لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

پوشش زنده تحولات مرتبط با کشته شدن قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله‌ هوایی آمریکا به خودروهای حامل او و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

  • قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در نزدیکی فرودگاه بغداد در حمله هوایی آمریکا کشته شد. در این حمله ابومهدی مهندس، معاون حشد الشعبی و هشت نفر دیگر نیز کشته شدند.
  • علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کرد.
  • شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی «در زمان و مکان مناسب» از آمریکا گرفته خواهد شد. سفیر ایران در سازمان ملل گفته است پاسخ اقدام نظامی،‌ اقدام نظامی خواهد بود.
  • دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است. او تهدید کرده است اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آن کشور حمله کند، ۵۲ نقطه ایران، از جمله نقاط مهم به لحاظ فرهنگی، هدف قرار خواهد گرفت.
  • مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی روز شنبه در عراق برگزار شد و روز یکشنبه در اهواز و مشهد ادامه یافت. این تشییع روز دوشنبه در تهران برگزار شد و آیت‌الله علی خامنه‌ای بر پیکر او نماز میت خواند.
  • واپسین مرحله از مراسم تشییع قاسم سلیمانی در زادگاهش کرمان انجام می‌شود.
۲۱:۱۱ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

آیت‌الله سیستانی کشته شدن قاسم سلیمانی را به خامنه‌ای تسلیت گفت

آیت‌الله علی سیستانی، از مراجع تقلید شیعه در عراق، روز یکشنبه در نامه‌ای آنچه را که «شهادت» قاسم سلیمانی خواند، به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری میزان، آقای سیستانی در نامه خود با ابراز تاسف و تاثر از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، از آنچه نقش او در مبارزه با داعش خواند، تمجید کرد.

آیت‌الله سیستانی پیشتر خواستار خویشتنداری تمام طرف‌های درگیر پس از کشته شدن قاسم سلیمانی شده بود.

۲۱:۰۹ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

سقوط بورس‌های عربی در پی تشدید تنش بین ایران و آمریکا

در پی تهدید متقابل ایران و آمریکا بعد از هدف قرار گرفتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، روز یکشنبه شاخص بورس‌های عربی کاهش چشمگیری یافت.

شاخص بورس عربستان، تداول، افتی ۲.۴۲ درصدی نسبت به روز شنبه را تجربه کرد و ارزش سهام شرکت ملی نفت این کشور، آرامکو، که از ماه گذشته وارد بورس شده است، به کمترین میزان سقوط کرد.

بر اساس آمارهای بورس تداول، ارزش سهام آرامکو با افتی ۱.۷۱ درصدی به ۳۴.۵۵ ریال سعودی کاهش یافت.

در خود ایران نیز شاخص کل بورس تهران برای دومین روز پیاپی سقوط کرد.

شاخص کل بورس تهران از بالای ۳۸۴ هزار واحد به زیر ۳۶۶ هزار واحد در روز یکشنبه سقوط کرده است.

۲۰:۱۰ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸
کشته‌شدن سلیمانی؛ تکرار تاریخ؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:38 0:00

۲۰:۰۴ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

مشاور خامنه‌ای: علیه یک پایگاه نظامی آمریکا اقدام می‌کنیم

حسین دهقان، مشاور نظامی آیت‌الله علی خامنه‌ای گفته است ایران قطعا علیه یک پایگاه نظامی آمریکا اقدام خواهد کرد.

او که با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، گفته که آمریکا باید ضربه معادل کشتن قاسم سلیمانی را دریافت کند و «بعد از آن نباید دنبال دور جدید باشد».

به گفته مشاور نظامی خامنه‌ای، در این صورت «این دور جنگ پایان خواهد یافت».

آقای دهقان همچنین در واکنش به توئیت ترامپ که از حمله به ۵۲ هدف داخل ایران از جمله اماکن فرهنگی نوشته بود،‌ گفته است اگر چنین حمله‌ای صورت گیرد، هیچ کارمند نظامی و مرکز سیاسی آمریکا و پایگاه‌های نظامی و کشتی‌های آنها «در امان نخواهند بود».

۱۸:۲۱ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

پارلمان عراق خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شد

پارلمان عراق روز یکشنبه، ۱۵ دی، در نشستی اضطراری و پرحاشیه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که از دولت این کشور می‌خواهد به حضور نیروهای خارجی در عراق پایان داده شود.

بنابر این قطعنامه که غیرالزام‌آور است، از دولت این کشور خواسته شده که درخواست قبلی خود از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش را لغو کند و به حضور نیرو‌های خارجی در عراق پایان دهد و همچنین اطمینان حاصل کند که سلاح‌های موجود در کشور تنها در اختیار نیروهای دولتی است.

جلسه روز یکشنبه پارلمان عراق در ابتدا به دلیل غیبت برخی نمایندگان کُرد و سنی به حد نصاب نرسید و با تأخیر آغاز شد.

در ابتدای این جلسه عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور حمایت کرد.

۱۷:۳۵ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

رسانه‌های ایران گزارش می‌دهند که تشییع جنازه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، هم اکنون در شهر مشهد در جریان است و هزاران نفر در این مراسم شرکت کرده‌اند.

پیکر قاسم سلیمانی صبح روز یکشنبه هم در شهر اهواز تشییع شده بود. فردا نیز در مراسمی که قرار است در دانشگاه تهران برگزار شود، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بر تابوت وی نماز خواهد خواند و مراسم تشییع او در پایتخت برگزار خواهد شد.

۱۵:۰۷ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

تکذیب میانجی‌گری عمان

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در شنست خبری روز یکشنبه‌اش با تکذیب گزارش‌ها درباره نپذیرفتن هیأت عمانی که برای میانجیگری به ایران رفته بود گفت: هیأتی از عمان به تهران نیامده است.

شماری از رسانه‌های ایران، از جمله ایرنا و ایسنا، صبح یکشنبه به نقل از شبکه المیادین گزارش داده‌ بودند که مقام‌های جمهوری اسلامی حاضر به دیدار با یک هیأت دیپلماتیک عمانی که «برای میانجیگری به تهران سفر کرده بود» نشدند.

۱۴:۴۷ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

اتحادیه اروپا محمدجواد ظریف را به بروکسل دعوت کرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه اعلام کرد با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

بنابر بیانیه اتحادیه اروپا و همچنین توییت جوزپ بورل، وی در این تماس تلفنی بر ضرورت تنش‌زدایی تأکید کرده و علاوه بر آن از وزیر خارجه جمهوری اسلامی خواسته است که برای گفت‌وگو درباره حفظ برجام به بروکسل برود.

اتحادیه اروپا و جوزپ بورل اشاره‌ای به زمان احتمالی سفر وزیر خارجه ایران به بروکسل نکرده‌اند.

۱۴:۲۰ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

احضار سفیر سوئیس به وزارت خارجه ایران

وزارت خارجه ایران با احضار سفیر سوئيس در تهران، به عنوان حافظ منافع آمریکا، نسبت به توییت‌های دونالد ترامپ بشدت اعتراض کرد.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز یک‌شنبه با اعلام این خبر گفت که در دیدار با سفیر سوئیس در تهران، اعتراض شدید جمهوری اسلامی به تهدید ترامپ درباره حمله به مراکز فرهنگی به وی ابلاغ شده است.

دیپلمات‌های سوئیس در تهران در روزهای چهارشنبه و جمعه نیز چند بار به وزارت خارجه ایران رفته بودند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در برنامه‌ای تلویزیونی گفته بود سفارت سوئیس در تهران صبح جمعه حامل «پیامی نابخردانه و گستاخانه» بود و عصر جمعه «جواب قاطع» ایران به آن‌ها داده شد.

۱۳:۵۵ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

واکنش مقام‌های ایران به توییت‌های ترامپ

توییت‌های روز شنبه رئیس جمهوری آمریکا درباره هدف قرار دادن ۵۲ نقطه در ایران، با واکنش تند چند تن از مقام‌های جمهوری اسلامی روبه‌رو شده و از جمله فرمانده ارتش، وزیر خارجه و وزیر ارتباطات ایران بشدت به دونالد ترامپ حمله لفظی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

بیشتر

XS
SM
MD
LG