لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴
۲۳:۲۶ ۲۷.۶.۱۴۰۲

ازدحام هواداران رونالدو در حوالی هتل محل اقامت او در تهران

حضور تیم فوتبال النصر عربستان در تهران برای بازی با پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، علاوه بر انعکاس خبری گسترده در ایران، با حاشیه‌های متنوع و بی‌نظمی‌های فراوان همراه شده است.

گروهی از هواداران کریستیانو رونالدو با گذشت ساعت‌ها از ورود او به تهران همچنان در اطراف هتل محل اقامت او حضور دارند. برخی از آن‌ها در این گزارش اختصاصی به رادیوفردا از دلیل حضورشان می‌گویند.

۲۳:۱۲ ۲۷.۶.۱۴۰۲

انتقاد آمریکا و سه کشور اروپایی از لغو مجوز بازرسان آژانس در ایران

بریتانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک از جمهوری اسلامی خواستند که از تصمیم اخیر خود مبنی‌بر لغو مجوز فعالیت «شماری از» بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «فوراً» صرف نظر کند.

در این بیانیه که روز دوشنبه ۲۷ شهریور توسط دولت بریتانیا منتشر شد، آمده است: «ایران باید فوراً از لغو مجوز این بازرسان صرف‌نظر و به‌طور کامل با آژانس همکاری کند تا بازرسان بتوانند تضمین‌هایی به‌دست دهند که برنامه هسته‌ای ایران به‌طور مشخص صلح‌آمیز است.»

پیشتر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز ۲۵ شهریورماه ضمن اعلام این خبر از اقدام تهران برای لغو مجوز فعالیت بازرسان «مجرب» آژانس که مسئول نظارت بر تأسیسات غنی‌سازی ایران بودند به‌شدت انتقاد کرده بود.

آمریکا و سه کشور اروپایی باقی‌مانده در توافق برجام با اعلام حمایت از آژانس تأکید کرده‌اند لغو مجوز بازرسان در شرایطی صورت گرفته است که این نهاد ناظر بین‌المللی، «پرسش‌های جدی، دیرینه و حل‌نشده‌ای» در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران دارد و جمهوری اسلامی «بیش از چهار سال است که نتوانسته به آن‌ها رسیدگی کند».

اتحادیه اروپا نیز روز ۲۲ شهریور در واکنش به گزارش تازۀ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره توسعه برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اقداماتی نظیر ممانعت از نصب دوربین‌های نظارتی آژانس در تأسیسات هسته‌ای ایران شرایط را برای احیای برجام و یا بازگشت به هرگونه توافق هسته‌ای با تهران پیچیده‌تر کرده است.

۲۲:۳۱ ۲۷.۶.۱۴۰۲

مأموران امنیتی هنوز به خانوادۀ امینی اجازه حضور بر آرامگاه مهسا را نداده‌اند

یکی از نزدیکان مهسا ژینا امینی در خبری اختصاصی که در اختیار رادیو فردا قرار داده، گفته است که مأموران امنیتی همچنان اجازۀ حضور بر آرامگاه مهسا را به خانوادۀ امینی نمی‌دهند.

پیش از این گزارش‌های رسیده به رادیوفردا حاکی از آن بود که هم‌زمان با سالگرد مهسا در روز شنبه ۲۵ شهریورماه، مأموران امنیتی با محاصره خانه مسکونی پدر و مادر او، آن‌ها را در «حبس خانگی» قرار داده و اجازه خروج از خانه را به آن‌ها نداده بودند.

منبع رادیو فردا گفته است که هم روز یکشنبه و هم روز دوشنبه، مژگان افتخاری ‌و امجد امینی، مادر و پدر مهسا به آرامستان آیچی رفتند تا بر آرامگاه دختر خود حاضر شوند اما از مقابل این آرامستان، مأموران امنیتی مانع از ورود آن‌ها به محوطۀ داخل آرامستان شدند.

به گفتۀ این منبع، مأموران امنیتی پدر و مادر مهسا را از مقابل آرامستان آیچی بازگردانده و گفته‌اند که حق حضور بر آرامگاه دخترشان را ندارند.

با گذشت سه روز از سالگرد مهسا ژینا امینی، آرامستان آیچی همچنان در محاصره نیروهای امنیتی است و اجازه ورود به آرامستان به هیچ‌کس داده نمی‌شود.

۲۲:۱۲ ۲۷.۶.۱۴۰۲

سیامک نمازی از بایدن خواست در مسیر پایان دادن به «باج‌خواهی» جمهوری اسلامی اقدام کند

سیامک نمازی، ایرانی-آمریکایی آزادشده در چارچوب تفاهم تبادل زندانی بین تهران و واشینگتن، در بیانیه‌ای با قدردانی از تلاش دولت بایدن برای «نجات خود» و چهار آمریکایی دیگر، از رئیس‌جمهور آمریکا خواست «تلاشی جهانی» را با هدف «جلوگیری از گروگان‌گیری» حکومت‌هایی مانند جمهوری اسلامی آغاز کند.

به نوشتۀ سیامک نمازی، «رژیم ایران در ۴۴ سال گذشته در اسیر کردن آمریکایی‌های بی‌گناه و سایر اتباع خارجی و بهره‌کشی تجاری برای آزادی آن‌ها دست بالا را داشته و زندان اوین در حال حاضر، به ویران‌شهری از گروگان‌های بین‌المللی مبدل شده است».

سیامک نمازی، بازرگان، که چهار روز پیش در حصر خانگی در تهران ۵۲ ساله شد، روز ۲۱ مهر ۱۳۹۴، چهار ماه پس از حصول توافق برجام، در جریان سفر به ایران بازداشت شد. دادگاه انقلاب تهران یک سال بعد او را به اتهام انتسابی «همکاری با دولت خارجی» به ۱۰ سال حبس محکوم کرد. دوران زندان سیامک نمازی در اوین با چند بار اعتصاب غذای او همراه بود.

دو ماه پیش در جریان تفاهم بین تهران و واشینگتن با میانجی‌گری عمان و قطر، آقای نمازی همراه با مراد طاهباز، عماد شرقی و یک زندانی دیگر آمریکایی از زندان به «حبس خانگی» در هتلی نامشخص منتقل شدند. زندانی پنجم که ظاهرا یک زن بود، از مدتی پیش از دستیابی به توافق یادشده، به حبس خانگی منتقل شده بود.

سیامک نمازی در بیانیۀ خود با ذکر سه بار واژه سپاس، از جو بایدن تقدیر کرده که او و دولتش برای نجات او و سایر آمریکایی‌های زندانی در ایران «تصمیمات بسیار دشواری گرفتند» و «نجات جان شهروندان آمریکایی را نسبت به سیاست، در اولویت قرار دادند و با پایان دادن به کابوس، زندانیان را به خانه آوردند».

در این بیانیه که هم‌زمان با ورود آقای نمازی به فرودگاه دوحه منتشر شد، آمده است: «تنها در صورتی که جهان آزاد سرانجام بپذیرد که به طور جمعی عواقب شدیدی را به افرادی تحمیل کند که از جان انسان‌ها صرفاً به عنوان ابزاری برای معامله استفاده می‌کنند، رژیم ایران و امثال آن مجبور به انتخاب (رویکرد) متفاوت خواهند شد».

این آمریکایی سابقاً زندانی در ایران تأکید کرده که «ما باید فوراً درد جانکاه قربانیان شرارت را به سمت اقداماتی هدایت کنیم که محاسبه هزینه و فایده این تجارت ناپاک برای تهران را برهم بزند زیرا حفظ مسیر پلید سودِ بدون هزینه موجب خواهد شد که این رژیم باج‌خواه [جمهوری اسلامی] همچنان بارها و بارها در این راه گام بردارد».

سیامک نمازی در بخش دیگری از این بیانیه، تجربه خود از هشت سال حبس در زندان اوین را شرح داده و تأکید کرده که «تسلیم نشدن و زنده ماندن» تنها کاری بود که آن را در برابر «یک رژیم سیاه و شرور» انجام می‌داد. او نوشت که به عنوان «یک گروگان» ۲۹۹۸ روز از زندگی‌اش که می‌توانست بهترین روزهای عمرش باشد، با رنج و عذاب جایگزین شد.

آقای نمازی زندانبانان خود را «مظهر پستی بشریت» خواند اما افزود که در برابر آن‌ها، بسیاری از هم‌بندی‌هایش در اوین از جمله فعالان محیط زیستی مانند سام رجبی افرادی نجیب بوده‌اند؛ نام‌های درخشانی که به گفتۀ او «می‌تواند تاریک‌ترین سلول‌های زندان اوین را روشن کند».

۲۰:۵۴ ۲۷.۶.۱۴۰۲

رونالدو در ایران؛ از قالیچه ابریشم تا ازدحام هواداران

کریستیانو رونالدو، ابرستارۀ فوتبال جهان، روز دوشنبه ۲۷ شهریور به‌همراه تیم النصر وارد ایران شد. باشگاه پرسپولیس به او یک تخته فرش اهدا کرد.

حضور تیم فوتبال النصر عربستان در تهران برای بازی با پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، علاوه بر انعکاس خبری گسترده در ایران، با حاشیه‌های متنوع و بی‌نظمی‌های فراوان همراه شده است.

رخداد خبرساز سفر رونالدو به ایران، با مبادلۀ زندانیان بین جمهوری اسلامی و آمریکا و همچنین آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدودشدۀ ایران، هم‌زمان شده است.

۲۰:۴۴ ۲۷.۶.۱۴۰۲

بازداشت دو شهروند کُرد به‌دست نیروهای امنیتی در سالگرد اعتراضات

گزارش‌های رسیده به رادیوفردا حاکی است که یک شهروند اهل سقز و یک شهروند اهل کامیاران توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به مکان‌های «نامعلوم» منتقل شده‌اند.

یک منبع مطلع به رادیوفردا گفت که فرزاد رحمتی اهل سقز روز ۲۵ شهریورماه هم‌زمان با سال‌روز جان باختن مهسا ژینا امینی و در مسیر آرامستان آیچی به‌دست مأموران امنیتی بازداشت شده است.

براساس این گزارش، آقای رحمتی تا کنون تماسی نگرفته و خانوادۀ او به‌دلیل بی‌خبری از وضعیت و محل نگه‌داری او در نگرانی به‌سر می‌برند.

گزارش دریافتی همچنین حاکی است که محسن اسدی، شهروند اهل کامیاران و ۳۵ ساله نیز روز دوشنبه ۲۷ شهریور، در پی یورش نیروهای امنیتی در مغازه خود بدون حکم قضایی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی از روزها پیش از سال‌روز جان باختن مهسا امینی و سالگرد اعتراضات سراسری در ایران، اقدام به احضار و بازداشت‌های گسترده در شهرهای مختلف کشور کردند که تا روز ۲۵ شهریور و پس از آن نیز ادامه یافته است.

به گفتۀ منابع حقوق بشری تنها طی یک شبانه‌روز (۲۵ شهریور) دست‌کم ۲۷۰ نفر در رابطه با سالگرد اعتراضات سراسری بازداشت شدند.

۲۰:۳۰ ۲۷.۶.۱۴۰۲

بلینکن با پنج زندانی آزاد شدۀ آمریکا گفت‌وگو کرد

وزیر خارجه آمریکا غروب دوشنبه به خبرنگاران گفت که با پنج آمریکایی آزاد شده از ایران پس از ورودشان به پایتخت قطر طی تماس تلفنی صحبت کرده است.

آنتونی بلینکن لحظۀ گفت‌وگو با آن‌ها را «احساسی» توصیف کرد.

در آخرین مرحله از تفاهم تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، هواپیمای حامل پنج زندانی آزادشده آمریکایی در دوحه به زمین نشست. این هواپیما از جمله شامل دو عضو خانواده دو تن از این زندانیان است که قرار است آنها را در بازگشت به آمریکا همراهی کنند.

آقای بلینکن همچنین با صدور بیانیه‌ای از دولت قطر به‌دلیل نقش انکارناپذیر این کشور در میانجی‌گری بین آمریکا و ایران در طول دو سال گذشته قدردانی کرد.

در این بیاینه همچنین به یاری مقام‌های ارشد قطری در فراهم کردن انتقال ایمن پنج آمریکایی آزاد شده به دوحه و ایجاد کانال بشردوستانه برای خریداری اقلام و کالاهای غیرتحریمی مانند غذا و دارو و تجهیزات کشاورزی و پزشکی از سوی ایران اشاره شده است.

پیشتر، ‌دولت جو بایدن با صدور مجوز رسمی انتقال شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی به قطر، راه را برای آزادی پنج شهروند آمریکایی از ایران هموار کرده بود.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیۀ روز دوشنبه خود یادآوری کرد که آمریکا به همکاری با کشورهای همفکر و هم‌سو برای جلوگیری از گروگان‌گیری‌های آینده و پاسخ‌گو کردن حکومت ایران و سایر حکومت‌ها در قبال چنین اقداماتی ادامه خواهد داد.

او نیز مانند رئیس جمهور ایالات متحده به شهروندان آمریکا هشدار داد که به‌هیچ‌وجه به ایران سفر نکنند و از شهروندان آمریکایی که هم‌اکنون در ایران به‌سر می‌برند، خواست فوراً از ایران خارج شوند.

۲۰:۰۳ ۲۷.۶.۱۴۰۲

لحظۀ فرود هواپیمای حامل پنج زندانی آزاد شدۀ آمریکایی در دوحه

در آخرین مرحله از تفاهم تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، هواپیمای حامل پنج زندانی آزادشده آمریکایی غروب دوشنبه در دوحه، پایتخت قطر، به زمین نشست.

۱۸:۴۳ ۲۷.۶.۱۴۰۲

قدردانی «ویژه» رئیس جمهور آمریکا از امیر قطر و پادشاه عمان برای تسهیل توافق با تهران

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در بیانیه‌ای با ابراز خرسندی از آزادی پنج شهروند آمریکایی که در ایران زندانی بودند، از دولت‌های قطر، عمان، سوئیس و کره جنوبی به عنوان شرکای واشینگتن و تلاش آن‌ها برای محقق شدن این امر قدردانی کرد.

آقای بایدن همچنین از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و هیثم بن طارق، پادشاه عمان، به‌شکل ویژه قدردانی کرده است که به گفتۀ او، دستیابی به توافق با تهران را در طول ماه‌های دشوار و هم‌سو با دیپلماسی اصولی آمریکا تسهیل کردند.

در این بیانیه آمده است که سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو شهروند دیگر آمریکا که به‌دلایل شخصی مایل به افشای نام خود نبودند، پس از «تحمل سال‌ها درد و رنج و تعلیق» به‌زودی به عزیزان خود ملحق خواهند شد.

پنج زندانی آمریکایی گرفتار در ایران، ساعاتی پیش در جریان اجرای مرحله نهایی تفاهم ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و آزادسازی پول بلوکه‌شده ایران، تهران را به مقصد دوحه ترک کردند و انتظار می‌رود تا ساعتی دیگر برای بازگشت به آمریکا، وارد قطر شوند.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین تأکید کرد که هم‌زمان با خوشامدگویی به آمریکایی‌های آزاد شده، بار دیگر به تمام شهروندان آمریکا «خطرات جدی» سفر به ایران را یادآوری می‌کند: «دارندگان گذرنامۀ آمریکایی نباید به آن‌جا [ایران] سفر کنند.»

جو بایدن از شهروندان آمریکا خواست هشدار وزارت خارجۀ این کشور در مورد سفر به ایران را جدی بگیرند و در صورت بی‌توجهی به این هشدار، انتظار تضمین آزادی خود را نداشته باشند.

این بیانیه می‌افزاید: «هم‌زمان که بازگشت پنج شهروند آمریکایی را جشن می‌گیریم به یاد آن‌هایی هستیم که بازنگشتند.»

آقای بایدن سپس با اشاره به تحریم اعمال‌شده علیه محمود احمدی‌نژاد و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، «رژیم ایران» را فراخوانده است تا «روایت کاملی از آن‌چه بر باب لوینسون رفته‌است» ارائه دهد و تأکید کرده که خانوادۀ او سزاوار دریافت پاسخ پرسش‌های خود هستند.

پیشتر در همین روز، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، اعلام کرد که بر مبنای قانون لوینسون، وزارت اطلاعات و محمود احمدی‌نژاد را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

یک مقام ارشد کاخ سفید به خبرنگاران گفته بود دلیل این تحریم که همزمان با آزادی شهروندان آمریکایی اعلام می‌شود، نقش وزارت اطلاعات در آزار زندانیان، و نیز دروغ گفتن مکرر محمود احمدی‌نژاد درباره پرونده رابرت لوینسون است.

جو بایدن در بخش دیگری از بیانیۀ خود تأکید کرد که دولت آمریکا به هزینه‌دار کردن اقدامات تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی در منطقه ادامه خواهد داد.

۱۷:۵۱ ۲۷.۶.۱۴۰۲

آمریکا وزارت اطلاعات ایران و محمود احمدی‌نژاد را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، اعلام کرد که بر مبنای قانون لوینسون، وزارت اطلاعات و محمود احمدی‌نژاد را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

یک مقام ارشد کاخ سفید به خبرنگاران گفت دلیل این تحریم که همزمان با آزادی شهروندان آمریکایی اعلام می‌شود، نقش وزارت اطلاعات در آزار زندانیان، و نیز دروغ گفتن مکرر محمود احمدی‌نژاد درباره پرونده رابرت لوینسون است.

پنج زندانی آمریکایی گرفتار در ایران، ساعاتی پیش در جریان اجرای مرحله نهایی تفاهم ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و آزادسازی پول بلوکه‌شده ایران، تهران را به مقصد دوحه ترک کردند و انتظار می‌رود تا ساعتی دیگر برای بازگشت به آمریکا، وارد قطر شوند.

قانون رابرت لویسنون در زمینه مسئول شناختن گروگان‌گیران در دسامبر سال ۲۰۲۰ تبدیل به قانون شد.

این قانون که به مفادی در زمینه سیاست‌گذاریِ مربوط به گروگان‌ها و بازداشت‌های ناعادلانه می‌پردازد، در احترام به یاد رابرت لوینسون مأمور پیشین پلیس فدرال آمریکا تهیه‌شده که در ایران ربوده شد و بیشترین دوران اسارت یک گروگان در تاریخ ایالات متحده را رقم زد.

بعد از سا‌ل‌ها تلاش دولت آمریکا هنوز مشخص نیست که ابعاد روندی که به مرگِ او انجامید چه بوده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید ایالات متحده همچنان از حکومت ایران می‌خواهد که درباره آنچه بر رابرت لوینسون گذشته است توضیح دهد. به گفته این مقام ارشد دولت آمریکا که نامش فاش نشده، خانواده لوینسون باید در نهایت پاسخ به پرسش‌هایشان را دریافت کنند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG