لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

آژانس: کره شمالی فعالیت خود را در یک راکتور هسته‌ای از سر گرفته است


نمایی از راکتور هسته‌ای «یونگ‌بیون» کره شمالی
نمایی از راکتور هسته‌ای «یونگ‌بیون» کره شمالی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سالانه خود که روز جمعه هشتم شهریور منتشر شد گفت به نظر می‌رسد که کره شمالی در راستای توسعه زرادخانه اتمی خود فعالیت در یک راکتور هسته‌ای را از سر گرفته که هدفش تولید پلوتونیوم برای سلاح‌ اتمی است.

این نهاد در گزارش خود افزود فعالیت در این راکتور پنج مگاواتی که قادر به تولید پلوتونیوم با غلظت تسلیحاتی است اولین مورد از شناسایی چنین فعالیت‌هایی از اواخر سال ۲۰۱۸ است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از گزارش خود در مورد فعالیت‌های اخیر در راکتور «یونگ‌بیون» که قلب تاسیسات هسته‌ای کره شمالی تلقی می‌شود گفت: «از اوایل ژوئیه ۲۰۲۱ نشانه‌هایی از شروع فعالیت در این نیروگاه از جمله تخلیه آب خنک‌کننده مشاهده شده است».

دیوید آلبرایت، متخصص هسته‌ای و مدیر موسسه علوم و امنیت بین‌المللی، در این زمینه گفت: تولید پلوتونیوم بیشتر به کره شمالی کمک می‌کند تا کلاهک‌های هسته‌ای بیشتری بسازد که توسط موشک‌های بالستیک آن کشور قابل حمل هستند.

او افزود: «نتیجه‌گیری نهایی این است که کره شمالی قصد دارد تعداد و کیفیت سلاح‌های هسته‌ای خود را افزایش دهد».

با وجود این‌که اطلاعات مربوط به قابلیت‌های هسته‌ای کره شمالی بسیار محدود است، دیوید آلبرایت معتقد است که آن کشور توانایی لازم برای تولید چهار تا شش بمب هسته‌ای در سال را دارد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت آژانس در گزارش سالانه خود بر «ضرورت گفت‌وگو و اقدامات دیپلماتیک» تاکید کرده است.

او افزود که دولت آمریکا به تلاش برای تماس و گفت‌وگو با حکومت کره شمالی در مورد محتوای این گزارش و خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره ادامه می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال ۲۰۰۹ که کره شمالی بازرسان این نهاد را اخراج کرد به برنامه‌ هسته‌ای این کشور دسترسی ندارند. کره شمالی به فاصله کوتاهی پس از اخراج بازرسان توسعه برنامه‌ها و آزمایش سلاح‌های هسته‌ای را از سر گرفت. آخرین آزمایش هسته‌ای آن کشور در سال ۲۰۱۷ انجام شد.

آژانس در سال‌های اخیر از راه دور و اساسا از طریق تصاویر ماهواره‌ای فعالیته‌ای هسته‌ای آن کشور را زیر نظر دارد.

جنی تاون، مدیر موسسه‌ای در آمریکا به نام «پروژه ۳۸ شمال» که وضعیت کره شمالی را بررسی می‌کند گفت تخلیه آب خنک‌کننده که توسط تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده است نشان می‌دهد که راکتور «یونگ‌بیون» دوباره فعال شده است.

او افزود: «هر چند در سال‌های اخیر فعالیت در مخازن آب این نیروگاه ادامه داشت ولی دقیقا نمی‌توان دلیل از سرگیری فعالیت در راکتور طی هفته‌های اخیر را مشخص کرد».

«پروژه ۳۸ شمال» سال گذشته اعلام کرده بود که جاری شدن سیل در منطقه احتمالا به تاسیسات آب خنک‌کننده مرتبط با این راکتور آسیب زده است که نشان دهنده آسیب‌پذیری این سیستم در برابر حوادث طبیعی شدید است.

خبرگزاری دولتی کره شمالی نیز گزارش داده است که امسال به دلیل بارش شدید باران در برخی از مناطق این کشور سیلاب جاری شده ولی به احتمال بروز خسارت در تاسیسات هسته‌ای «یونگ‌بیون» هیچ اشاره‌ای نکرد.

دو دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، با رهبر کره شمالی برای آغاز گفت‌وگو به‌منظور محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور به نتیجه نرسید.

دولت جدید آمریکا به ریاست‌جمهوری جو بایدن نیز اعلام کرده که سیاست گفت‌وگو با کره شمالی را دنبال کرده است ولی رهبران آن کشور گفته‌اند تا زمانی که واشینگتن سیاست خود را تغییر ندهد تمایلی به گفت‌وگو با آمریکا ندارند.

آژانس بین‌المللی انرژِی اتمی در ماه ژوئن امسال در مورد احتمال آغاز تولید پلوتونیوم در این تاسیسات هسته‌ای هشدار داده بود.

این نهاد در گزارش سالانه خود گفت فعالیت‌های پنج ماهه در راکتور «یونگ‌بیون» از ماه فوریه تا ژوئیه، نشان می‌دهد که به احتمال فراوان در این بازه زمانی چرخه کامل تصفیه پلوتونیوم از ضایعات سوخت هسته‌ای انجام شده است.

این گزارش که روز جمعه منتشر شد افزود: «مشاهده نشانه‌های جدید از عملیات راکتور هسته‌ای و آزمایشگاه پردازش مجدد مواد هسته‌ای به شدت نگران‌کننده است».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG