لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۷

دولت مکرون با هدف مقابله با اسلام‌گرایی افراطی، «مجمع اسلام فرانسه» را بنیان گذاشت


دولت امانوئل مکرون در فرانسه روز شنبه ۱۶ بهمن نهاد جدیدی را با نام «مجمع اسلام فرانسه» با هدف منطبق کردن مسلمان این کشور با فرهنگ و جامعه فرانسه و رهایی از افراط‌ گرایی اسلامی معرفی کرد.

با راه‌ندازی «مجمع اسلام فرانسه» که بخشی از تلاش‌های دیرینه امانوئل ماکرون است، نهاد پیشینی که زیر عنوان «شورای مذهب مسلمانان فرانسه» فعالیت می‌کرد، منحل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت آقای ماکرون امیدوار است که «مجمع اسلام فرانسه» به هدایت بیش از ۵ میلیون مسلمان در فرانسه، که بزرگ‌ترین جامعه اسلامی در یک کشور اروپای غربی است، اقدام کند.

دولت در گزینش اعضای این نهاد اسلامی جدید نظارت خواهد کرد و پیشاپیش، یک چهارم از صندلی‌های آن برای زنان مسلمان در نظر گرفته شده است. اما ملاک و معیار گزینش افراد در این نهاد هنوز کاملا مشخص نیست.

در وظایف این نهاد آمده است که باید به معضلات مسلمانان فرانسه، آموزش امامان جماعت، روحانیون شاغل در نهادهایی مانند زندان‌ها، بیمارستان‌ها و نیروهای نظامی رسیدگی کرده و برای تامین امنیت مساجد و تعصبات ضد اسلامی نیز راهکارهایی بیابد.

نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری اسبق فرانسه در سال ۲۰۰۳ «شورای مذهب مسلمانان فرانسه» را برپا کرده بود تا پلی میان نمایندگان مسلمانان و رهبران مذهبی آنها با دولت پاریس باشد.

برخی از مسلمانان میانه‌رو نیز معتقد بودند که شورای یادشده با سوءمدیریت همراه بود و شکست آن با توجه به رشد اسلام افراطی در این کشور، ثابت شده بود.

ژرالد درمانن، وزیر کشور در دولت کنونی، پیش‌تر گفته بود که شورای قبلی زیر نفوذ پول‌های بیگانگان از جمله مراکش، الجزایر و ترکیه بود.

آقای درمانن روز شنبه ضمن معرفی «مجمع اسلام فرانسه» گفت که جامعه این کشور نظر به رویدادهای سال‌های گذشته نیازمند شکلی بازتر و فراگیرتر از دیالوگ است و نهاد جدید باید بتواند تنوع مسلمانان در فرانسه را نمایندگی کند.

حامیان این طرح گفته‌اند که این نهاد می‌تواندضمن حفظ ارزش‌های دمکراتیک و جدایی دین از مذهب، کشور را از تهدیدات اسلامگرایان افراطی مصون نگاه دارد.

با این حال، منتقدان بسیاری نیز گفته‌اند که خود این ابتکار دولتی، گام دیگری از تبعیض نهادینه شده است که کلیت جامعه تنها عده‌ای معدود، و به‌ویژه مسلمانان را مسئول حملات خشونت‌بار سال‌های اخیر در فرانسه می‌دانند.

در میان مسلمانان نیز علی‌رغم استقبال برخی از آنها از ابتکار تشکیل «مجمع اسلام فرانسه»، گروه دیگری از مسلمانان گفتند که دولت مکرون جرات پیشنهاد طرح مشابهی به مسیحیان یا ادیان دیگر را ندارد.

مخالفان مسلمان و غیرمسلمان اقدام دولت را در تشکیل مجمع جدید با انتخابات فروردین آینده در این کشور مرتبط دانسته و آن را کوششی از سوی آقای مکرون برای جلب آرای مسلمانان عنوان کرده‌اند.

اسلام دومین دین در فرانسه است؛ مسلمانان در این کشور عمدتا میانه‌رو هستند که ارزش‌های نظام حاکم را می‌پذیرند اما مسلمانان سلفی و افراطیون حامی گروه‌های جدید در سال‌های اخیر به شدت رشد کرده‌اند.

صدها تن از جوانان مسلمانی که تابع و حتی زاده فرانسه هستند، در یک دهه گذشته برای جنگ‌های موسوم به «جهادی» راهی کشورهای خاورمیانه شده و از جمله به عضویت داعش درآمدند. این واقعیت بسیاری از مردم فرانسه را تکان داد.

از سوی دیگر، حملاتی که از انگیزه‌های اسلام‌هراسی و نژادپرستی ناشی می‌شود، در دوره اخیر در فرانسه شدت گرفته است.

پارلمان فرانسه سال گذشته قانونی را برای تقویت نظارت دولت و پلیس بر مساجد، مدارس و باشگاه‌های ورزشی که معمولا جوانانی از خانواده‌هایی با تبار مراکشی، الجزایری و از سایر کشورهای آفریقایی و اسلامی در آنها رفت و آمد دارند، تصویب کرد.

قانون یادشده دست دولت را در بستن شماری از مساجد و تشکل‌ها باز گذاشت زیرا وزارت کشور فرانسه کار آن‌ها را خطری برای دمکراسی و زمینه‌ای برای رشد اسلامگرایان افراطی و حتی احتمال بروز حملات تروریستی تشخیص داد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ف.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG