لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

پوشش زنده تحولات مرتبط با کشته شدن قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله‌ هوایی آمریکا به خودروهای حامل او و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

  • قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در نزدیکی فرودگاه بغداد در حمله هوایی آمریکا کشته شد. در این حمله ابومهدی مهندس، معاون حشد الشعبی و هشت نفر دیگر نیز کشته شدند.
  • علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کرد.
  • شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی «در زمان و مکان مناسب» از آمریکا گرفته خواهد شد. سفیر ایران در سازمان ملل گفته است پاسخ اقدام نظامی،‌ اقدام نظامی خواهد بود.
  • دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است. او تهدید کرده است اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آن کشور حمله کند، ۵۲ نقطه ایران، از جمله نقاط مهم به لحاظ فرهنگی، هدف قرار خواهد گرفت.
  • مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی روز شنبه در عراق برگزار شد و روز یکشنبه در اهواز و مشهد ادامه یافت. این تشییع روز دوشنبه در تهران برگزار شد و آیت‌الله علی خامنه‌ای بر پیکر او نماز میت خواند.
  • واپسین مرحله از مراسم تشییع قاسم سلیمانی در زادگاهش کرمان انجام می‌شود.
۰۵:۴۵ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

ارتش آلمان: آمریکا آموزش نیروهای عراقی را متوقف کرد

ارتش آلمان در نامه گفته است که به دنبال حمله و کشتن شدن قاسم سلیمانی و فرمانده شبه نظامیان عراقی، ایالات متحده و متحدانش آموزش نیروهای عراقی را متوقف کرده‌اند.

به گزارش رویترز، یک مقام ارشد ارتش آلمان در نامه ای به قانونگذاران این کشور اعلام کرده است که ژنرال آمریکایی پت وایت دستور داده است برای افزایش سطح حفاظت از نیروهای تحت فرمان خود در عراق این برنامه متوقف شود.

این مقام نظامی آلمانی تاکید کرده است: تمام برنامه های آموزشی در سراسر عراق به طور موقت متوقف شده است.

۰۴:۴۱ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

ایران: پاسخ به اقدام نظامی آمریکا، نظامی خواهد بود

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، جمعه اقدام آمریکا در کشتن قاسم سلیمانی را «اقدامی نظامی» خوانده و گفته است به این اقدام پاسخی نظامی داده خواهد داشت.

مجید تخت روانچی به سی ان ان گفته است: آمریکا با خروج از برجام در سال گذشته جنگ اقتصادی علیه ایران را آغاز کرد. دیشب آنها با ترور یک ژنرال برجسته ما هم جنگ نظامی را آغاز کردند. انتظار شما از ایران چیست؟ ما نمی توانیم ساکت بنشنیم. قطعا دست به اقدام خواهیم زد.

وی تصریح کرد: پاسخ اقدام نظامی، نظامی خواهد بود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در ادامه گفته است: اینکه چگونه، چه زمانی و در کجا این پاسخ داده خواهد شد، باید شاهد آن باشیم.

مجید تخت روانچی هشدار داده است که آمریکا می بایست منتظر پیامدهای اقدام خود باشد.

۰۲:۵۳ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

حمله به کاروان شبه نظامیان شیعه در بغداد

گزارش‌ها حاکی است که ساعت یک بامداد روز شنبه در حمله به کاروان خودروهای شبه نظامیان شیعه عراق مورد حمایت ایران در منطقه «التاجی» در شمال بغداد شش نفر کشته شدند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نظامی عراقی می‌گوید شش نفر در این حمله کشته شدند.

طبق این گزارش، به سه خودرو حامل شبه نظامیان شیعه حمله شده که دو خودرو در این حمله سوخته‌اند. جسد شش نفر در این حمله در آتش سوخته‌اند نیز در محل دیده می‌شود.

حشد الشعبی خبر کشته شدن شبل الزیدی، فرمانده کتائب امام علی، حامد الجزائري، معاون شبه نظامیان سرايا الخراساني، و رائد کراوی در حمله به منطقه التاجي را تکذیب کرده است.

۰۱:۵۴ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

ظریف از پاسخ به پیام آمریکا خبر داد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در یک برنامه تلویزیونی گفته است که پیام دولت آمریکا را توسط سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع ایالات متحده دریافت کرده و به آن پاسخ داده شده است.

وزیر امور خارجه ایران گفته است:‌ «سوئیسی‌ها به عنوان حافظ منافع مطالبی را منعکس می‌کنند و امروز یک پیام بسیار نابخردانه‌ای را از آمریکایی‌ها آوردند و جواب قاطعی را دریافت کردند. کاردار سوئیس دو بار به وزارت خارجه احضار شد یک بار برای ابلاغ اعتراض ایران به وی و دیگری برای پاسخ قاطع ایران به پیام گستاخانه آمریکایی‌ها.»

محمد جواد ظریف از اقدام آمریکا در کشتن قاسم سلیمانی به عنوان «محاسبه اشتباه» دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا یاد کرده است.

وی گفته است: «این کار ترامپ یک کار انتخاباتی بود، هم برای انتخاب خود و هم نتانیاهو و هم رها شدن از فشار استیضاح.»

۰۱:۵۳ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

مراسم خاکسپاری قاسم سلیمانی

روابط عمومی سپاه پاسداران اعلام کرده است که مراسم تشییع و خاکسپاری قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه روز یکشنبه در مشهد آغاز می‌شود.

طبق این گزارش، این مراسم در روز دوشنبه در تهران ادامه می‌یابد و در نهایت مراسم خاکسپاری روز سه شنبه در کرمان برگزار خواهد شد.

۲۳:۵۲ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

ترامپ: سلیمانی در حال توطئه علیه دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی آمریکا بود

رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه جمعه در یک سخنرانی کوتاه به عملیات ارتش ایالات متحده برای کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، پرداخت و گفت: «سلیمانی در حال توطئه برای انجام حملات شرورانه علیه دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی آمریکایی بود».

دونالد ترامپ در یک نشست خبری در فلوریدا افزود:‌ «ما او را حین اقدام گیر انداختیم و از بین بردیم»

وی تاکید کرد که «ارتش آمریکا تحت هدایت من سلیمانی را کشت».

رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه «تنها وظیفه او دفاع از کشورش است» تاکید کرد که «حمله به اهداف آمریکا در عراق و تهاجم به سفارت ایالات متحده در بغداد زیر نظر قاسم سلیمانی صورت گرفت».

آقای ترامپ می‌گوید قاسم سلیمانی کشته شد برای اینکه «جلوی جنگ گرفته شود» و تاکید کرد که ایالات متحده برای هرگونه واکنش، «آماده و مهیا» است.

وی اظهار داشت: «ما این اقدام را برای جلوگیری از جنگ انجام دادیم. ما این کار را نکردیم تا جنگ را آغاز کنیم».

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد که «ما به‌دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم» ولی افزود ایالات متحده دشمنانش را رصد می‌کند و او «آماده است هرگونه اقدامی که لازم است انجام دهد، بویژه در ارتباط با ایران».

۲۳:۲۹ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

اردن و بحرین پروازهایشان به بغداد را متوقف کردند

خطوط هوایی اردن و بحرین در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق، تا اطلاع ثانوی پروازهای خود را به بغداد به حالت تعلیق درآوردند.

خطوط هوایی اردن روز جمعه در بیانیه‌ای از توقف خدمات‌رسانی میان امان،‌ پایتخت اردن، و بغداد، پایتخت عراق، خبر داد.

همزمان شرکت هوایی گلف ایر بحرین هم پروازهای خود به دو شهر بغداد و نجف در عراق را به حالت تعلیق در آورد.

خطوط هوایی کشورهای دیگر هم اعلام کرده‌اند که وضعیت در عراق را زیر نظر دارند.

در پی کشته شدن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد در روز جمعه، رهبر جمهوری اسلامی از «انتقام سخت» ایران خبر داد.

۲۳:۰۷ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

تعقیب قضایی مدیر مسئول «خبرآنلاین» به دلیل استفاده از عبارت «کشته شدن» درباره قاسم سلیمانی

رسانه‌های ایران خبر دادند که مدیر مسئول سایت خبرآنلاین به دلیل استفاده از عبارت «کشته شدن» درباره قاسم سلیمانی تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر مسئول این رسانه احضار و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

سایت خبرآنلاین در ترجمه مطلب یورونیوز عبارت «کشته شدن» را درباره مرگ قاسم سلیمانی به کار برده بود. رسانه های ایران عبارت «شهادت» را درباره کشته شدن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به کار می‌برند.

۲۲:۰۹ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

میزگرد رادیو فردا درباره پیامدهای کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، توسط پهپادهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد را با حضور مراد ویسی و رضا حقیقت‌نژاد بشنوید:

بررسی پیامدهای کشته شدن قاسم سلیمانی در گفت‌وگو با ویسی و حقیقت‌نژاد
please wait

No media source currently available

0:00 0:22:50 0:00
لینک مستقیم


۲۱:۳۴ ۱۳.۱۰.۱۳۹۸

شومر: ترامپ برای جنگ با ایران مجوز کنگره را ندارد

رهبر اقلیت دمکرات در سنای آمریکا می‌گوید پرزیدنت دونالد ترامپ این اختیار را ندارد که بدون مجوز کنگره به جنگ با ایران برود.

چاک شومر روز جمعه در مجلس سنا تاکید کرد که رئیس‌جمهوری ایالات متحده باید قبل از کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، با رهبران ارشد کنگره مشورت می‌کرد.

وی تصریح کرد: «اگر او [ترامپ] در نظر دارد تعداد نیروها و خصومت بالقوه را در یک دوره طولانی افزایش دهد، باید تایید کنگره و مردم آمریکا را بگیرد».

بیشتر

XS
SM
MD
LG