لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

ششصدمین روز جنگ روسیه؛ اوکراین می‌گوید حملات به یک شهر در دونتسک را دفع کرده است


ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز دوشنبه ۲۴ مهرماه همزمان با ششصدمین روز آغاز تهاجم روسیه گفت که ارتش این کشور طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ حمله نیروهای روسیه از چهار جهت به سوی شهر آودیئیفکا را دفع کرده است.

آودیئیفکا در نواحی مرکزی استان دونتسک واقع در شرق اوکراین قرار دارد و با شهر دونتسک، مرکز این استان، فاصله زیادی ندارد.

جمعیت آن قبل از شروع جنگ حدود ۳۱ هزار نفر بود ولی در تابستان سال گذشته حدود دو هزار و پانصد نفر تخمین زده شد.

رئیس ادارات محلی آودیئیفکا گفت در مقایسه با هفتهٔ گذشته که حملات روزانه روسیه حدود ۶۰ مورد بود تعداد حملات کاهش چشمگیری پیدا کرده و این نشان می‌دهد که اقدامات ارتش روسیه برای تصرف این شهر «شکست خورده است».

پژوهشکدهٔ «موسسه مطالعات جنگ» در واشینگتن نیز ارزیابی مشابهی دارد و غروب روز یکشنبه اعلام کرد: «تهاجم ارتش روسیه برای محاصره آودیئیفکا ادامه دارد ولی این ارتش با توجه به کاهش موارد و سرعت حملات نتوانسته است مناطق بیشتری را تصرف کند.»

نماینده روسیه در سازمان ملل جمعه گذشته در جلسه شورای امنیت گفت تشدید حملات ارتش این کشور در جبهه شرقی بخشی از کارزار نظامی جدید روسیه در اوکراین است.

با توجه به نزدیک شدن فصل زمستان که عملیات نظامی را به شدت محدود خواهد کرد، دو طرف جنگ در هفته‌های اخیر برای ارتقاء روحیه نیروهای خود و تبلیغات کوشیده‌اند که پیروزی‌هایی به‌دست بیاورند.

ضد ‌حملات اوکراین که از چهار ماه پیش آغاز شد دستاورد چندانی نداشته است. کشورهای غربی تأکید می‌کنند که حمایت نظامی و مالی از کی‌یف به‌رغم جنگ اسرائیل و حماس ادامه خواهد یافت.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه گفت دولت بایدن از کنگرهٔ آمریکا درخواست خواهد کرد که یک بستهٔ کمک نظامی به ارزش بیش از دو میلیارد دلار را برای کمک به اوکراین و اسرائیل تصویب کند.

آودیئیفکا به‌دلیل فاصله نزدیک به شهر دونتسک، مرکز استان دونتسک، برای دو طرف اهمیت استراتژیک دارد. ارتش اوکراین در این نقطه استحکامات مهمی ساخته و قادر است شهر دونتسک را گلوله‌باران کند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی به‌دلیل عدم دسترسی به خطوط مقدم جبهه و انتشار گسترده اطلاعات نادرست نمی‌توانند ادعاهای هیچ‌یک از طرفین را تایید کنند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در ملاقات با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور، گفت که ارتش اوکراین در ضد‌ حملات ماه‌های اخیر پیشروی مهمی نداشته است و بدون برخورداری از حمایت هوایی با خطوط دفاعی چند لایه روسیه مواجه شده است.

ولادیمیر پوتین نیز در مصاحبه با یک رسانهٔ چینی ادعا کرد که ضد‌ حملات اوکراین «به‌غیر از تلفات سنگین به هیچ نتیجهٔ دیگری نرسیده است.»

همزمان، وزیر خارجه مقدونیه شمالی که ریاست دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا را برعهده دارد، روز دوشنبه در یک نشست خبری در کی‌یف گفت ۵۷ کشور عضو این سازمان در ماه‌های آینده فشار دیپلماتیک خود را بر روسیه افزایش خواهند داد.

او از مسکو خواست حملات به اوکراین را متوقف کرده و نیروهای خود را از مناطق اشغالی خارج کند.

از سوی دیگر، ماریا لووا- بلووا، بازرس ویژه روسیه در زمینه حقوق کودکان، روز دوشنبه گفت این نهاد به بازگشت ۳۵ کودک اوکراینی به خانوادهٔ خود در اوکراین و کشورهای دیگر کمک کرده است.

خانم لووا- بلووا که همراه با رئیس‌جمهور روسیه، به‌دلیل انتقال کودکان اوکراینی به روسیه از سوی دیوان کیفری بین‌المللی تحت تعقیب است، ادعا کرد که مسکو هیچ‌گاه مخالف بازگرداندن کودکان به خانواده‌های آن‌ها نبوده است.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای بدون ارائهٔ جزئیات بیشتر گفت در بازگرداندن این گروه از کودکان به خانواده‌های آن‌ها مشارکت داشته است.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری آسوشیتد پرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG