لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

پوشش زنده تحولات مرتبط با کشته شدن قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله‌ هوایی آمریکا به خودروهای حامل او و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

  • قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در نزدیکی فرودگاه بغداد در حمله هوایی آمریکا کشته شد. در این حمله ابومهدی مهندس، معاون حشد الشعبی و هشت نفر دیگر نیز کشته شدند.
  • علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کرد.
  • شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی «در زمان و مکان مناسب» از آمریکا گرفته خواهد شد. سفیر ایران در سازمان ملل گفته است پاسخ اقدام نظامی،‌ اقدام نظامی خواهد بود.
  • دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است. او تهدید کرده است اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آن کشور حمله کند، ۵۲ نقطه ایران، از جمله نقاط مهم به لحاظ فرهنگی، هدف قرار خواهد گرفت.
  • مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی روز شنبه در عراق برگزار شد و روز یکشنبه در اهواز و مشهد ادامه یافت. این تشییع روز دوشنبه در تهران برگزار شد و آیت‌الله علی خامنه‌ای بر پیکر او نماز میت خواند.
  • واپسین مرحله از مراسم تشییع قاسم سلیمانی در زادگاهش کرمان انجام می‌شود.
۱۷:۳۴ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

تأکید نخست‌وزیران بریتانیا و عراق به تنش‌زدایی در منطقه

بوریس جانسون و عادل عبدالمهدی نخست‌وزیران بریتانیا و عراق طی گفت‌وگوی تلفنی بر لزوم تنش‌زدایی در منطقه تأکید کردند.

بر اساس بیانیه دفتر آقای جانسون، رهبران دو کشور در مورد تنش‌زدایی بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای سپاه قدس تبادل نظر کرده و توافق کردند برای پیدا کردن راهی دیپلماتیک برای این بحران کار کنند.

این بیانیه همچنین می‌گوید جانسون به تعهد بریتانیا به تمامیت ارضی و ثبات عراق، همچنین مبارزه با داعش به‌عنوان تهدیدی مشترک تأکید کرده است.

۱۷:۳۱ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

چین: ایران «وادار» به کاهش تعهدات برجامی شد

سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید ایران «وادار» به کاهش تعهدات برجامی خود شد و «ماجراجویی» اخیر آمریکا هنجارهای اساسی روابط بین‌المللی را نقض کرده است.

اشاره چین به کشته شدن اخیر قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران با پهپادهای آمریکایی در بغداد است که در پی آن ایران روز یکشنبه اعلام کرد به تمام تعهدات عملیاتی برجام پایان می‌دهد.

با این‌حال، روسیه همزمان با اظهارات گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد، تصمیم جدید ایران به معنی قدم گذاشتن در نقطه غیرقابل بازگشت در توافق هسته‌ای نیست.

آقای شونگ می‌گوید راه‌حل نظامی وجود ندارد و سیاست فشار حداکثری نیز جواب نمی‌دهد: «سیاست اعمال قدرت، غیرمعمول و ناپایدار است».

وی نیز گفته است ایران خویشتن‌داری کرده و برجام را نقض نکرده، با این‌حال، دیگر اعضای باقی‌مانده برجام، شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان بارها گفته‌اند احتمالاً گزینه «مکانیسم ماشه» را در قبال تصمیم‌های ایران فعال کنند که به معنی بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، دوشنبه اعلام کرد که اقدام اخیر ایران در رابطه با برجام می‌تواند پایان توافق هسته‌ای باشد.

۱۵:۳۴ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

سخنگوی دولت: برخی افراد می‌گویند پاسخ آمریکا را ندهیم

علی ربیعی در مراسم تشییع سلیمانی
علی ربیعی در مراسم تشییع سلیمانی

علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت روحانی، در مراسم تشییع قاسم سلیمانی، گفت که برخی افرادی که او می‌شناسد خواستار پرهیز از اقدام تلافی‌جویانه علیه آمریکا در رابطه با کشته شدن قاسم سلیمانی هستند.

به گزارش ایرنا او اظهار داشت که «برخی افراد که من در صداقتشان و خیرخواهی‌شان تردید ندارم، دچار اشتباه استراتژیک هستند که پرهیز از اقدام متقابلانه را تجویز می‌کنند. ما حتماً باید به آمریکا پاسخی سخت بدهیم تا مانع رفتارهای مجدد آمریکا در آینده شویم.»

سخنگوی دولت تأکید کرد: «هنوز ایران جواب مناسب خود را نداده‌است ... ما هم از نظر تئوری امنیت ملی خود، سکوت در مقابل آمریکا را جایز نمی‌دانیم.»

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که در صورت اقدام نظامی ایران علیه افراد و مواضع آمریکایی، کشورش به ۵۲ هدف ایرانی حمله خواهد کرد.

۱۴:۵۲ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

نگرانی شدید بریتانیا، فرانسه و آلمان از «نقش منفی» سپاه قدس

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز دوشنبه با انتشار بیانیه مشترکی حملات موشکی اخیر به نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق را محکوم کرده و از «نقش منفی ایران» از طریق سپاه پاسداران و نیروهای قدس در منطقه «به شدت» اظهار نگرانی کرده‌اند.

این بیانیه در پی کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس در روز جمعه، در نزدیکی فرودگاه بغداد و تهدید ایران به انتقام‌جویی نظامی منتشر شده‌است.

این بیانیه مشترک می‌گوید اکنون نیاز فوری به تنش‌زدایی است. «ما از همه طرفین می‌خواهیم حداکثر خویشتن‌داری و مسئولیت‌پذیری را از خود نشان دهند و این چرخه خشونت در عراق باید متوقف شود».

بریتانیا، آلمان و فرانسه به‌ویژه از ایران خواسته‌اند که از هر اقدام خشونت‌بار یا برنامه‌ای برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای در آینده پرهیز کند و اقداماتی که برای کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده، معکوس کند.

۱۴:۳۶ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

سخنان مطهری درباره تاثیر کشته شدن قاسم سلیمانی بر اعتراضات آبان ماه

علی مطهری، نماینده مجلس ایران، می گوید که کشته شدن قاسم سلیمانی باعث «اتحاد مردم ایران» پس از اعتراضات آبان ماه شده است.

وی در مصاحبه با رادیو تهران گفت که کشته شدن آقای سلیمانی باعث «اتحاد مردم ایران پس از حوادث بد آبان» شد.

در روزهای گذشته برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته بودند که جمهوری اسلامی از تبلیغات درباره کشته شدن قاسم سلیمانی برای فراموش شدن حوادث آبان ماه استفاده می‌کند.

مقامات جمهوری اسلامی پس از گذشت ۵۰ روز از اعتراضات آبان ماه هنوز از ارائه آمار تعداد افراد کشته و بازداشت شده در این اعتراضات امتناع می‌کنند.

خبرگزاری رویترز از کشته شدن ۱۵۰۰ نفر در این اعتراضات خبر داده و بر اساس برآوردهای رادیو فردا ۸۶۰۰ نفر در این اعتراضات بازداشت شده‌اند.

پرتاب شال برای «تبرک گرفتن» از اجساد در مراسم تشییع سلیمانی
پرتاب شال برای «تبرک گرفتن» از اجساد در مراسم تشییع سلیمانی

۱۴:۱۹ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

در پی تنش در خاورمیانه، قیمت نفت و طلا بالا رفت

با بالا گرفتن تنش در خاورمیانه، قیمت جهانی هر اونس طلا به بالاترین رقم در پنج سال گذشته و به قیمت ۱۵۸۸ دلار برای هر اونس رسید. هم‌زمان، بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال به ۷۰ دلار رسید.

هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز با یک دلار و ۱۰ سنت افزایش، ۶۴ دلار و ۱۵ سنت معامله شد.

در ایران نیز امروز دوشنبه، سکه طرح جدید با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به ۵ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان معامله شد.
قیمت طلای ۱۸ عیار نیز امروز به ۵۱۴ هزار تومان رسید.

۱۴:۱۳ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

واکنش بعیدی‌نژاد به گزارش نشریه تایمز درباره تهدید جمهوری اسلامی به کشتن سربازان بریتانیایی

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، گزارش نشریه تایمز درباره تهدید جمهوری اسلامی به کشتن نظامیان بریتانیا در تلافی ترور قاسم سلیمانی را «دروغ شرم‌آور و تحریک‌آمیز»خواند.

نشریه تایمز در شماره امروز خود نوشته که ایران هشدار داده «نظامیان بریتانیا را خواهد کشت».

۱۳:۵۱ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

بازداشت یک نفر در ارمنستان به اتهام انتشار پیام جعلی تبریک کشته شدن قاسم سلیمانی

سرویس امنیتی ارمنستان اعلام کرد که یک نفر را به اتهام انتشار پیام جعلی درباره تبریک نخست وزیر این کشور به دلیل کشته شدن قاسم سلیمانی بازداشت کرده است.

بر اساس این اطلاعیه این فرد در صفحه فیس بوک پیام تبریکی جعلی از نخست وزیر این کشور خطاب به رئیس جمهور آمریکا منتشر کرده بود که در آن ترور قاسم سلیمانی تبریک گفته شده بود.

سرویس امنیتی ارمنستان در بیانیه‌ای نوشته است که این پیام جعلی توسط رسانه‌های ایرانی و آذربایجانی بازنشر شده «و این آسیب بزرگی به منافع امنیت ملی ارمنستان زده است.»

سازمان امنیت ارمنستان هویت این فرد را اعلام نکرده و تنها اعلام کرده که نام کاربری او در فیس‌بوک دیانا آروتیونیان بوده است.

۱۳:۲۳ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

وزیر خارجه آلمان: تهدید عراق از سوی مقامات آمریکا کمکی به حل بحران نمی‌کند

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در واکنش به مخالفت مقام های آمریکایی با قطعنامه پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور گفت که تهدید عراق در اینباره کمکی نخواهد کرد.

وی اعلام کرد که در اینباره با مقامات عراقی در تماس است اما آلمان این تصمیم را خواهد پذیرفت.

رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به رای پارلمان عراق به خروج نیروهای ایالات متحده از آن کشور، تهدید کرده‌ این اقدام می‌تواند به تحریم‌های شدید و گسترده‌ای علیه بغداد بیانجامد.

پارلمان عراق روز یکشنبه، ۱۵ دی، در نشستی اضطراری قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که از دولت این کشور می‌خواهد به حضور نیروهای خارجی در عراق پایان دهد.

۱۳:۰۷ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

تذکر توئیتری کنگره به رئیس جمهور آمریکا در مورد مرجع تصمیم‌گیری برای جنگ

کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به یکی از توئیت‌های تازه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در پیامی توئیتری نوشت:‌ «به‌وسیله این پیام رسانه‌ای یادآور می‌شود که مطابق قانون اساسی ایالات متحده، تصمیم آغاز جنگ با کنگره است. و شما باید قانون صلاحیت آغاز جنگ بخوانید. و این‌که شما دیکتاتور نیستید!»

این واکنشی است به این توئیت دونالد ترامپ که: «به‌وسیله این پیام‌های رسانه‌ای به کنگره ایالات متحده اعلام می‌کنم که اگر ایران به هر به فرد یا هدف آمریکایی حمله کند، ایالات متحده با سرعت و تمام و کمال، و شاید هم به شیوه‌ای غیرمتناسب، حمله متقابل می‌کند. این اطلاع‌رسانی قانونی، الزامی نیست اما در هر صورت ابلاغ شد!»

بیشتر

XS
SM
MD
LG