطمینان می‌دهد که به خاطر کشته شدن قاسم سلیمانی «انتقامی سخت» خواهد گرفت.

این نهاد نظامی این‌گونه پیش‌بینی کرده که کشته شدن فرمانده نیروی قدس «فصل نوین و گشاینده جبهه‌های جدیدی» در روند مقابله با اسرائیل و ایالات متحده در منطقه خواهد شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران توسط ارتش آمریکا، گفته است که «انتقامی سختی» در کار خواهد بود. علی خامنه ای وعده داده است که «انتقام سختی در انتظار» کسانی است که حمله دیشب او را کشتند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG