لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

پوشش زنده تحولات مرتبط با کشته شدن قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله‌ هوایی آمریکا به خودروهای حامل او و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

  • قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در نزدیکی فرودگاه بغداد در حمله هوایی آمریکا کشته شد. در این حمله ابومهدی مهندس، معاون حشد الشعبی و هشت نفر دیگر نیز کشته شدند.
  • علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کرد.
  • شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی «در زمان و مکان مناسب» از آمریکا گرفته خواهد شد. سفیر ایران در سازمان ملل گفته است پاسخ اقدام نظامی،‌ اقدام نظامی خواهد بود.
  • دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است. او تهدید کرده است اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آن کشور حمله کند، ۵۲ نقطه ایران، از جمله نقاط مهم به لحاظ فرهنگی، هدف قرار خواهد گرفت.
  • مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی روز شنبه در عراق برگزار شد و روز یکشنبه در اهواز و مشهد ادامه یافت. این تشییع روز دوشنبه در تهران برگزار شد و آیت‌الله علی خامنه‌ای بر پیکر او نماز میت خواند.
  • واپسین مرحله از مراسم تشییع قاسم سلیمانی در زادگاهش کرمان انجام می‌شود.
۰۳:۱۷ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

ترامپ: اگر ایران به آمریکایی‌ها حمله کند ما ۵۲ نقطه ایران را می‌زنیم

رئیس‌جمهوری ایالات متحده با اشاره به تهدیدها و هشدارهای مقام‌های جمهوری اسلامی به انتقام‌گیری به‌خاطر کشته‌شدن قاسم سلیمانی، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته در صورت تهدید شهروندان یا منافع کشورش ۵۲ نقطه ایران هدف قرار خواهد گرفت.

دونالد ترامپ نوشته تهدیدهای مقام‌های ایرانی در قبال کشته‌شدن کسی‌ست که به‌تازگی یک آمریکایی را کشته و شماری دیگر را زخمی کرده‌بود؛ «اگر نخواهیم به تمام آدم‌هایی که در طول زندگی‌اش کشته بود اشاره کنیم، از جمله به تازگی صدها تظاهرکننده ایرانی».

او افزوده «او در حال حمله به سفارت ما بود و در حال آماده‌کردن مقدمات برای ضربه زدن در نقاط دیگر. برای سال‌ها ایران چیزی جز مشکل نبوده است.»

رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داده «بگذارید این به‌عنوان یک هشدار عمل کند، اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا حمله‌ای بکند، ما ۵۲ سایت ایران را (نمادی از ۵۲ آمریکایی که ایران سال‌ها پیش گروگان گرفته بود)، هدف قرار می‌دهیم، برخی از آن‌هادر سطح بسیار بالا، و مهم برای ایران، و فرهنگ ایران، و آن اهداف، و خود ایران، ضربه‌ای خیلی سریع و خیلی سخت خواهد خورد. ایالات متحده، خواهان تهدید بیشتری نیست!».

۲۲:۵۳ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

فرمانده سپاه: ایران در همه جنگ‌ها پیروز بوده است

حسین سلامی، فرمانده سپاه در واکنش به توییت دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا که نوشته بود «ایرانی‌ها هیچ جنگی را نبرده‌اند ولی بازنده هیچ مذاکره‌ای نبوده‌اند»، گفت: «ایران در همه جنگ‌ها پیروز بوده است.»

او همچنین تاکید کرد که جمهوری اسلامی «اساسا به مذاکره با دشمنان روی نیاورده است و در هر مذاکره‌ای هم به دلیل منش عادلانه و رفتار جوانمردانه خود موفق و پیروز بوده است».

فرمانده سپاه در حالی از پیروزی در همه مذاکرات خبر می‌دهد که طی سال‌های گذشته مقام‌های ارشد سپاه بارها مذاکره‌کنندگان هسته‌ای را به فریب‌ خوردن و موفق نبودن در مذاکرات هسته‌ای متهم کرده‌اند.

۲۱:۳۵ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

حمله با کاتیوشا به پایگاه نظامیان آمریکایی در بغداد

منابع امنیتی عراق می‌گویند که علاوه بر منطقه سبز بغداد، پایگاه هوایی البلد نیز که مقر نیروهای نظامی آمریکاست، هدف حمله با کاتیوشا قرار گرفته است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از این مقامات گزارش داده که شمار راکت‌های پرتاب‌شده به این پایگاه دو فروند بوده، اما هنوز گزارشی درباره خسارات یا تلفات احتمالی این حمله منتشر نشده است. پایگاه البلد در شمار بغداد قرار دارد.

بر اساس این گزارش، همزمان دو راکت کاتیوشا نیز منطقه سبز بغداد شلیک شده که امنیتی‌ترین منطقه در این کشور است. پیش از این رویترز نوشته بود که یکی از راکت‌ها نزدیکی سفارت ایالات متحده در منطقه سبز بغداد فرود آمده اما هیچ تلفاتی نداشته است.

۲۱:۲۵ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

برخورد راکت کاتیوشا به میدانی در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد

خبرگزاری رویترز جزییات بیشتری از انفجارها در بغداد منتشر کرد و از دو مقام پلیس عراق نوشت که یک راکت کاتیوشا نزدیکی سفارت ایالات متحده در بغداد فرود آمده.

این گزارش می‌گوید که اما حمله مورد اشاره هیچ تلفاتی نداشته است.

سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد قرار دارد، منطقه‌ای که از بالاترین سطح نظارت‌های امنیتی در این کشور برخوردار است. به گفته منابع رویترز، راکت کاتیوشا به میدان اصلی منطقه سبز، نزدیکی سفارت آمریکا برخورد کرده است.

۲۰:۴۷ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

رویترز: وقوع دو انفجار قوی در بغداد

خبرگزاری رویترز از وقوع دو انفجار در بغداد، پایتخت عراق در عصر شنبه خبر داد. گزارش این خبرگزاری به نقل از شاهدان می‌گوید که صدای دو انفجار قوی در بغداد شنیده شده است.

هنوز گزارش چندانی از چگونگی ماجرا و محل دقیق انفجارها منتشر نشده است، اما برخی منابع می‌گویند که انفجارها در منطقه سبز بغداد و نزدیکی سفارت ایالات متحده بوده است.

بغداد روز شنبه صحنه تشییع قاسم سلیمانی بود که در آن عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، نیز حضور یافت. مراسم تشییع جنازه سپس در شهرهای کاظمین و کربلا دنبال شد.

۱۹:۳۳ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران در دیدار با بازماندگان قاسم سلیمانی بر «خون‌خواهی» از آمریکا تاکید کرد و گفت که اما «خون‌خواهی» با مسائل ساده‌ای که به ذهن‌ها می‌آید حاصل نمی‌شود، بلکه آمریکا باید از منطقه برود.

آقای روجانی اظهار داشت: «انتقام این خون زمانی گرفته می‌شود که ببینیم با ادامه مجاهدت‌ها دست خبیث آمریکا برای همیشه از منطقه کوتاه شده است.»

وی در ادامه عملیات دولت آمریکا برای کشتن قاسم سلیمانی را «جنایت» توصیف کرد و گفت: «آنها آثار این اقدام جنایتکارانه را نه فقط امروز بلکه در طول سال‌های آینده هم خواهند دید.»

وی همچنین در این دیدار قاسم سلیمانی را نه تنها یک «فرمانده جنگی» که «سیاستمدار و استراتژیستی بي‌نظیر» نامیده است.

۱۸:۰۲ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

وزیران خارجه فرانسه، آلمان و چین درباره خاورمیانه گفت‌وگو کردند

ژان‌ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، اعلام کرد با همتایانش از آلمان و چین درباره تنش‌ها در خاورمیانه تلفنی گفت‌وگو کرده است.

به گفته آقای لو دریان، وزیران خارجه هر سه کشور بر «لزوم جلوگیری از هرگونه تشدید تنش‌ها در منطقه» موافقت داشتند.

به گزارش رویترز، این تماس تلفنی روز شنبه انجام شد و سه طرف ضمن تأکید بر اهمیت حفظ ثبات و حاکمیت در عراق و کل منطقه، خواستار آن شدند که ایران از تعهداتش در برجام عدول نکند.

۱۷:۴۲ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

یک تحلیلگر عراقی: عراقی‌ها با «زیاده خواهی‌های جمهوری اسلامی در کشورشان مخالف‌اند»

پرویز رحیم، تحلیلگر و استاد علوم سیاسی در دانشگاه اربیل عراق، می‌گوید خواست فعلی مردم و گروه‌های سیاسی در عراق جلوگیری از تبدیل شدن این کشور به عرصه منازعه میان ایران و آمریکاست.

آقای رحیم در گفت‌و‌گو با محمد ضرغامی از رادیو فردا گفت: «انباشت مطالبات مردمی» و اعتراض‌ به عملکرد دولت‌های عراق بعد از سال ۲۰۰۳، سرانجام دولت این کشور را با «بحران مشروعیت» روبه‌رو کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:17 0:00
لینک مستقیم

وی با اشاره به اعتراض‌ها علیه نقش جمهوری اسلامی در عراق گفت: عراقی‌ها با «زیاده‌خواهی‌های» جمهوری اسلامی در کشورشان مخالف‌اند.

به گفته وی، پس از اعتراضات اخیر در عراق دیگر ایران از «نفوذ و هژمونی» قبلی برخوردار نیست و در حال حاضر «همه گروه‌ها می‌خواهند که عراق عرصه منازعات اقلیمی و بین‌المللی نباشد».

۱۷:۲۴ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

ادعای جانشین فرمانده سپاه درباره «پیام آمریکایی‌ها»

علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، مدعی شد آمریکا پیام داده است که جمهوری اسلامی در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی «اقدام متناسب» نشان دهد.

وی شامگاه جمعه در برنامه‌ای تلویزیونی در شبکه سوم سیما مدعی شد: «آمریکایی‌ها صبح جمعه به روش دیپلماسی و غیره متوسل شدند و حتی گفتند اگر می‌خواهید انتقام بگیرید، متناسب با کاری که ما کردیم انتقام بگیرید».

جانشین فرمانده سپاه اشاره‌ای به جزئیات دیگری درباره «پیام آمریکا» و روش انتقال این پیام نکرد.

مقام‌های آمریکایی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند. ​با این حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در برنامه‌ای تلویزیونی گفت سفارت سوئیس در تهران، به عنوان حافظ منافع آمریکا، صبح جمعه حامل «پیامی نابخردانه و گستاخانه» بود و عصر جمعه «جواب قاطع» ایران به آن‌ها داده شد.

۱۶:۵۶ ۱۴.۱۰.۱۳۹۸

اسکای نیوز عربی: عراق در حال تحقیق از خدمه هواپیمای قاسم سلیمانی است

شبکه «اسکای‌نیوز» عربی گزارش داده دستگاه امنیتی عراق یک شهروند عراقی و یک شهروند سوری را در ارتباط با کشته شدن قاسم سلیمانی بازداشت کرده است.

اسکای‌نیوز با اشاره به اینکه هواپیمای حامل قاسم سلیمانی از سوریه وارد بغداد شده بود گزارش داده است تحقیقات امنیتی از کارمندان فرودگاه بغداد و خدمه این هواپیما آغاز شده است.

مقام‌های رسمی عراق هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG