لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴
۲۲:۲۵ ۲۳.۵.۱۴۰۲

پس از آن‌که سنگ آرامگاه نسیم رحمانی‌فر، از جان‌باختگان پرواز پی‌اس‌۷۵۲، به دست افراد ناشناس تخریب شد امروز دوشنبه ۲۳ مرداد شماری از اعضاء خانواده‌های پرواز اوکراینی در «بهشت زهرای تهران» تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

۲۲:۱۰ ۲۳.۵.۱۴۰۲

چهار شهروند بازداشتی در اصفهان آزاد شدند

رسانه‌های حقوق‌ بشری گزارش دادند که مریم پرنده، مینا ندایی، روزبه دانا و سما عموشاهی، شهروندان ساکن اصفهان با تودیع وثیقه آزاد شد‌ه‌اند.

خبرگزاری هرانا روز دوشنبه اعلام کرد که این شهروندان در روزهای گذشته از زندان‌های دستگرد و دولت‌آباد اصفهان به‌طور موقت آزاد شدند.

این چهار تن بیستم تیرماه امسال در میان ۱۲ شهروندی بودند که جداگانه از سوی نهادهای اطلاعاتی در شهر اصفهان بازداشت شده بودند.

بر اساس این گزارش، پرونده افراد یادشده در شعبه ۱۳ دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان به ریاست علی صباغ در حال بررسی است.

هنوز هیچ دلیلی برای بازداشت و اتهامات انتسابی این افراد اعلام نشده است.

با نزدیک شدن به سالگرد جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد جمهوری اسلامی و اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، گزارش‌ها حاکی از فشار بیشتر نهادهای امنیتی بر شهروندان در ایران است.

در این زمینه، نهادهای امنیتی بسیاری از شهروندان را احضار و بازداشت کرده‌اند.

۲۱:۰۹ ۲۳.۵.۱۴۰۲

احمد خاتمی: در اعتراضات بعدی معترضان «توسری خواهند خورد»

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان روز دوشنبه مدعی شد که اعتراضات پارسال ایران «شکست خورده» و در صورت شروع موج جدید اعتراضات، معترضان «توسری خواهند خورد».

احمد خاتمی در سخنرانی خود برای نیروهای سپاه پاسداران و یگان‌های «فراجا» با اعلام این‌که حفظ جمهوری اسلامی از «اوجب واجبات» است،‌ مدعی شد که «در این جریانات بسیجیان آزار دیدند و جان‌شان را فدا کردند تا انقلاب از این گردنه عبور کند.»

این اظهارات در حالی بیان شده که گزارش‌های رسانه‌های مستقل و نهادهای حقوق بشری حاکی از کشته‌شدن معترضان توسط نهادهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی در دوران اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» است و نیروهای بسیجی در سرکوب‌ها نقش مهمی داشتند.

هرچند آمار دقیقی از کشته‌شدگان اعتراضات بعد از جان باختن مهسا (ژینا) امینی در دست نیست، اما رادیوفردا تاکنون توانسته است هویت ۳۷۳ جان‌باخته را راستی‌آزمایی و منتشر کند.

دیگر نهادهای حقوق بشری از جمله سازمان حقوق بشر ایران و هرانا، شمار کشته‌شدگان را بیش از ۵۰۰ تن برآورد کرده‌اند.

احمد خاتمی در صحبت‌های روز دوشنبه خود با بیان این‌که در طول چهار دهه گذشته «خطرات زیادی» جمهوری اسلامی را تهدید کرده است، گفت: بسیاری از این خطرات، «خطر براندازی» بوده‌اند.

۱۷:۴۲ ۲۳.۵.۱۴۰۲

«شش‌هزار» درخت بلوط برای ساخت «هشت کیلومتر جاده» در کازرون فارس قطع شد

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز دوشنبه گزارش داد که «شش هزار» درخت بلوط در «تنگ بوالحیات» شهرستان کازرون استان فارس برای ساخت «هشت‌ کیلومتر جاده» قطع شده است.

به گزارش این خبرگزاری، اکثر درخت‌های قطع‌شده «کهنسال» بوده‌اند، و «هر درخت بلوط رقمی نزدیک به ۲۰۰ هزار دلار ارزش دارد که برای شش‌هزار اصله درخت ۶۰ هزار میلیارد تومان ضرر ایجاد شده است.»

بر اساس این گزارش، قطع این درختان و ساخت جاده مذکور «تنها برای ۲۰ خانوار که به صورت فصلی و در فصل برداشت محصول» از آن استفاده می‌کنند، صورت گرفته است.

این خبرگزاری در ادامه افزوده که یک جاده دیگر برای دسترسی به این منطقه وجود داشته و این عمل «تحت هیچ شرایطی منطقی نیست».

یک کارشناس حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با این خبرگزاری اعلام کرده که با وجود پیگیری‌های صورت گرفته دفتر ریاست ادارة راه و شهرسازی کازرون در این زمینه «اظهار بی‌اطلاعی» کرده است.

او گفته اداره حفاظت از محیط زیست استان فارس «در حال تکمیل پرونده و ارسال آن به دادگاه است».

بسیاری از فعالان و کارشناسان محیط زیست، جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که سیاست‌های کلان آن باعث نابودی پوشش گیاهی مناطق مختلف ایران شده است.

در یکی از آخرین موارد، کاربران شبکه‌های اجتماعی روز ۱۶ مرداد با هشتگ‌های «کردستان در آتش» به آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان و عملکرد «ضعیف» نهادهای مسئول در زمینه مقابله با این آتش‌سوزی واکنش نشان دادند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در این آتش‌سوزی بیش از دویست هکتار از جنگل‌های توابع مریوان و همچنین شمار زیادی از درختان آن طعمۀ حریق شدند.

۱۷:۰۹ ۲۳.۵.۱۴۰۲

ضرب و شتم یک دختر جوان در آمل به‌بهانۀ حجاب اجباری

تصویری که یکی از مخاطبان رادیوفردا ارسال کرده است از ضرب و شتم یک دختر جوان به دست یک فرد برای اجبار به حجاب در شهر آمل حکایت دارد.

۱۶:۳۹ ۲۳.۵.۱۴۰۲

ادامه فشار نهادهای امنیتی بر دانشجویان؛ احضار ۱۵ دانشجوی دانشگاه علامه

نهادهای مستقل دانشجویی می‌گویند دست کم ۱۵ دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی از عصر روز شنبه، توسط «یک دستگاه امنیتی» احضار شده‌اند.

این نهادها اعلام کرده‌اند که اندکی پیش از این برخی از دانشجویان دانشگاه‌های بهشتی و تربیت‌ مدرس تهران نیز از احضار خود به نهادهای امنیتی خبر داده بودند.

از سوی دیگر، دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان اعلام کرده‌اند که در آستانه شروع سال تحصیلی، ۲۰۰ دانشجوی این دانشگاه «لغو اسکان» شده‌اند.

نهادهای امنیتی و کمیته انضباطی دانشگاه‌ها در هفته‌های گذشته و با وجود تعطیلی کلاس‌ها، تعداد زیادی از دانشجویان را احضار و برای برخی از آن‌ها احکام انضباطی صادر کرده‌اند.

در یک نمونه، شش تن از دانشجویان تعلیقی دانشگاه علامه طباطبایی ۲۸ تیر امسال با ابلاغ حکمی از سوی کمیته انضباطی از «اجرایی شدن ممنوعیت از تحصیل در ترم دوم» خود خبردار شدند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در تیرماه گذشته در گزارشی از ادامه «احضار دانشجویان به کمیتة انضباطی در تابستان» خبر داد و شماری از فعالان دانشجویی نیز با انتشار یک فایل صوتی ضمن شرح «سه مرحله از سرکوب دانشجویان»، گفتند که دستگاه‌های امنیتی و مدیران دانشگاه‌ها در چهار ماه اخیر پروژه «سرکوب سفید» را در دانشگاه‌ها به اجرا گذاشته‌اند.

دانشگاه‌ها در جنبش «زن، زندگی، آزادی»، یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات در ایران بودند و فعالان دانشجویی و دانشجویان معترض با بازداشت، احکام قضایی و انضباطی و محرومیت از خدمات دانشگاهی مواجه شده‌اند.

۱۵:۱۵ ۲۳.۵.۱۴۰۲

امیرعبداللهیان: می‌پذیریم که تأمین امینت نمایندگی‌های خارجی به عهده ماست

وزیر خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در بهمن ماه سال گذشته می‌گوید، گرچه این اتفاق «ابهامات زیادی داشت و انتقام شخصی بود»، اما می‌پذیریم که مسئولیت تأمین امنیت نمایندگی‌ها و اماکن دیپلماتیک بر عهده کشور میزبان است.

او اضافه کرده که همه کشورهای برای حفاظت از اماکن و اشخاص دیپلمات مسئولیت دارند، اما «در دنیای امروز چنین اتفاقاتی مسئله عجیبی نیست که منجر به بسته شدن سفارتخانه کشوری شود».

سفارت جمهوری آذربایجان در تهران روز جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱، هدف حمله مسلحانه یک فرد قرار گرفت که این رویداد منجر به کشته شدن یکی از کارکنان سفارت و زخمی شدن دو تن دیگر شد. در پی این حمله روابط دو کشور رو به وخامت گذاشت و جمهوری آذربایجان با تخلیه شبانه سفارت خود در تهران، کارکنان سفارت را از ایران خارج کرد و تنها سرکنسولگری این کشور در تبریز باقی ماند.

حسین امیرعبداللهیان در اظهارات روز دوشنبه خود همچنین به سوابق حمله به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی در دیگر کشورها اشاره کرده است؛ از جمله کشته شدن دیپلمات‌های ایرانی در عراق و افغانستان، و دو مورد کشته شدن دیپلمات‌های ایرانی یکی در جریان گروگانگیری سفارت ایران در لندن (در اردیبهشت ۱۳۵۹) و دیگری در جریان حادثه تیان مینگجیان در پکن (در شهریور ۱۳۷۳).

ایران به تازگی در ششم مرداد ماه یک زن شهروند جمهوری آذربایجان را که به جاسوسی متهم شده بود، آزاد کرد و تحویل باکو داد. اقدامی که ممکن است تلاشی برای بهبود روابط با این همسایه شمال غربی باشد.

۱۴:۵۷ ۲۳.۵.۱۴۰۲

بازنشستگان مخابرات در شهرهای مختلف ایران تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند

بازنشستگان مخابرات در شهرهای مختلف ایران روز دوشنبه ۲۳ مرداد برای چندمین بار در هفته‌های گذشته تجمع اعتراضی برگزار کردند.

«اتحادیه آزاد کارگران ایران» تا ظهر روز دوشنبه تصاویری از این تجمع‌ها‌ در شهرهایی از استان‌های ایلام، گیلان، فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان، خوزستان، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری منتشر کرد.

بازنشستگان مخابرات در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالبات خود ازجمله اجرای کامل آیین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۱۳۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی این تجمعات را برگزار می‌کنند.

تجمع‌های گسترده کارگری، صنفی و بازنشستگان از سال‌های گذشته آغاز شده است و با وجود سرکوب شدید حکومت هم‌چنان ادامه دارد.

۱۲:۱۸ ۲۳.۵.۱۴۰۲

کارگردان «کاباره»: وزارت ارشاد کاملاً در جریان فیلم قرار داشت

کارگردان فیلم «کاباره» در واکنش به جلوگیری وزارت ارشاد از ساخت این فیلم گفت: «وزارت ارشاد کاملاً در جریان فیلم قرار داشت».

مژگان خالقی در گفت‌وگو با «شبکه شرق» ادامه داد: «ما به طور کاملاً آشکار و با هماهنگی وزارت ارشاد مشغول فیلم‌برداری بودیم. حتی آقای حبشی، مسئول واحد ویدئویی ارشاد به من گفت مجوز صادر شده است.»

برخی رسانه‌های ایران روز ۱۸ مرداد خبر دادند از فیلمبرداری فیلمی با نام «کاباره» که «به شکل زیرزمینی» در ایران در حال تولید بود، جلوگیری شده است. در این زمینه برخی گزارش‌ها از کاوه فرنام، تهیه‌کننده سینمای مستقل در خارج از کشور، به عنوان تهیه‌کننده این فیلم نام بردند، اما این موضوع توسط آقای فرنام رد شد.

پس از آن، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وزارت ارشاد گفته است که «دستگاه‌های مربوطه» با ساخت این فیلم برخورد کرده‌اند.

به گفته خانم خالقی، نزدیک به چهل نفر از مأموران «به شکلی غیرمتعارف» به محل فیلمبرداری این فیلم حمله کردند و «همزمان این افراد به محل‌های دیگر شامل دفتر کار تدوینگر، خانه خانم معتمدآریا و خانه من هم رفتند و همه وسایل را با خود بردند.»

این کارگردان افزود: «در تاریخ سینمای ایران سابقه نداشته که دوربین فیلمبرداری را ببرند و معمولاً هارد را می‌برند ولی این بار دوربین را هم با خود بردند. وسایل فیلم‌برداری نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان ارزش داشت، ولی اکنون وسایل دست آنهاست و من هر روز باید هم به کسانی که از آنها وسایل را اجاره کرده‌ام، جواب پس بدهم و هم اجاره آن را پرداخت کنم. مهم‌تر اینکه سلامت این وسایل گران قیمت هم در خطر است.»

۰۹:۴۵ ۲۳.۵.۱۴۰۲

دادگاه چهار عضو کانون صنفی معلمان رشت برگزار شد؛ هشدار درباره سلامت جعفر ابراهیمی، معلم زندانی

دادگاه چهار نفر از اعضای کانون صنفی معلمان رشت به نام‌های غلامرضا اکبرزاده باغبان، تیمور باقری، حسین مهدی‌زاده و طهماسب سهرابی با حضور وکلای آن‌ها روز شنبه ۲۱ مرداد برگزار شد.

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در این جلسه اتهام این معلمان بازنشسته با استناد به محتوای بیانیه‌های کانون صنفی فرهنگیان گیلان و قطعنامه‌های شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، «تبلیغ علیه نظام» عنوان شد.

در جلسه دادگاه این چهار عضو کانون صنفی معلمان گیلان و وکلای آن‌ها ضمن تأکید بر قانونی بودن فعالیت‌های صنفی این تشکل، مستنداتی را در رد اتهامات اعلام‌شده مطرح کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در گزارش دیگری در روز دوشنبه ۲۲ مرداد وضعیت جسمی جعفر ابراهیمی، معلم زندانی، را «وخیم» اعلام کرد.

بر پایه گزارش منتشرشده، آقای ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران، که هم‌اکنون در زندان اوین محبوس است از مدتی پیش به‌دلیل عود بیماری التهاب روده نیاز فوری به درمان دارد و با وجود درخواست پزشکی قانونی مبنی بر آزادی فوری او، مسئولان زندان با فرستادن پرونده‌ او به کمیسیون پزشکی خودداری می‌کنند.

تجمع‌های گسترده معلمان در اعتراض به وضعیت معیشت و عدم پاسخ‌گویی مسئولان به مطالبات آن‌ها که از سال‌های گذشته آغاز شده بود، به شدت سرکوب شد. در ماه‌های گذشته نیز هم‌زمان با افزایش فشارهای حکومتی بر اقشار و گروه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و مدنی، موج گسترده‌ای از بازداشت، احضار، «پرونده‌سازی» و صدور احکام سنگین برای معلمان معترض آغاز شد و هم‌چنان ادامه دارد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG