لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

آمریکا برای اطلاعات دستگیری شهرام پورصفی ۲۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد


وزارت امور خارجه ایالات متحده تا ۲۰ میلیون دلار برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا محکومیت شهرام پورصفی، عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شود، پاداش تعیین کرده است.

شهرام پورصفی، از اعضای سپاه پاسداران، است که دو سال پیش وزارت دادگستری آمریکا او را به توطئه برای ترور جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا از طریق دادن ۳۰۰ هزار دلار به یک مزدور برای کشتن آقای بولتون متهم کرده است.

خرداد ۱۴۰۲ نیز دولت آمریکا تحریم‌هایی را علیه رئیس اطلاعات خارجی سازمان اطلاعات سپاه و دیگر اعضا و وابستگان سپاه پاسداران و همچنین بازوهای عملیات خارجی آن اعمال کرد که شهرام پورصفی، یکی از این افراد بود.

در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه روز پنج‌شنبه ۵ مهر منتشر کرد آمده است که شهرام پورصفی متهم است که از اکتبر ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ تلاش کرده است تا افرادی را در ایالات متحده برای قتل جان بولتون در ازای ۳۰۰ هزار دلار استخدام کند.

او همچنین متهم به ارائه حمایت و منابع مادی برای تسهیل این اقدام به قتل است.

در این بیانیه آمده است که پورصفی به نمایندگی از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که از سوی آمریکا یک سازمان تروریستی خارجی تعیین شده، فعالیت می‌کرده است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در ژوئن ۲۰۲۳ پورصفی را به عنوان یک «تروریست جهانی» تعیین کرد و تمام دارایی‌ها و منافع او را در ایالات متحده مسدود کرد.

بنا بر این بیانیه، در صورت محکومیت، شهرام پورصفی با حداکثر ۱۰ سال حبس و جریمه نقدی تا ۲۵۰ هزار دلار برای استفاده از امکانات تجارت بین ایالتی در ارتکاب قتل قراردادی، و حداکثر ۱۵ سال حبس و جریمه نقدی تا ۲۵۰ هزار دلار برای ارائه و تلاش برای ارائه حمایت مادی به یک توطئه قتل فراملی روبه‌رو است.

دو سال پیش اعلام شده بود که شهرام پورصفی در ایران زندگی می‌کند اما وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که او همچنان در خارج از کشور متواری است.

بهمن ماه ۱۴۰۲ نیز وزارت امور خارجه آمریکا با تعیین جایزه‌ای ۱۵ میلیون دلاری، از افرادی که اطلاعاتی درباره «حسین هاتفی اردکانی»، فعالیت‌های او و ارتباطش با سپاه پاسداران دارند خواست تا با برنامه «پاداش برای عدالت» این کشور تماس بگیرند.

حساب رسمی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا آقای اردکانی را «تاجر ایرانی» معرفی کرد که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «برای دستیابی و تأمین فناوری پیچیده مورد نیاز سپاه» جهت «تولید تسلیحات و فروش آن با این نهاد همکاری کرده است».

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این حسین هاتفی اردکانی را در ارتباط با «تهیه قطعات هواپیماهای بدون سرنشین جمهوری اسلامی» تحریم کرده است.

همچنین وب‌سابت برنامه «پاداش برای عدالت» وابسته به وزارت خارجه آمریکا بهمن ماه ۱۴۰۳ نیز با انتشار تصاویر و نام‌های شش مقام ارشد مرکز فرماندهی سپاه سایبری ایران برای هرگونه اطلاعاتی که منجر به تعیین محل و افشای هویت این افراد شود ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

این شش نفر، حمید همایون فال، حمید رضا لشگریان، مهدی لشگریان، میلاد منصوری، محمد باقر شیرینکار و رضا محمد امین صابریان معرفی شدند.

XS
SM
MD
LG