لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

یک نظامی ایرانی‌تبار فرمانده ناوگروه ضربتی-۲ ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا شد


کیوان حکیم‌زاده در طول دوران کاری خود فرماندهی عملیاتی اسکادران‌های نیروی دریایی در ناوهای مختلف را برعهده داشته است
کیوان حکیم‌زاده در طول دوران کاری خود فرماندهی عملیاتی اسکادران‌های نیروی دریایی در ناوهای مختلف را برعهده داشته است

دریادار کیوان «حک» حکیم‌زاده از سوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) به عنوان فرمانده ناوگروه ضربتی ۲ ناوگان پنجم نیروی دریایی منصوب شد.

سنتکام در حساب کاربری ایکس خود با اشاره به حکیم‌زاده نوشته که فرماندهی ناوگروه ضربتی ۲ هم‌اکنون در دستان بسیار توانا قرار گرفته است.

سابقه ناوگروه یاد شده به سال ۱۹۳۱ بازمی‌گردد و شامل ۹ اسکادران است که هم اکنون زیرمجموعه ناوگان پنجم ایالات متحده در خاورمیانه بوده و ماموریت آن پشتیبانی از امنیت و ثبات تردد دریایی در منطقه است.

این ناوگروه در عملیات ایالات متحده علیه گروه حکومت اسلامی موسوم به «داعش» در سال ۲۰۱۴ نیز مشارکت داشت.

دریادار حکیم‌زاده متولد دهه ۱۹۶۰ در ایالت تگزاس از پدری ایرانی و مادری آمریکایی است. او در کودکی به ایران رفت ولی خانواده‌اش به‌دنبال وقوع انقلاب بهمن ۱۳۵۷ ناچار شدند که کشور را ترک کنند و به آمریکا بازگردند.

این نظامی ایرانی‌تبار فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه کارنگی ملون است و در سال ۱۹۹۲ در سپاه آموزشی نیروی دریایی ایالات متحده مشغول به کار شد. او دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه اولد دامینیون، کالج جنگ دریایی و دانشکده مطالعات بین‌المللی پیشرفته دانشگاه جانز هاپکینز است.

آقای حکیم‌زاده در طول دوران کاری خود فرماندهی عملیاتی اسکادران‌های نیروی دریایی در ناوهای یو‌اس‌اس هری ترومن و یو‌اس‌اس مونت ویتنی را برعهده داشته و در ناو یو‌اس‌اس جان سی. استنیس افسر اجرایی بوده است.

از دیگر سوابق او می‌توان به تحلیلگر جنگ ضربتی و دستیار اجرایی در ماموریت‌های نظامی پنتاگون اشاره کرد.

دریادار حکیم‌زاده بیش از ۳۱۰۰ ساعت پرواز در کارنامه خود دارد و مدال لژیون لیاقت، ستاره برنز و مدال خدمت شایسته دفاعی را دریافت کرده است.

XS
SM
MD
LG