لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

پوشش زنده تحولات مرتبط با کشته شدن قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله‌ هوایی آمریکا به خودروهای حامل او و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

  • قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در نزدیکی فرودگاه بغداد در حمله هوایی آمریکا کشته شد. در این حمله ابومهدی مهندس، معاون حشد الشعبی و هشت نفر دیگر نیز کشته شدند.
  • علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کرد.
  • شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی «در زمان و مکان مناسب» از آمریکا گرفته خواهد شد. سفیر ایران در سازمان ملل گفته است پاسخ اقدام نظامی،‌ اقدام نظامی خواهد بود.
  • دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است. او تهدید کرده است اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آن کشور حمله کند، ۵۲ نقطه ایران، از جمله نقاط مهم به لحاظ فرهنگی، هدف قرار خواهد گرفت.
  • مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی روز شنبه در عراق برگزار شد و روز یکشنبه در اهواز و مشهد ادامه یافت. این تشییع روز دوشنبه در تهران برگزار شد و آیت‌الله علی خامنه‌ای بر پیکر او نماز میت خواند.
  • واپسین مرحله از مراسم تشییع قاسم سلیمانی در زادگاهش کرمان انجام می‌شود.
۱۳:۰۷ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

تکذیب میانجی‌گری عمان

در حالی که رسانه‌های ایران به نقل از شبکه المیادین گزارش داده‌اند که مقام‌های جمهوری اسلامی حاضر به دیدار با یک هیأت دیپلماتیک عمانی که «برای میانجیگری به تهران سفر کرده بود» نشدند، عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است هیچ هیات عمانی در روزهای اخیر به تهران سفر نکرده است.

بیشتر بخوانید

۱۳:۰۶ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

انتقاد شدید وزیر ارتباطات از اینستاگرام

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، حذف پست‌های مربوط به قاسم سلیمانی در اینستاگرام را «سانسور» خواند و گفت: مقابل این اقدام می‌ایستیم.

بیشتر بخوانید

۱۰:۱۶ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

رسانه‌های دولتی ایران به نقل از شبه‌نظامیان شیعه عراق، حشد الشعبی، می‌گویند جسد ابومهدی المهندس، معاون این گروه که همراه قاسم سلیمانی کشته شد، برای انجام آزمایش‌ دی‌ان‌ای به ایران منتقل شده‌ است.

بنا به این گزارش‌ها و اطلاعیه حشد الشعبی، ابومهدی مهندس «پس از انجام آزمایش‌ها برای خاکسپاری در وادی‌السلام نجف به عراق بازگردانده می‌شود».

۱۰:۰۸ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی در ایران

به گزارش رسانه‌های ایران، مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، صبح یکشنبه در اهواز برگزار شد و مراسم مشابهی در مشهد در حال برگزاری است.

قرار است روزهای دوشنبه و سه‌شنبه چنین مراسمی در شهرهای تهران، قم و کرمان نیز برگزار شود.

مدارس و ادارات در چندین شهر ایران تعطیل اعلام شده است.

مراسم تشییع پیشتر در کشور عراق برگزار شده بود.

۱۰:۰۱ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

لاریجانی: ادعا در مورد عملیات سلیمانی در عراق و سوریه و لبنان دروغ است

رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند قاسم سلیمانی قصد انجام «عملیات در سوریه، لبنان و عراق علیه نیروهای آمریکایی» را داشت، اما «این ادعا یک دروغ بیش نیست».

علی لاریجانی افزوده «مردم آمریکا و مجلس نمایندگان این کشور بدانند ادعای رئیس‌جمهوری آمریکا دروغگویی برای پوشش دادن به یک جنایت جنگی و تروریستی است و قصد فریب دارند، اگر اسنادی دارند علنی کنند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته کشتن قاسم سلیمانی در عراق که به دستور او انجام شد «برای جلوگیری از جنگ» و به این دلیل بود که فرمانده نیروی قدس «در حال توطئه برای انجام حملات شرورانه علیه دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی آمریکایی بود».

نیروی قدس سپاه پاسداران و خود سپاه پاسداران بارها از سوی ایالات متحده به انجام عملیات علیه شهروندان آن کشور، و نیز در کشورهای دیگر از لبنان و سوریه یا عراق و یمن متهم شده‌است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در عین حال کشته‌شدن قاسم سلیمانی را به مانند کودتای ۲۸ مرداد تشبیه کرده است.

۰۹:۵۱ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

توئیت‌های جدید ترامپ خطاب به تهران

دونالد ترامپ در توئیت تازه‌ای گفته اگر ایران حمله‌ای بکند «آن‌چنان به آن‌ها ضربه می‌زنیم، که هرگز چنین ضربه‌ای نخورده‌اند».

رئیس‌جمهوری آمریکا ساعاتی پیش از این توئیت نیز هشدار داده بود در صورت حمله ایران به شهروندان یا منافع آمریکایی به ۵۲ نقطه، از جملات نقاط مهم فرهنگی و دیگر نقاط مهم برای ایران، حمله خواهد شد.

او در توئیت‌های تازه‌ای می‌گوید «آن‌ها به ما حمله کردند، و ما پاسخ دادیم. اگر دوباره حمله کنند، که من قویا به آن‌ها توصیه می‌کنم این کار را نکنند، آن‌وقت ما چنان ضربه‌ای می‌زنیم که قبلا چنین ضربه‌ای نخورده‌اند».

او در توئیت دیگری افزوده «ایالات متحده دو تریلیون دلار صرف اودات نظامی کرده‌است. ما بزرگ‌ترین و با فاصله بهترین در جهان هستیم! اگر ایران به پایگاه آمریکا حمله کند، یا به هر آمریکایی، ما برخی از ادوات زیبا و جدیدمان را… بدون اینکه تردیدی به خود راه دهیم، سراغشان می‌فرستیم».

۰۸:۳۵ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پس از آن‌که کاخ سفید اطلاعیه‌ای در مورد عملیات مرگبار علیه قاسم سلیمانی و مقام‌های دیگر نظامی و شبه‌نظامی در بغداد، در اختیار کنگره قرار داده، بیانیه‌ای را منتشر کرده‌است.

رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه خود نوشته است «اطلاعیه محرمانه ارائه‌شده به کنگره بر پایه قانون اختیارات جنگ [مصوب ۱۹۷۳] پیش از آن‌که پاسخ‌دهنده باشد، پرسش‌برانگیز است».

خانم پلوسی افزوده «این سند پرسش‌هایی مبرم و جدی در مورد زمان‌بندی، شیوه و توجیه ضرورت تصمیم دولت برای ورود به خصومت با ایران را مطرح می‌کند».

دونالد ترامپ پیشتر در سخنرانی کوتاهی پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی اظهار کرده بود، فرمانده نیروی قدس «در حال توطئه برای انجام حملات شرورانه علیه دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی آمریکایی بود» و کشتن او «جلوگیری از جنگ» بوده است.

۰۶:۴۸ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

تاکید مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر «کاستن از تنش‌ها» در تماس با ظریف


جوزپ بورل، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید در مورد تحولات اخیر با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، گفت‌وگو کرده‌است.

آقای بورل در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته در این گفت‌وگوی تلفنی بر لزوم کاستن از تنش‌ها، خویشتن‌داری و خودداری از فزونی‌یافتن [تنش‌ها] تاکید کرده‌است.

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید در این تماس تلفنی در عین حال در مورد «اهمیت حفظ برجام، که توافقی حیاتی برای امنیت بین‌المللی‌ست» گفت‌وگو شده‌است.

جوزپ بورل افزوده «من به این‌که نقش میانجی را ایفا کنم، پایبند هستم».

۰۶:۳۵ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

ادامه اظهارات مقام‌های نظامی ایران در مورد «انتقام‌گیری»

مقام‌های ارشد نظامی جمهوری اسلامی، در ارتش و سپاه پاسداران، طی ساعت‌های گذشته بار دیگر اظهاراتی را در مورد «انتقام‌گیری» از ایالات متحده به‌خاطر حمله مرگبار نیروهای آمریکایی به قاسم سلیمانی در عراق، مطرح کرده‌اند.

محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران، گفته «انتقام حتما گرفته خواهد شد و این مسئله راه دیگری ندارد».

سرتیپ احمدرضا پوردستان، رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش ایران، بدون ارائه جزئیاتی گفته ایالات متحده «۱۶ کشور را واسطه قرار دادند تا ایرانی‌ها کاری نکنند». او افزوده «ولی شک نکید… به شدت به اقدام آمریکایی‌ها پاسخ خواهیم داد».

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، نیز اظهار کرده که شکل این «انتقام‌گیری» به‌صورت «راهبردی، هم در جغرافیایی وسیع هم در طول زمان» خواهد بود. او نیز جزئیات بیشتری ارائه نکرده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به این اظهارات، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته «بگذارید این به‌عنوان یک هشدار عمل کند، اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا حمله‌ای بکند، ما ۵۲ سایت ایران را (نمادی از ۵۲ آمریکایی که ایران سال‌ها پیش گروگان گرفته بود)، هدف قرار می‌دهیم، برخی از آن‌ها در سطح بسیار بالا، و مهم برای ایران، و فرهنگ ایران، و به آن اهداف، و خود ایران، ضربه‌ای خیلی سریع و خیلی سخت خواهد خورد. ایالات متحده، خواهان تهدید بیشتری نیست!».

رئیس‌جمهوری آمریکا جزئیاتی از این ۵۲ نقطه مهم برای ایران و فرهنگ ایران ارائه نکرده‌است.

۰۳:۴۹ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

واکنش پومپئو به هشدار کتائب به فاصله‌گرفتن از مراکز آمریکایی

مایک پومپئو در واکنش به گزارش‌های منتشرشده در این مورد که گروه کتائب حزب‌الله عراق از نیروهای امنیتی و ارتش خواسته از پایگاه‌ها و مراکز آمریکایی دور شوند، پستی را در توئیتر منتشر کرده‌است.

وزیر خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته «اوباش متعلق به ایران، کتائب حزب‌الله، از نیروهای امنیتی عراق خواسته‌اند تا وظایف خود را در حفاظت از سفارت آمریکا در بغداد و نقاط دیگری که آمریکایی‌ها در آن‌ها در کنار مردم خوب عراق کار می‌کنند، رها کنند».

پومپئو افزوده «‌این‌که حکومت ایران به دولت عراق می‌گوید چه باید بکند، زندگی میهن‌پرستان عراقی را با تهدید روبه‌رو می‌کند».

به گفته وزیر خارجه آمریکا «مردم عراق می‌خواهند از زیر یوغ ایران خارج شوند؛ همین اواخر آن‌ها کنسولگری ایران را آتش زده و با خاک یکسان کردند».

بنا بر گزارش‌ها گروه گردان‌های حزب‌الله عراق از نیروهای امنیتی، پلیس و نظامیان عراقی خواسته بود تا عصر روز یک‌شنبه از پایگاه‌ها و دیگر مراکز و سازه‌های متعلق به آمریکا «حداقل یک کیلومتر فاصله بگیرند».

نیروهای امنیتی عراقی در منطقه سبز بغداد
نیروهای امنیتی عراقی در منطقه سبز بغداد

بیشتر

XS
SM
MD
LG