لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

پوشش زنده تحولات مرتبط با کشته شدن قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله‌ هوایی آمریکا به خودروهای حامل او و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

  • قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در نزدیکی فرودگاه بغداد در حمله هوایی آمریکا کشته شد. در این حمله ابومهدی مهندس، معاون حشد الشعبی و هشت نفر دیگر نیز کشته شدند.
  • علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کرد.
  • شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی «در زمان و مکان مناسب» از آمریکا گرفته خواهد شد. سفیر ایران در سازمان ملل گفته است پاسخ اقدام نظامی،‌ اقدام نظامی خواهد بود.
  • دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است. او تهدید کرده است اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آن کشور حمله کند، ۵۲ نقطه ایران، از جمله نقاط مهم به لحاظ فرهنگی، هدف قرار خواهد گرفت.
  • مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی روز شنبه در عراق برگزار شد و روز یکشنبه در اهواز و مشهد ادامه یافت. این تشییع روز دوشنبه در تهران برگزار شد و آیت‌الله علی خامنه‌ای بر پیکر او نماز میت خواند.
  • واپسین مرحله از مراسم تشییع قاسم سلیمانی در زادگاهش کرمان انجام می‌شود.
۱۵:۲۰ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

وزیر خارجه قطر به تهران سفر کرد

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، روز شنبه وارد تهران شد و با همتای ایرانی‌اش، محمدجواد ظریف، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا، دو طرف پس از مذاکراتی عمومی، گفت‌وگوهای خود را «به طور خصوصی» ادامه دادند.

بنا به این گزارش، وزیر خارجه قطر قرار است با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز دیدار کند.

وزارت خارجه قطر شامگاه جمعه در بیانیه‌ای با اشاره به کشته شدن قاسم سلیمانی، از همه طرف‌ها خواسته بود تا خویشتن‌داری نشان دهند و از وارد کردن عراق و منطقه به «حلقه خشونت‌های بی‌پایان» خودداری کنند.

۱۴:۲۸ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

تشییع جنازه قاسم سلیمانی و همراهانش در عراق

مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی و دیگر کشته‌شدگان همراهش، روز شنبه با حضور شماری از مقام‌های ارشد عراقی، از جمله عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور، در شهرهای کاظمین و بغداد برگزار شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند بقایای قاسم سلیمانی و چهار تن از همراهان ایرانی‌اش روز یکشنبه در اهواز تشییع شود و پس از آن مراسم‌ تشییع جداگانه در شهرهای مشهد، تهران و کرمان برگزار شود. به گزارش رسانه‌های ایران، مدارس و ادارات این شهرها همزمان با تشییع جنازه تعطیل اعلام شده‌اند.

در حمله هوایی آمریکا جمعاً ده نفر کشته شدند که پنج نفر از جمله قاسم سلیمانی، ایرانی و پنج نفر دیگر از جمله ابومهدی مهندس، معاون نیروهای حشد الشعبی، عراقی بودند.

۱۲:۴۲ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

اقدامات تلافی‌جویانه ایران «می‌تواند سایبری باشد»

یک مقام امنیت سایبری آمریکا نسبت به حملات تلافی‌جویانه ایران در زمینه سایبری در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی هشدار دارد.

کریستوفر کربز، مدیر امنیت سایبری در وزارت امنیت داخلی آمریکا، از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی خواست اطلاعات قبلی خود را درباره هکرهای وابسته به حکومت ایران به‌روز کنند و به مراقبت شدید از سامانه‌های مهم بپردازند.

از سوی دیگر آسوشیتدپرس به نقل از چند کارشناس امنیت سایبری گزارش داده است که هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی ممکن است «به روال پیش از برجام» برای ایجاد اختلال در سامانه‌های دولتی و خصوصی آمریکا تلاش‌هایی گسترده را آغاز کنند.

بنا بر همین گزارش، جان هالتکویست، از مدیران ارشد شرکت امنیت سایبری «فایر آی»، نیز با هشدار در مورد فعالیت مجدد هکرهای ایرانی گفت: «موقعیت‌هایی برای آن‌ها وجود دارد که بتوانند باعث ایجاد اختلال و از کار انداختن شوند.»

۱۲:۴۲ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

اینستاگرام صفحه علم‌الهدی و چند رسانه‌ نزدیک به سپاه را مسدود کرد

بدنبال کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس ایران و انتشار تصاویر و یدیوهایی از سوی شماری از کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام، این شبکه برخی از این تصاویر را حذف و شماری از حساب‌های کاربری را مسدود کرد.

خبرگزاری مهر در گزارشی از مسدود شدن حساب کاربری احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و اندکی بعد، از دسترس خارج شدن آن خبر داده است.

صفحه رسمی باشگاه خبرنگاران جوان و خبرگزاری تسنیم نیز همزمان با پوشش اخبار مربوط به کشته‌شدن قاسم سلیمانی به طور کامل مسدود شده‌اند.

شمار دیگری از کاربران شناخته‌شده اینستاگرام از جمله محمدعلی ابطحی، از فعالان اصلاح‌طلب، احمد خمینی، نوه روح‌الله خمینی و علیرضا جهانبخش، فوتبالیست ایرانی نیز از حذف پست‌های خود در این زمینه از سوی اینستاگرام خبر داده‌اند.

خبرگزاری فارس نوشته این موضوع باعث شده شماری از کاربران ایرانی شبکه اجتماعی اینستاگرام، خواستار «تحریم» این شبکه شوند.

۱۲:۱۱ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

نرخ دلار در ایران ۴۳۰ تومان افزایش یافت

خبرگزاری‌ها در ایران از افزایش ۴۳۰ تومانی نرخ دلار در روز شنبه، ۱۴ دی خبر می‌دهند.

این نخستین افزایش قیمت ارز پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس جمهوری اسلامی است.

به نوشته خبرگزاری ایلنا، صرافی‌های بانک‌ها از صبح امروز، قیمت دلار را برای فروش، ۱۳ هزار و ۳۸۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز گذشته ۴۳۰ تومان افزایش داشته است.

بهای نفت نیز در روز جمعه ۱۳ دی به دلیل نگرانی از اقدام تلافی‌جویانه ایران در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، و مختل شدن انتقال نفت از خاورمیانه به بازارهای جهانی افزایش یافت.

بهای نفت در بازار لندن با ۳.۷ درصد افزایش به ۶۸.۷۰ دلار در هر بشکه و در بازار آمریکا با ۳.۶ درصد افزایش به حدود ۶۳.۴۰ دلار رسید.

۱۱:۵۸ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

ایران خواستار محکوم کردن اقدام آمریکا از سوی شورای امنیت سازمان ملل شد

ایران در نامه‌ای به سازمان ملل متحد خواستار آن شد که شورای امنیت این سازمان اقدام آمریکا در کشتن قاسم سلیمانی را محکوم کند؛ همزمان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز با دبیرکل سازمان ملل در این زمینه تلفنی صحبت کرده است.

مجید تخت‌روانچی، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل، در نامه‌اش به آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان، آمریکا را به «ماجراجویی نظامی و خطرناک» متهم کرده و خواسته است که شورای امنیت با «عمل به مسئولیت خود» این اقدام را محکوم کند.

سفیر جمهوری اسلامی در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان نیز گفت اقدام آمریکا «اقدامی نظامی بود» و به آن «پاسخی نظامی» داده خواهد شد.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، شامگاه جمعه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

۱۰:۴۴ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

انتقاد حسین شریعتمداری از بیانیه شورای عالی امنیت ملی

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در کیهان، در سرمقاله روز شنبه این روزنامه از بیانیه شورای عالی امنیت ملی درباره کشته شدن قاسم سلیمانی انتقاد کرد.

وی در یادداشت خود با اشاره به قسمتی از بیانیه شورای عالی امنیت ملی نوشته است که عبارت «"زمان و مکان مناسب" در عرف دیپلماتیک رنگ و بوی قاطعیت ندارد» و «می‌توانست نباشد».

حسین شریعتمداری در یادداشت خود همچنین با اشاره به «دو بار» رفت‌وآمد سفیر سوئیس به وزارت خارجه جمهوری اسلامی نوشته است: «این رفت و آمدها و پیام دادن و پیام گرفتن‌ها نگران‌کننده است و می‌تواند ترفند آمریکا برای به سردی کشاندن ماجرا و رهایی از انتقام سخت باشد».

۱۰:۳۲ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

حمله به حشد الشعبی در شمال بغداد تکذیب شد

ارتش عراق و همچنین ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا وقوع حمله‌ای هوایی علیه شبه‌نظامیان حشد الشعبی در شمال بغداد در بامداد شنبه را تکذیب کردند.

حشد الشعبی و تلویزیون عراق بامداد شنبه مدعی «حمله هوایی آمریکا» در نزدیکی پایگاه التاجی شده بودند. حشد الشعبی ابتدا مدعی کشته شدن شش تن از اعضای «گردان‌های امام علی» شد و سپس ادعا کرد که در این حمله «کادر پزشکی» هدف قرار گرفته است.

در پی انتشار این گزارش‌ها، ارتش عراق وقوع حمله هوایی علیه کاروان پزشکی در منطقه التاجی را تکذیب کرد.

مایلز کاگینز، سخنگوی ائتلافِ به رهبری آمریکا علیه داعش، نیز اعلام کرد که این ائتلاف در روزهای اخیر حمله‌ای هوایی در نزدیکی پایگاه التاجی نداشته است.

۰۸:۱۳ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

ژنرال مارک میلی: سلیمانی به دنبال برنامه‌ریزی خشونت علیه آمریکا بود

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، گفته است، آمریکا اطلاعات صریح و بدون هرگونه ابهامی درباره قاسم سلیمانی در اختیار داشت که او به دنبال برنامه‌ریزی مهمی برای کارزار خشونت آمیز علیه آمریکا بود و به همین دلیل هدف قرار گرفت.

ژنرال ارتش مارک میلی در گفت‌وگو با گروه کوچکی از خبرنگاران اظهار داشت: ما نسبت به «پیامدهای استراتژیک» کشته شدن فرمانده نیروی قدس آگاهیم.

رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده تصریح کرده است، عدم اقدام در این زمینه می‌توانست خطر تشدید تنش را افزایش دهد.

۰۷:۵۰ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

نیوزویک: شش عضو حشد الشعبی در حمله پهپادی آمریکا در شمال بغداد کشته شدند

منابع مطلع به نشریه آمریکایی نیوزویک گفته‌اند، در جریان حمله پهپادی آمریکا شش عضو حشد الشعبی، شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در بامداد شنبه در شمال بغداد کشته شدند.

مقام‌های پنتاگون به این نشریه گفته‌اند حمله به مواضع کتائب امام علی در منطقه «التاجی» در شمال بغداد انجام شده است و احتمالا شبل الزیدی، فرمانده این گروه کشته شده است.

یک منبع نظامی عراق هم به رویترز گفته است، در حمله هوایی به کاروان خودروهای شبه نظامیان شیعه در منطقه التاجی در شمال بغداد شش کشته و دو زخمی برجای گذاشت.

گروه حشد الشعبی هم اعلام کرده است که در این حمله آمبولانس شبه نظامیان هدف قرار گرفته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG