لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

ایران می‌گوید حوثی‌ها اجازه کمک‌رسانی به کشتی یونانی را داده‌اند


نفتکش یونانی سونیون که با حمله حوثی‌ها در دریای سرخ دچار آتش‌سوزی شده است
نفتکش یونانی سونیون که با حمله حوثی‌ها در دریای سرخ دچار آتش‌سوزی شده است

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد شورشیان حوثی در یمن توافق کرده‌اند که با آتش‌بس موقت، زمینه کمک‌رسانی به نفتکشی را که اخیرا مورد هدف قرار داده بودند، فراهم سازند.

این بیانیه که روز چهارشنبه ۷ شهریور منتشر شده است در ادامه تصریح می‌کند که حوثی‌های یمن موافقت کرده‌اند تا با آتش‌بس موقت به یدک‌کش‌ها و کشتی‌های نجات اجازه دهند که به نفت‌کش «سونیون» در دریای سرخ کمک کنند.

نفتکش سونیون که با پرچم یونان تردد می‌کند هفته گذشته در نزدیکی حدیده یمن هدف چندین پرتابه قرار گرفت و دچار آتش‌سوزی شد.

یکی از سخنگوهای پنتاگون روز سه‌شنبه گفته بود که نفتکش یونانی سونیون همچنان دچار حریق است و به نظر می‌رسد که نفت آن در حال نشت به دریاست.

پیشتر گزارش‌هایی از احتمال نشت یک میلیون بشکه محموله این نفتکش و بروز یک فاجعه عظیم زیست‌محیطی منتشر شده بود.

حوثی‌ها روز چهارشنبه در واکنش به بیانیه دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل گفته‌اند که تنها اجازه کمک‌رسانی به نفتکش یونانی آسیب‌دیده را داده‌اند و آتش‌بس موقتی در کار نیست.

با این حال دفتر نمایندگی ایران در ادامه بیانیه خود تصریح کرده که چند کشور با گروه «انصارالله» (حوثی‌ها) تماس گرفته‌اند و درخواست آتش‌بس موقت برای ورود یدک‌کش‌ها و کشتی‌های نجات به منطقه حادثه کرده‌اند.

ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۶ شهریور گفته بود که یک نهاد بی‌طرف تلاش کرده است تا دو یدک‌کش را برای نجات سونیون به منطقه اعزام کند، اما حوثی‌ها تهدید کرده‌اند که به آن حمله خواهند کرد.

بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل مدعی شده است حوثی‌ها با توجه به «نگرانی‌های بشردوستانه و زیست محیطی» با این درخواست موافقت کرده‌اند.

این ادعا در حالی است که حوثی‌های تحت حمایت ایران از پاییز پارسال و به بهانه حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ غزه، ده‌ها کشتی را در دریای سرخ و باب المندب مورد حمله قرار داده‌اند که بسیاری از آنها هیچ ارتباطی با اسرائیل نداشته است.

حوثی‌ها در کارزار ۱۰ ماهه خود تاکنون دو کشتی را غرق کرده و دست‌کم سه خدمه کشتی را کشته‌اند.

حملات موشکی و پهپادی حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی باعث اختلال شدید در تردد در دریای سرخ شده که حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.

یحیی سریع، سخنگوی ارتش حوثی‌ها در یک نطق تلویزیونی گفته است که حمله حوثی‌ها به این نفتکش تا حدی به خاطر آن بوده که شرکت دلتا تانکرز ممنوعیت «ورود به بنادر فلسطین اشغالی» را نقض کرده است.

سونیون سومین کشتی تحت مدیریت شرکت دلتا تانکرز، مستقر در آتن، است که طی ماه جاری میلادی در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفته است. دو کشتی دیگر این شرکت نیز که هدف حملات حوثی‌ها قرار گرفته‌اند نام‌های «دلتا بلو» و «دلتا آتلانتیکا» را بر خود دارند.

XS
SM
MD
LG