لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷
۲۳:۴۰ ۲۲.۵.۱۴۰۲

خبرها و گزارش‌های منتشر شده در روز یکشنبه را اینجا دنبال کنید.

۲۳:۴۰ ۲۲.۵.۱۴۰۲

برگزاری تجمع اعتراضی ناشنوایان و معلولان در ۹ شهر ایران

جمعی از ناشنوایان و معلولان روز یکشنبه در شهرهای مختلف ایران از جمله کرمانشاه، اردبیل، سنندج،‌ کرمان، بروجرد،‌ اصفهان، ساری، چابهار و مشهد تجمع اعتراضی برگزار کردند.

حساب کاربری «کمپین معلولان» در توئیتر با انتشار تصاویری از این تجمعات نوشت این شهروندان در اعتراض به «عدم اجرای پنج‌ساله ماده ۲۷ قانون معلولان» مقابل ساختمان استانداری یا بهزیستی شهرهای خود دست به اعتراض زدند.

تشکل‌های حامی معلولان، شهروندان دارای معلولیت و خانواده‌های آن‌ها در چندماه گذشته خواستار «اجرای مناسب و بی‌کم‌وکاست» مادهٔ ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان شده‌اند.

در این ماده دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور لحاظ کند.

فعالان حقوق معلولان در سال‌های اخیر بارها در مورد عدم رعایت حقوق معلولان از سوی نهادهای دولتی هشدار داده‌ و نهادهای تحت نظارت جمهوری اسلامی را به «بی‌توجهی» به حقوق این شهروندان متهم کرده‌اند.

۰۷:۳۸ ۲۳.۵.۱۴۰۲

دولت لهستان پذیرش «هزاران مهاجر غیرقانونی» را به رفراندوم می‌گذارد

نخست‌وزیر لهستان روز یکشنبه ۲۲ مرداد اعلام کرد که حزب او قصد دارد پذیرش «هزاران مهاجر غیرقانونی از خاورمیانه و آفریقا» را که بخشی از برنامه اتحادیه اروپا برای جابه‌جایی مهاجران محسوب می‌شود، به رای شهروندان این کشور در یک رفراندوم موکول کند.

از آنجا که انتخابات پارلمانی لهستان روز ۱۵ اکتبر برگزار می‌شود، حزب محافظه‌کار حاکم بر این کشور به دنبال این است که با برگزاری این رفراندوم به‌طور هم‌زمان با انتخابات پارلمانی، همچنان در قدرت باقی بماند.

حزب «قانون و عدالت» که حزب کنونی حاکم بر لهستان است، در سال ۲۰۱۵ نیز با همین تاکتیک استفاده از مسئله‌ مهاجران در کارزار انتخاباتی خود، توانسته بود به قدرت برسد.

ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان با انتشار یک پیام ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد، پرسشی که به رفراندوم گذاشته می‌شود این است که «آیا با پذیرش هزاران مهاجر غیرقانونی از خاورمیانه و آفریقا که مکانیسم جابه‌جایی اجباری در مقررات اداری اروپا می‌خواهد به ما تحمیل کند، موافق هستید؟»

لهستان در حال حاضر میزبان بیش از یک میلیون مهاجر مسیحی و سفیدپوست اوکراینی است و با این حال، مقامات این کشور از مدت‌ها پیش اعلام کرده بودند که مسلمانان و دیگر مهاجرانی را که فرهنگ متفاوتی از فرهنگ اروپایی دارند، تهدیدی برای هویت فرهنگی لهستان و امنیت این کشور به شمار می‌آورند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن
۰۸:۱۹ ۲۳.۵.۱۴۰۲

دستور رهبر کره شمالی برای افزایش چشمگیر تولید موشکی

در آستانه رزمایش مشترک آمریکا و کره‌جنوبی، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در بازدیدی از کارخانه‌های مهم مهمات‌سازی این کشور، دستور افزایش چشمگیر تولید موشک و سایر تسلیحات را صادر کرده است.

بر اساس اعلام خبرگزاری مرکزی کره شمالی، کیم جونگ اون، در روزهای جمعه و شنبه علاوه بر کارخانه‌های تولید سکوهای پرتاب متحرک، خودروهای زرهی و گلوله‌های توپخانه، از یک مرکز تولید موشک‌های تاکتیکی بازدید کرد، خواستار «افزایش چشمگیر» ظرفیت تولید این مرکز شده است.

آسوشیتدپرس در گزارشی در این باره یادآوری کرده که اوایل این ماه، کاخ سفید اعلام کرده بود مقامات اطلاعاتی ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در جریان سفر ماه گذشته خود به پیونگ یانگ با مقامات کره شمالی در مورد افزایش فروش مهمات به مسکو برای جنگ در اوکراین صحبت کرده است.

این خبرگزاری می‌نویسد، رهبر کره شمالی تلاش کرده برای مواجهه با کازارهای فشار به رهبری ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای این کشور و نیز برای فایق آمدن بر مشکلات اقتصادی، روابط خود را با چین و روسیه تقویت کند.

۰۸:۲۱ ۲۳.۵.۱۴۰۲

محمد اسماعیلی، موسیقیدان نوازنده و مدرس تنبک در ۸۸ سالگی درگذشت

محمدعلی اسماعیلی متین، معروف به محمد اسماعیلی، موسیقیدان و نوازنده و مدرس تنبک روز یکشنبه ۲۲ مرداد در ۸۸ سالگی درگذشت.

آقای اسماعیلی در دهه ۱۳۳۰ فعالیت در حوزه موسیقی را آغاز کرد و در همان دهه در گروه‌های موسیقی وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار شد. او همچنین از سال ۱۳۴۳ در هنرستان موسیقی ملی مشغول تدریس شد و به آموزش تنبک پرداخت.

در دهه ۱۳۶۰ به سرپرستی فرامرز پایور (سنتور) و همراهی جلیل شهناز (تار)، علی‌اصغر بهاری (کمانچه) و محمد موسوی (نی)، گروهی را تشکیل دادند و کنسرت‌هایی با محمدرضا شجریان و شهرام ناظری اجرا کردند.

۰۹:۰۲ ۲۳.۵.۱۴۰۲

دو خواهر دانشجو در سنندج بازداشت شدند

دو خواهر دانشجو به نام‌های زریان و زیلان ملایی در سنندج روز یک‌شنبه ۲۲ مرداد بازداشت شدند.

به گزارش سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» این دو خواهر دوقلوی ۲۱ ساله در پی هجوم نیروهای حکومتی به خانه خانوادگی‌شان دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

بر پایه این گزارش نیروهای حکومتی بدون ارائه برگه قضایی اقدام به بازداشت خواهران مولایی کرده‌اند.

درباره دلایل بازداشت آن‌ها تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده است.

در ماه‌های گذشته و پس از آغاز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، موج گسترده‌ای از فشارها و سرکوب‌های حکومتی شامل احضار، بازداشت و صدور احکام سنگین برای اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان و کنشگران مدنی و سیاسی به‌راه افتاده است.

۰۹:۲۱ ۲۳.۵.۱۴۰۲

خودداری از واردات کیت‌های غربالگری؛ هشدار درباره تولد نوزادان مبتلا به انواع ناهنجاری‌ها

عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک پزشکی ایران، عدم صدور مجوز تولید و واردات کیت‌های غربالگری سه‌ماهه اول بارداری را «عجیب» و «شوک‌آور» توصیف کرد.

سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت اخیرا اعلام کرد که تولید و واردات کیت های غربالگری سه‌ماهه اول بارداری صادر و تمدید نخواهد شد.

محمدامین طباطبایی‌فر، عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک پزشکی ایران، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «فانا» ضمن «عجیب» و «شوک‌آور» این تصمیم وزارت بهداشت گفت که این اقدام غیر کارشناسی «منجر به محدودیت بیشتر جامعه برای انجام غربالگری جنین می‌شود که در نتیجه خطر تولد نوزادان مبتلا به ناهنجاری‌ها و بیماری‌های ژنتیکی افزایش خواهد یافت.»

آقای طباطبایی‌فر در ادامه هشدار داد که تصمیم اخیر وزارت بهداشت موجب «واردات غیرمجاز کیت‌های غربالگری با استاندارد نامشخص و فروش با قیمت‌های سرسام‌آور» خواهد شد.

براساس ماده ۵۳ قانون «جوانی جمعیت» غربالگری جنین در کشور محدود شد و تنها با درخواست والدین یا پزشک متخصص قابل انجام بود. اما نبود کیت مورد نیاز، انجام این آزمایش را درعمل و در صورت ضرورت نیز غیرممکن می‌کند.

۰۹:۴۵ ۲۳.۵.۱۴۰۲

دادگاه چهار عضو کانون صنفی معلمان رشت برگزار شد؛ هشدار درباره سلامت جعفر ابراهیمی، معلم زندانی

دادگاه چهار نفر از اعضای کانون صنفی معلمان رشت به نام‌های غلامرضا اکبرزاده باغبان، تیمور باقری، حسین مهدی‌زاده و طهماسب سهرابی با حضور وکلای آن‌ها روز شنبه ۲۱ مرداد برگزار شد.

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در این جلسه اتهام این معلمان بازنشسته با استناد به محتوای بیانیه‌های کانون صنفی فرهنگیان گیلان و قطعنامه‌های شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، «تبلیغ علیه نظام» عنوان شد.

در جلسه دادگاه این چهار عضو کانون صنفی معلمان گیلان و وکلای آن‌ها ضمن تأکید بر قانونی بودن فعالیت‌های صنفی این تشکل، مستنداتی را در رد اتهامات اعلام‌شده مطرح کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در گزارش دیگری در روز دوشنبه ۲۲ مرداد وضعیت جسمی جعفر ابراهیمی، معلم زندانی، را «وخیم» اعلام کرد.

بر پایه گزارش منتشرشده، آقای ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران، که هم‌اکنون در زندان اوین محبوس است از مدتی پیش به‌دلیل عود بیماری التهاب روده نیاز فوری به درمان دارد و با وجود درخواست پزشکی قانونی مبنی بر آزادی فوری او، مسئولان زندان با فرستادن پرونده‌ او به کمیسیون پزشکی خودداری می‌کنند.

تجمع‌های گسترده معلمان در اعتراض به وضعیت معیشت و عدم پاسخ‌گویی مسئولان به مطالبات آن‌ها که از سال‌های گذشته آغاز شده بود، به شدت سرکوب شد. در ماه‌های گذشته نیز هم‌زمان با افزایش فشارهای حکومتی بر اقشار و گروه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و مدنی، موج گسترده‌ای از بازداشت، احضار، «پرونده‌سازی» و صدور احکام سنگین برای معلمان معترض آغاز شد و هم‌چنان ادامه دارد.

۱۲:۱۸ ۲۳.۵.۱۴۰۲

کارگردان «کاباره»: وزارت ارشاد کاملاً در جریان فیلم قرار داشت

کارگردان فیلم «کاباره» در واکنش به جلوگیری وزارت ارشاد از ساخت این فیلم گفت: «وزارت ارشاد کاملاً در جریان فیلم قرار داشت».

مژگان خالقی در گفت‌وگو با «شبکه شرق» ادامه داد: «ما به طور کاملاً آشکار و با هماهنگی وزارت ارشاد مشغول فیلم‌برداری بودیم. حتی آقای حبشی، مسئول واحد ویدئویی ارشاد به من گفت مجوز صادر شده است.»

برخی رسانه‌های ایران روز ۱۸ مرداد خبر دادند از فیلمبرداری فیلمی با نام «کاباره» که «به شکل زیرزمینی» در ایران در حال تولید بود، جلوگیری شده است. در این زمینه برخی گزارش‌ها از کاوه فرنام، تهیه‌کننده سینمای مستقل در خارج از کشور، به عنوان تهیه‌کننده این فیلم نام بردند، اما این موضوع توسط آقای فرنام رد شد.

پس از آن، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وزارت ارشاد گفته است که «دستگاه‌های مربوطه» با ساخت این فیلم برخورد کرده‌اند.

به گفته خانم خالقی، نزدیک به چهل نفر از مأموران «به شکلی غیرمتعارف» به محل فیلمبرداری این فیلم حمله کردند و «همزمان این افراد به محل‌های دیگر شامل دفتر کار تدوینگر، خانه خانم معتمدآریا و خانه من هم رفتند و همه وسایل را با خود بردند.»

این کارگردان افزود: «در تاریخ سینمای ایران سابقه نداشته که دوربین فیلمبرداری را ببرند و معمولاً هارد را می‌برند ولی این بار دوربین را هم با خود بردند. وسایل فیلم‌برداری نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان ارزش داشت، ولی اکنون وسایل دست آنهاست و من هر روز باید هم به کسانی که از آنها وسایل را اجاره کرده‌ام، جواب پس بدهم و هم اجاره آن را پرداخت کنم. مهم‌تر اینکه سلامت این وسایل گران قیمت هم در خطر است.»

۱۴:۵۷ ۲۳.۵.۱۴۰۲

بازنشستگان مخابرات در شهرهای مختلف ایران تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند

بازنشستگان مخابرات در شهرهای مختلف ایران روز دوشنبه ۲۳ مرداد برای چندمین بار در هفته‌های گذشته تجمع اعتراضی برگزار کردند.

«اتحادیه آزاد کارگران ایران» تا ظهر روز دوشنبه تصاویری از این تجمع‌ها‌ در شهرهایی از استان‌های ایلام، گیلان، فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان، خوزستان، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری منتشر کرد.

بازنشستگان مخابرات در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالبات خود ازجمله اجرای کامل آیین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۱۳۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی این تجمعات را برگزار می‌کنند.

تجمع‌های گسترده کارگری، صنفی و بازنشستگان از سال‌های گذشته آغاز شده است و با وجود سرکوب شدید حکومت هم‌چنان ادامه دارد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG