لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

نظامیان روسیه ایستگاه‌های مرزی ایران و ارمنستان را «ترک می‌کنند»


دیدار نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور روسیه در مسکو
دیدار نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور روسیه در مسکو

سخنگوی نخست‌وزیر ارمنستان می‌گوید در جریان دیدار نخست‌وزیر این کشور و ولادیمیر پوتین در مسکو، توافق شده است که نیروهای نظامی روسیه ایستگاه‌های مرزی ایران و ارمنستان را ترک کنند.

نازِلی باقداساریان روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه در ادامه گفت از ابتدای سال ۲۰۲۵، نیروهای روسی کنترل ایستگاه‌های مرزی با ایران را تحویل مرزبانان ارمنستان خواهند داد.

نیروهای نظامی وابسته به سرویس امنیت فدرال روسیه از سال ۱۹۹۲ در ایستگاه‌های مرزی ارمنستان با ایران مستقر شده‌اند.

نیروهای روسیه پیشتر نیز طبق توافق دو کشور در اوت امسال، پاسگاه هوایی «زوارتنوتس» در نزدیکی ایروان، را به نیروهای ارمنی تحویل داده بودند.

نازِلی باقداساریان در ادامه خبر داده که در جریان دیدار نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، همچنین توافق شده است نیروهای مرزبانی ارمنستان و روسیه بصورت مشترک نظارت بر مرزهای ارمنستان با ایران و ترکیه را انجام دهند.

ارمنستان بعد از جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ کوهستانی با جمهوری آذربایجان در پاییز ۲۰۲۰، بزرگترین متحد خود روسیه را متهم به عدم حمایت کافی از ایروان کرد. طی دو سال گذشته ارمنستان روابط خود با غرب را بهبود بخشیده و هزاران نیروی نظامی آمریکایی و اروپایی در این کشور مستقر شده‌اند؛ موضوعی که واکنش تند روسیه را در پی داشته است.

به رغم سردی روابط سیاسی، دو کشور کماکان روابط تجاری گسترده‌ای دارند و آقای پوتین در دیدار روز سه‌شنبه با نیکول پاشینیان در مسکو تصریح کرد پارسال حجم مبادلات تجاری دو کشور ۷.۴ میلیارد دلار بود و این رقم تنها در نیمه اول سال جاری دو و نیم برابر شد و از ۸.۳ میلیارد دلار گذشت.

او اظهار امیدواری کرد که تجارت دوجانبه روسیه و ارمنستان تا پایان امسال به ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار برسد.

در این میان، وهاگن خاچاتوریان رئیس جمهور ارمنستان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اظهار امیدواری کرد که تا آغاز کنفرانس اقلیمی سازمان ملل متحد (کاپ ۲۹) در باکو، جمهوری آذربایجان و ارمنستان توافقنامه صلح امضا کنند.

این کنفرانس بین‌المللی ۱۱ نوامبر، حدود یک ماه دیگر، در باکو برگزار خواهد شد.

آقای خاچاتوریان همچنین رویکرد ترکیه، به عنوان بزرگترین متفق جمهوری آذربایجان، در موضوع صلح باکو و ایروان را «سازنده» توصیف کرده و گفته است با آنکارا نیز توافقی برای عبور شهروندان کشورهای ثالث از مرزهای دو کشور انجام شده است.

XS
SM
MD
LG