لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

پوشش زنده تحولات مرتبط با کشته شدن قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله‌ هوایی آمریکا به خودروهای حامل او و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

  • قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در نزدیکی فرودگاه بغداد در حمله هوایی آمریکا کشته شد. در این حمله ابومهدی مهندس، معاون حشد الشعبی و هشت نفر دیگر نیز کشته شدند.
  • علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کرد.
  • شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی «در زمان و مکان مناسب» از آمریکا گرفته خواهد شد. سفیر ایران در سازمان ملل گفته است پاسخ اقدام نظامی،‌ اقدام نظامی خواهد بود.
  • دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است. او تهدید کرده است اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آن کشور حمله کند، ۵۲ نقطه ایران، از جمله نقاط مهم به لحاظ فرهنگی، هدف قرار خواهد گرفت.
  • مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی روز شنبه در عراق برگزار شد و روز یکشنبه در اهواز و مشهد ادامه یافت. این تشییع روز دوشنبه در تهران برگزار شد و آیت‌الله علی خامنه‌ای بر پیکر او نماز میت خواند.
  • واپسین مرحله از مراسم تشییع قاسم سلیمانی در زادگاهش کرمان انجام می‌شود.
۰۸:۱۶ ۱۷.۱۰.۱۳۹۸

مراسم تشییع سلیمانی در کرمان

با پایان مراسم تشییع قاسم سلیمانی، این بار در زادگاهش کرمان، او قرار است روز سه‌شنبه به خاک سپرده شود.

تابوت قاسم سلیمانی و حسین پورجعفری بامداد روز سه‌شنبه وارد کرمان شد.

مراسم تشییع فرمانده نیروی قدس و شماری از نیروهای قدس و معاون حشد الشعبی عراق، پیشتر در بغداد، کربلا، نجف، اهواز، مشهد و تهران برگزار شده بود.

۰۸:۰۲ ۱۷.۱۰.۱۳۹۸

دفاع مقام‌های ارشد پنتاگون از ارزیابی‌های اطلاعاتی در مورد سلیمانی

مقام‌های ارشد ارتش و وزارت دفاع آمریکا از ارزیابی‌های اطلاعاتی که در نهایت منجر به حمله و کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، شد، دفاع کرده‌اند.

از راست: ژنرال مایک میلی و مارک اسپر
از راست: ژنرال مایک میلی و مارک اسپر

ژنرال مایک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، به خبرنگاران گفته «ما از سابقه او (قاسم سلیمانی) خبر داشتیم. به‌خصوص از آینده او [نیز خبر داشتیم]. من نمی‌خواهم جزئیاتی ارائه کنم».

او در عین حال گزارش‌ها در برخی رسانه‌های ایالات متحده در مورد «محدود بودن» دایره ارزیابی‌های اطلاعاتی پیرامون قاسم سلیمانی، که در نهایت به صدور دستور دونالد ترامپ برای حمله به او انجامید را رد کرده‌است.

ژنرال میلی گفته «شمار بسیار اندکی آن ارزیابی‌ها را دیده‌اند».

او افزوده «خوشحال خواهم شد، وقتی زمانش فرا می‌رسد، در برابر یک کمیته مناسب [در کنگره آمریکا] یا هر کس دیگری، از آن ارزیابی‌های اطلاعی دفاع کنم؛ که بسیار متقاعدکننده، فوری، و خیلی خیلی مشخص و روشن بودند».

مایک میلی می‌گوید «آیا این ارزیابی‌ها می‌گفتند کجا؟ چه؟ کی؟ یا کـِی؟ نه، ولی او در حال برنامه‌ریزی بود، در حال آماده‌سازی عملیات چشم‌گیر نظامی علیه نیروهای ارتش آمریکا در منطقه بود و این [تهدیدی] فوری بود».

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز گفته «ما هیچ گزینه‌ای که به آن اعتقاد نداشته باشیم» را روی میز نمی‌گذاریم.

نخست‌وزیر عراق، محلی که قاسم سلیمانی هدف قرار گرفت و کشته شد، گفته فرمانده نیروی قدس قرار بود صبح شنبه در دیدار با او، پاسخ جمهوری اسلامی به پیام عربستان سعودی را منتقل کند. نخست‌وزیر عراق اشاره‌ای به مفاد پیام عربستان و پاسخ ایران به این پیام نکرد.

قاسم سلیمانی در ۱۳ دی ماه همراه شماری دیگری از نیروهای قدس و شبه‌نظامیان حشد الشعبی، از جمله معاون این گروه، در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف حمله هوایی ارتش آمریکا قرار گرفت و کشته شد.

۰۶:۳۴ ۱۷.۱۰.۱۳۹۸

شبکه خبری سی‌ان‌ان به‌نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده می‌گوید شش فروند بمب‌افکن بی۵۲ ارتش آمریکا قرار است به جزیره دیه‌گو گارسیا، منطقه‌ای تحت کنترل بریتانیا، در اقیانوس هند اعزام شوند.

این مقام گفته بمب‌افکن‌ها در صورت دستور برای انجام عملیات علیه ایران آماده خواهند بود.

سی‌ان‌ان البته تاکید کرده است که اعزام بمب‌افکن‌ها به این معنی نیست که دستور به انجام عملیاتی داده شده‌است. پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، معمولا بمب‌افکن‌ها را برای این‌که قدرت و ظرفیت‌های نظامی ایالات متحده را نشان دهد به گوشه‌وکنار اعزام می‌کند.

۰۵:۵۳ ۱۷.۱۰.۱۳۹۸

وزیر دفاع ایالات متحده به پرسش شبکه خبری سی‌ان‌ان در مورد حمله احتمالی کشورش به اماکن فرهنگی ایران، در صورت وقوع یک درگیری نظامی، پاسخ داده‌ و گفته «ما پایبند به قوانین مربوط به درگیری‌های نظامی هستیم».

شبکه خبری سی‌ان‌ان سپس مجددا این سوال را مطرح کرده که آیا این سخنان به معنی هدق قرار ندادن سایت‌های فرهنگی ایران است؛ مارک اسپر پاسخ داده «این بخشی از قوانین مربوط به درگیری‌های نظامی‌ست».

این پرسش و پاسخ متمرکز بر آن بخش از اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده بوده، که احتمال حمله به مکان‌های فرهنگی ایران را به میان کشیده‌است.

۰۵:۰۱ ۱۷.۱۰.۱۳۹۸

وب‌سایت نشریه «فارن‌پالیسی» در گزارشی می‌گوید وزیر خارجه ایران از آمریکا برای شرکت در نشست شورای امنیت ملل متحد در نیویورک، روادید ورود دریافت نکرده‌است.

«فارن‌پالیسی» نوشته دولت دونالد ترامپ در این هفته جلوی ورود دیپلمات ارشد ایران به ایالات متحده، برای شرکت در نشست شورای امنیت ملل متحد در مورد کشته‌شدن قاسم سلیمانی را گرفته‌است.

نشریه «فارن‌پالیسی» افزوده که این اقدام «در تناقض با توافق مقر سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ است که از واشینگتن می‌خواهد به مقام‌های خارجی اجازه ورود به آمریکا را برای مسائل مربوط به سازمان ملل را بدهد».

وب‌سایت «هیل» می‌گوید یک سخنگوی نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل گفته «هنوز خبر رسمی دریافت نکرده‌اند».

۲۲:۳۸ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

دبیرکل سازمان ملل از رهبران جهان خواست از افزایش تنش پرهیز کنند

دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه از رهبران جهان خواست که از افزایش تنش دست بردارند و هشدار داد که تنش‌های ژئوپلتیک در بالاترین سطح خود در قرن حاضر رسیده است.

آنتونیو گوترش گفت افزایش تنش‌ها منجر به این شده که «شمار بیشتری از کشورها تصمیم‌های غیرمترقبه بگیرند که پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی و مخاطرات جدی ناشی از اشتباه در محاسبات، به همراه دارد».

وی افزود: «در بسیاری از نقاط جهان بسیاری از مردم را خشمگین و عصبانی می‌بینیم. شاهد افزایش ناآرامی‌ِ اجتماعی، بالاگرفتن افراط‌گرایی، ملی‌گرایی و تندروی و رشد خطرناک تروریسم هستیم. این وضعیت نباید تداوم داشته باشد».

دبیرکل سازمان ملل در سخنان خود تصریح کرد که با رهبران جهان در تماس بوده و پیام وی برای آنان روشن و ساده است: «از تنش پرهیز کنید، حداکثر خویشتنداری را به خرج دهید، گفتگو را دوباره آغاز کنید، و همکاری‌های بین‌المللی را از سر بگیرید».

۲۲:۳۲ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

مقام‌های سیاسی جهان ایران را به کاهش تنش در منطقه فراخواندند

همزمان با افزایش اظهارنظرهای تهدیدآمیز و تنش‌زا بین مقام‌های ایران و آمریکا، مقام‌های سیاسی در دیگر کشورها ایران را به تلاش برای کاستن از تنش دعوت می‌کنند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، با بیان اینکه هنوز برای دیپلماسی در بحران ایران فضا وجود دارد از تهران خواست که از انجام اقدام‌های تلافی‌جویانه پرهیز کند و گفتگوها در سطح گسترده‌تر را آغاز کند.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، نیز تصریح کرد برای بحران ایران نیازمند یافتن راه دیپلماتیک هستیم.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، از بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.

آقای آبه که در ماه‌های گذشته تلاش کرد تا نقش میانجی را در روابط میان ایران و آمریکا برعهده بگیرد، صبح روز دوشنبه گفت که باید از تشدید تنش‌ها اجتناب شده و تلاش‌های دیپلماتیک افزایش پیدا کند.

۲۰:۴۱ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

استولتنبرگ: ناتو پشت آمریکا در خاورمیانه ایستاده‌ است

دبیرکل ناتو روز دوشنبه ۱۶ دی‌ماه پس از نشست پیمان آتلانتیک شمالی درباره ایران و عراق گفت که اعضای این سازمان پشت آمریکا در خاورمیانه ایستاده‌اند.

ینس استولنبرگ پس از نشست بی‌سابقه سفیران کشورهای عضو ناتو در عین حال خواستار کاهش تنش‌ها شد.

وی اظهار داشت: «ما در محکوم کردن حمایت ایران از گروه‌های مختلف تروریستی متحد هستیم. در جلسه امروز، متحدان خواستار خویشتنداری و کاهش تنش شدند».

دبیرکل ناتو تصریح کرد: «یک درگیری جدید مورد علاقه هیچ کسی نیست. بنابراین ایران باید از دست زدن به خشونت و تحریک بیشتر خودداری کند».

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که ایالات متحده آمریکا در این نشست، جزئیات حمله پهپادی روز ۱۳ دی خود به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، را در اختیار اعضای ناتو گذاشت.

قاسم سلیمانی همراه با ۹ نفر دیگر از جمله ابومهدی مهندس، معاون گروه حشد الشعبی عراق، در حمله یاد شده کشته شد. این اقدام ایالات متحده موجی از خشم در ایران برانگیخت و مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که «انتقامی سخت» در انتظار آمریکا است.

۱۷:۵۸ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

تذکر یونسکو در مورد آسیب زدن به میراث فرهنگی

سازمان یونسکو روز دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده و ایران با امضای اسنادی تعهد کرده‌اند به میراث فرهنگی آسیب نزنند.

این تذکر سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، پس از آن بیان می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرده است که در صورت تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی از سوی ایران ممکن است اهداف فرهنگی را نیز هدف قرار دهد.

۱۷:۵۳ ۱۶.۱۰.۱۳۹۸

بازداشت «چهار نفر» در استان اصفهان به خاطر «توهین به مقام» سلیمانی

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهرضا در استان اصفهان گفت که طی چند روز گذشته در این شهرستان ۴ نفر به خاطر «توهین به مقام» قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران، دستگیر شده‌اند.

امیرحسین رزاززاده در گفت‌وگو با «سینا خبر»، سایت خبری جنوب استان اصفهان، گفت که «انتشار مطالب توهین‌آمیز به شخصیت شهدای جامعه مشمول عنوان‌های مجرمانه فعالیت تبلیغی علیه نظام و به لحاظ مقدس بودن جایگاه شهید حسب مورد توهین به مقدسات تلقی شده و به بازداشت و مجازات ختم می‌شود.»

او از «مردم» خواست نسبت به درج این مطالب «حساسیت» داشته باشند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG