لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

پوشش زنده تحولات مرتبط با کشته شدن قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله‌ هوایی آمریکا به خودروهای حامل او و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

  • قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در نزدیکی فرودگاه بغداد در حمله هوایی آمریکا کشته شد. در این حمله ابومهدی مهندس، معاون حشد الشعبی و هشت نفر دیگر نیز کشته شدند.
  • علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کرد.
  • شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی «در زمان و مکان مناسب» از آمریکا گرفته خواهد شد. سفیر ایران در سازمان ملل گفته است پاسخ اقدام نظامی،‌ اقدام نظامی خواهد بود.
  • دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است. او تهدید کرده است اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آن کشور حمله کند، ۵۲ نقطه ایران، از جمله نقاط مهم به لحاظ فرهنگی، هدف قرار خواهد گرفت.
  • مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی روز شنبه در عراق برگزار شد و روز یکشنبه در اهواز و مشهد ادامه یافت. این تشییع روز دوشنبه در تهران برگزار شد و آیت‌الله علی خامنه‌ای بر پیکر او نماز میت خواند.
  • واپسین مرحله از مراسم تشییع قاسم سلیمانی در زادگاهش کرمان انجام می‌شود.
۲۰:۲۳ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

عراقچی: سلیمانی زندگی مردم آمریکا و اروپا را نجات داد

معاون وزیر خارجه ایران در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی گفت مردم آمریکا و اروپا زندگی خود را مدیون فرمانده نیروی قدس هستند که داعش را در خاورمیانه شکست داده است.

عباس عراقچی در توئیتی نوشته است: «مردم آمریکا روزی خواهند دانست که سردار سلیمانی با شکست داعش در خاورمیانه، زندگی چه تعداد از مردم جهان از جمله مردم آمریکا و اروپا را نجات داده است».

وی با اشاره به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در آمریکا افزود:‌ «انتخاب دوباره ترامپ (یک اشتباه محاسباتی دیگر) به طور حتم به فاجعه منجر خواهد شد».

رئیس‌جمهوری آمریکا ساعاتی پیشتر توئیت کرده بود که قاسم سلیمانی باید خیلی زودتر حذف می‌شد.

۲۰:۰۳ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

موسوی: ایران به پیام آمریکا «پاسخ مقتضی» داده است

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه ضمن تایید دریافت پیام از جانب آمریکا گفت که تهران نیز «پاسخ مقتضی» به این پیام داده است.

عباس موسوی به خبرگزاری ایرنا گفت که «عصر امروز حافظ منافع آمریکا در تهران برای دومین بار به وزارت امور خارجه احضار و پاسخ مقتضی به پیام آمریکا به وی ابلاغ شد».

پیشتر وزارت خارجه سوئیس اعلام کرده بود که کاردار این کشور در تهران پیام آمریکا را به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران منتقل کرده است.

سوئیس گفته که این پیام در ارتباط با کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بوده است.

طرفین هیچ جزئیاتی از پیام‌های ردوبدل شده منتشر نکرده‌اند.

۱۹:۵۷ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

حضور رهبر جمهوری اسلامی در خانه قاسم سلیمانی

رهبر جمهوری اسلامی شامگاه جمعه در خانه قاسم سلیمانی حضور یافت و کشته شدن او را به خانواده‌اش تسلیت گفت.

هنوز جزئیاتی از دیدار یا سخنان احتمالی آیت‌الله علی خامنه‌ای در دیدار با خانواده آقای سلیمانی منتشر نشده است.

۱۹:۴۴ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

واکنش عربستان به کشته شدن قاسم سلیمانی

عربستان سعودی در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی خواستار خویشتنداری در برابر این تحولات شد «تا اوضاع بحرانی‌تر نشده و رویدادهایی غیر قابل کنترل اتفاق نیفتند».

پادشاهی سعودی روز جمعه اعلام کرد اوضاع عراق را که «نتیجه تشدید تنش‌ها و اقدام‌های تروریستی است را دنبال کرده است».

ریاض می‌گوید که «همواره این اعمال را محکوم کرده و نسبت به پیامدهای آن هشدار داده است».

عربستان با تاکید بر ضرورت مقابله با «اقدام‌های شبه‌نظامیان که امنیت و ثبات منطقه را در معرض تهدید قرار می‌دهند»، در عین حال خواستار خویشتنداری در برابر این تحولات شد «تا اوضاع بحرانی‌تر نشده و رویدادهایی غیر قابل کنترل اتفاق نیفتند».

این کشور همچنین خواستار «عمل کردن جامعه جهانی به مسئولیت خود و اتخاذ تمام تدابیر لازم برای تضمین امنیت و ثبات منطقه و جهان» شده است.

۱۹:۳۱ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

معرفی جانشین ابومهدی المهندس به نخست‌وزیر عراق

خبرگزاری ایرنا به نقل از ابوعلی البصری، معاون رئیس ستاد نیروهای الحشد الشعبی عراق، اعلام کرد که هادی العامری، رئیس سازمان «بدر» به عنوان جانشین ابومهدی المهندس برگزیده و به نخست‌وزیر عراق پیشنهاد شده است.

ابومهدی المهندس، نایب رئيس گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی، روز جمعه همراه با قاسم سلیمانی در حمله پهپادهای آمریکایی کشته شد.

هادی العامری از فرماندهان گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی و از رهبران فراکسیون ائتلاف موسوم به سائرون- فتح، در پارلمان عراق است.

۱۹:۲۵ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

بشار اسد از نقش قاسم سلیمانی در حفظ حکومتش ستایش کرد

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، روز جمعه از قاسم سلیمانی، که نقش کلیدی در حفظ حکومت او طی ۹ سال جنگ داخلی داشت، ستایش کرد.

وی در نامه تسلیت خود به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نوشت که مردم سوریه «ایستادگی سلیمانی در کنار ارتش عربی سوریه و جنگ با تروریسم را از یاد نخواهد برد».

بشار اسد افزود: «یاد و خاطره شهید سلیمانی در ضمیر مردم سوریه جاودانه خواهد ماند». ‎

در جریان جنگ داخلی سوریه که سال ۲۰۱۱ آغاز شد ایران و روسیه حامی حکومت بشار اسد بودند. این جنگ صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

۱۹:۱۹ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

پومپئو: آمریکا خود را به کاهش تنش‌ها متعهد می‌داند

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه در تماس با هایکو ماس، همتای آلمانی خود درباره تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای کشتن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا، آقای پومپئو از همتای آلمانی‌اش «بابت اظهارات اخیر او درباره اقدامات نظامی تحریک‌آمیز حکومت ایران» قدردانی و تاکید کرده است که واشینگتن خود را به کاهش تنش‌ها متعهد می‌داند.

۱۹:۰۴ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

تهدید شورای عالی امنیت ملی ایران به انتقام از کشته شدن قاسم سلیمانی «در زمان و مکان مناسب»

شورای عالی امنیت ملی ایران پس از پایان جلسه روز جمعه خود اعلام کرد که انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی «در زمان و مکان مناسب» از آمریکا گرفته خواهد شد.

این شورا در اطلاعیه‌ای اقدام آمریکا را «بزرگترین خطای راهبردی آن کشور در منطقه غرب آسیا» خواند و تهدید کرد که ایالات متحده «از تبعات این اشتباه محاسباتی به آسانی رهایی نخواهد یافت».

شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به پیام رهبر جمهوری اسلامی تهدید کرد که آمریکا «با انتقام سخت منتقمین خون سردار سلیمانی در زمان و مکان مناسب روبرو خواهند شد».

این شورا اعلام کرد که با بررسی «ابعاد مختلف» کشته شدن آقای سلیمانی «تصمیمات مقتضی را اتخاذ» کرده است.

با این حال در این اطلاعیه به جزئیات تصمیمات شورای عالی امنیت ملی اشاره نشده و تنها اعلام شده که ایالات متحده آمریکا «مسئول عواقب کلیه تبعات این ماجراجویی جنایتکارانه خواهد بود».

علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی توسط ارتش آمریکا گفته است که «انتقامی سختی» در کار خواهد بود.

۱۹:۰۱ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

ترامپ: مردم عراق نمی‌خواهند که تحت سلطه و کنترل ایران باشند

رئیس‌جمهوری آمریکا عصر جمعه در توئیت جدیدی نوشت که «ایالات متحده برای مدت‌های مدیدی هر سال میلیاردها دلار به عراق داده است. این در راس همه کارهایی است که ما برای آنها انجام داده‌ایم».

دونالد ترامپ افزوده است:‌ «مردم عراق نمی‌خواهند که تحت سلطه و کنترل ایران باشند، ولی در نهایت انتخاب با آنهاست. طی ۱۵ سال گذشته، ایران مرتبا کنترل خود را بر عراق بیشتر کرده است، و مردم عراق از این مسئله خوشحال نیستند. این پایان خوبی نخواهد داشت!»

۱۸:۲۹ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

پوتین: کشتن قاسم سلیمانی شرایط را در خاورمیانه ملتهب‌تر می‌کند

کاخ کرملین اعلام کرد که روسای‌جمهوری روسیه و فرانسه روز جمعه در تماسی تلفنی نسبت به کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، به دست نیروهای آمریکایی ابراز نگرانی کردند.

این گزارش می‌گوید که «دو طرف نسبت به مرگ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله موشکی ایالات متحده در بغداد ابراز نگرانی کرده‌اند».

کاخ کرملین افزوده که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هشدار داده که کشتن ژنرال قاسم سلیمانی در پی حمله ایالات متحده شرایط را در خاورمیانه ملتهب‌‌تر می‌کند.

آقای پوتین در تماسی تلفنی خود با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش، اظهار داشت: «این اقدام می‌تواند شرایط را در منطقه وخیم‌تر کند».

بیشتر

XS
SM
MD
LG