لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

حملات موشکی روسیه به چند شهر اوکراین چندین کشته بر جا گذاشت


دود ناشی از حملات موشکی روسیه به شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین
دود ناشی از حملات موشکی روسیه به شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین

گزارش‌ها حاکی است که در جریان حملات تازه روسیه به کی‌یف، پایتخت اوکراین، صدای انفجارهایی در شهر به گوش رسید و دود سیاهی آسمان را فراگرفت.

خبرگزاری‌ها مجموع کشته‌ها در این حمله روسیه به چند شهر در اوکراین را ۲۰ نفر اعلام کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفته که روسیه بیش از ۴۰ موشک به خاک این کشور شلیک کرده است.

حمله روسیه در طول روز که «نادر» توصیف شده در روزی انجام شده است که رئیس جمهور اوکراین قرار است در روز دوشنبه به ورشو، پایتخت لهستان، سفر کرده و سپس از این شهر برای شرکت در اجلاس ناتو به واشینگتن سفر کند.

زلنسکی گفت: «تروریست‌های روسی بار دیگر به‌طور گسترده با موشک به اوکراین حمله کردند. شهرهای مختلف: کی‌یف، دنیپرو، کریوی ریگ، اسلوویانسک، کراماتورسک. بیش از ۴۰ موشک از انواع مختلف. ساختمان‌های مسکونی، زیرساخت‌ها و یک بیمارستان کودکان آسیب دیدند».

سرگئی پوپکو، رئیس اداره نظامی پایتخت اوکراین، در کانال تلگرامی خود نوشت: دست‌کم هفت نفر در حملات موشکی روسیه به کی‌یف در روز دوشنبه، ۱۸ تیرماه، کشته شدند.

کی‌یف از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۰ بارها هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفته، اما حمله روز دوشنبه به پایتخت از اواسط ماه ژوئن بی‌سابقه است.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، گفت: قطعاتی از پرتابه‌های ساقط‌ شده توسط سامانه‌های پدافند هوایی در دو منطقه مرکزی پایتخت سقوط کرده است.

مقامات شهرداری گفتند که یک ساختمان اداری و چند خانه در جریان این حمله آسیب دیدند.

آقای کلیچکو در پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت که در این حمله دست‌کم سه نفر زخمی شده‌اند که یکی از آن‌ها در بیمارستان بستری شده است.

او بدون اشاره به جزئیات همچنین گفت که یک بیمارستان مخصوص کودکان در این حمله آسیب دید.

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: غیرنظامیان هدف این گلوله‌باران بودند، زیرساخت‌ها مورد حمله قرار گرفت و تمام جهان امروز باید عواقب ترور را ببیند که تنها با زور می‌توان به آن پاسخ داد.

در خارکیف که در شرق اوکراین و هم‌مرز با روسیه است، بر اثر برخورد یک وسیله نقلیه با یک مین که ارتش روسیه کار گذاشته بود، پنج نفر از جمله دو کودک کشته شدند.

اولگ سینگوبوف، فرمانده خارکیف، در شبکه‌های اجتماعی نوشت در این حادثه، یک مرد ۵۳ ساله، یک زن ۶۴ ساله، یک زن ۲۵ ساله، یک پسر پنج ساله و یک نوزاد سه ماهه جان باختند.

شهر خارکیف به‌طور مرتب هدف حملات ارتش روسیه قرار دارد که ۱۰ مه امسال حمله زمینی بزرگی را در این منطقه آغاز کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفته است که حمله به خارکیف برای ایجاد یک «منطقه حائل» به منظور محافظت از منطقه مرزی بلگورود روسیه در برابر گلوله‌باران ارتش اوکراین بوده است.

نیروهای روسیه به‌دنبال حمله به خارکیف، چندین روستای مرزی را تصرف و هزاران نفر را مجبور به ترک خانه‌هایشان کردند.

با این حال، مقامات اوکراینی گفته‌اند در هفته‌های اخیر، پس از این‌که واشینگتن تا حدودی محدودیت‌های استفاده از سلاح‌های اهدایی آمریکا برای حمله به داخل روسیه را لغو کرد، این فشارها متوقف شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز/ ک.ر/ف.دو
XS
SM
MD
LG