لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۳

پوشش زنده تحولات مرتبط با کشته شدن قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله‌ هوایی آمریکا به خودروهای حامل او و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

  • قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در نزدیکی فرودگاه بغداد در حمله هوایی آمریکا کشته شد. در این حمله ابومهدی مهندس، معاون حشد الشعبی و هشت نفر دیگر نیز کشته شدند.
  • علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کرد.
  • شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی «در زمان و مکان مناسب» از آمریکا گرفته خواهد شد. سفیر ایران در سازمان ملل گفته است پاسخ اقدام نظامی،‌ اقدام نظامی خواهد بود.
  • دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است. او تهدید کرده است اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آن کشور حمله کند، ۵۲ نقطه ایران، از جمله نقاط مهم به لحاظ فرهنگی، هدف قرار خواهد گرفت.
  • مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی روز شنبه در عراق برگزار شد و روز یکشنبه در اهواز و مشهد ادامه یافت. این تشییع روز دوشنبه در تهران برگزار شد و آیت‌الله علی خامنه‌ای بر پیکر او نماز میت خواند.
  • واپسین مرحله از مراسم تشییع قاسم سلیمانی در زادگاهش کرمان انجام می‌شود.
۱۳:۰۰ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

جمله ای که خامنه‌ای برای سلیمانی خواند و برای هاشمی نخواند

ستاد برگزاری مراسم سالگرد اکبر هاشمی رفسنجانی اعلام کرد که این مراسم یک هفته به دلیل همزمانی با مراسم‌های قاسم سلیمانی تعویق افتاده است.

در همین حال برخی از کاربران شبکه های اجتماعی نوشتند که آیت الله خامنه‌ای که نماز میت را برای قاسم سلیمانی به جا آورد، سه بار جمله «اللهم انّا لانعلم منه الا خیرا» را برای او به کار برد که به معنای «ما به جز خوبی از او نمی‌دانیم».

در حالی که در مراسم دولتی تشییع جنازه بیان این جمله مرسوم است، رهبر جمهوری اسلامی این جمله را درباره اکبر هاشمی رفسنجانی به کار نبرده بود و این موضوع در فضای سیاسی و شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت.

۱۲:۴۷ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

هشدار دیده‌بان حقوق بشر: حمله به اماکن فرهنگی «جنایت جنگی» خواهد بود

دیده‌بان حقوق بشر امروز گفت تهدید علنی رئیس‌جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، برای حمله به اماکن مهم فرهنگی ایران، در صورت اجرا، «جنایت جنگی» خواهد بود.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای نوشت که «دولت آمریکا باید فوراً تصریح کند که ایالات متحده همیشه و در همه حال قوانین جنگ را رعایت خواهد کرد.»

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در جمع خبرنگاران بار دیگر موضوع حمله احتمالی کشورش به اماکن و نقاط فرهنگی ایران، در صورت واکنش تهران به کشته‌شدن قاسم سلیمانی را، مطرح کرده و پرسیده چرا آمریکا نباید اجازه چنین اقدامی را داشته باشد.

۱۰:۳۴ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸
  • از تصاویر و عکس‌های منتشرشده در خبرگزاری‌ها و رادیو تلویزیون دولتی ایران از مراسم تشییع قاسم سلیمانی و شماری دیگر از نیروهای قدس که در حمله آمریکا در عراق کشته شدند:

۱۰:۱۸ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

مراسم تشییع قاسم سلیمانی در تهران

مراسم تشییع قاسم سلیمانی در تهران ادامه دارد.

رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، در حالی‌که رئیس‌جمهوری، رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس شورای اسلامی و فرمانده جدید نیروی قدس و دیگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی پشت سر او بودند، بر جنازه قاسم سلیمانی، ابومهدی مهندس، معاون حشدالشعبی و بقیه کشته‌شدگان حمله آمریکا در بغداد نماز میت خوانده است.

از چند روز پیش بازارها در سراسر ایران، مدارس و اداره‌ها در نقاط مختلف کشور، از جمله در تهران، تعطیل اعلام شده بودند.

۰۹:۰۶ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

پاریس، برلین و لندن خواستار احساس مسئولیت در منطقه و تعهد ایران به برجام شدند

سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک ضمن آن‌که بر لزوم کاهش فوری تنش‌ها در غرب آسیا و «خویشتن‌داری و احساس مسئولیت طرف‌ها» شده‌اند، از تهران نیز خواسته‌اند از عمل به آن‌چه در راستای برجام نیست، خودداری کند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در این بیانیه گفته‌اند «از ایران می‌خواهیم تا از تمامی اقداماتی که ‌هم‌راستای توافق [اتمی] نیست بازگردد».

خانم مرکل و آقایان جانسون و مکرون در این بیانیه نوشته‌اند «در شرایط کنونی حیاتی‌ست که دست به کاهش تنش‌ها زد. ما از همه طرف‌های درگیر در مسائل می‌خواهیم تا کمال خویشتن‌داری و احساس مسئولیت را نشان دهند».

۰۶:۱۶ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

«نیروی موشکی ایران در آماده‌باش بالا قرار گرفته است»

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نقل کرده است که نیروی موشکی جمهوری اسلامی در سراسر ایران در آماده‌باش بالا قرار گرفته‌است.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده افزوده مشخص نیست آیا این آماده‌باش به‌دلایل دفاعی‌ست یا نه.

رویترز می‌گوید مقام آمریکایی جزئیات بیشتری ارائه نکرده و نیز مشخص نکرده آیا موشک‌ها به سوی هدف یا اهداف خاصی نشانه گرفته شده‌اند.

این مقام ایالات متحده گفته «به روشنی مشخص است که آن‌ها سطح آماده‌باش را افزایش داده‌اند. ولی در این بازه زمانی مشخص نیست آیا این سطح از آماده‌باش برای این است که آمادگی بهتری از نظر دفاعی وجود داشته باشد یا تهاجمی».

او افزوده «ولی ما از نزدیک این مسئله زیر نظر داریم».

۰۶:۰۴ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

گفت‌وگوی رهبران آمریکا و بریتانیا در مورد ایران

کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته است رئیس‌جمهوری ایالات متحده و نخست‌وزیر بریتانیا، در مورد وضعیت و شرایط فعلی عراق و ایران، گفت‌وگو کرده‌اند.

بیانیه کاخ سفید جزئیات چندانی از این گفت‌وگو ارائه نکرده‌است.

واشینگتن می‌گوید آقایان جانسون و ترامپ بر «اتحاد نزدیک دو کشور تاکید کرده‌اند».

۰۴:۲۸ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

ترامپ تهدید به وضع تحریم‌های شدید علیه عراق کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به رای پارلمان عراق به خروج نیروهای ایالات متحده از آن کشور، تهدید کرده‌ این اقدام می‌تواند به تحریم‌های شدید و گسترده‌ای علیه بغداد بیانجامد.

پارلمان عراق روز یکشنبه، ۱۵ دی، در نشستی اضطراری قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که از دولت این کشور می‌خواهد به حضور نیروهای خارجی در عراق پایان دهد.

در این قطعنامه، از دولت مرکزی عراق خواسته شده درخواست قبلی خود از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش را لغو کند و به حضور نیرو‌های خارجی در عراق پایان دهد.

پارلمان عراق در عین حال خواستار آن شده تا اطمینان حاصل شود که سلاح‌های موجود در کشور تنها در اختیار نیروهای دولتی است.

به گزارش رویترز دونالد ترامپ در واکنش به این موضوع گفته بغداد باید هزینه پایگاه هوایی آن کشور را بدهد و یا ممکن است تحریم‌های شدیدی علیه عراق وضع کند.

آقای ترامپ به خبرنگاران گفته «ما یک پایگاه هوایی فوق‌العاده و خیلی گران در آن‌جا داریم. این پایگاه میلیاردها دلار هزینه داشته، و خیلی قبل از زمان من [ساخته شده] است.»

رئیس‌جمهوری آمریکا افزوده «تا وقتی پول آن را ندهند، [از عراق] خارج نخواهیم شد».

او می‌گوید اگر عراق از نیروهای آمریکایی بخواهد از آن کشور خارج شوند، و این کار را به‌شکلی دوستانه انجام ندهد «تحریم‌هایی اعمال خواهیم کرد که هرگز شبیه آن را قبلا ندیده‌اند. طوری‌که تحریم‌های ایران در مقابلش کم‌اهمیت جلوه کند».

۲۱:۲۷ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

ایران «گام پنجم و نهایی» عدول از تعهداتش در چارچوب برجام را اعلام کرد

دولت ایران روز یکشنبه «گام پنجم و نهایی» کاهش تعهداتش در برجام را اعلام کرد.

در بیانیه دولت جمهوری اسلامی گفته شده که «دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه مواجه نیست».

۲۱:۱۲ ۱۵.۱۰.۱۳۹۸

احضار کاردار سفارت آلمان به وزارت خارجه ایران

کاردار سفارت آلمان در تهران روز یکشنبه به وزارت خارجه ایران احضار شد و رئیس اداره دوم غرب اروپای وزارت خارجه ایران به مواضع این کشور درباره ترور قاسم سلیمانی اعتراض کرد.

اولریک دمر، سخنگوی دولت آلمان، روز جمعه ۱۳ دی گفته بود که کشته شدن قاسم سلیمانی در در واکنش به تحریکات نظامی گسترده جمهوری اسلامی بود.

وی تاکید کرده بود که آلمان با نگرانی بسیار زیاد فعالیت های ایران در منطقه را دنبال می‌کند. این سخنان اعتراض وزارت خارجه ایران را به دنبال داشت.

بیشتر

XS
SM
MD
LG