لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

تشدید حملات روسیه به اوکراین در حین بحران غزه؛ پوتین از «پیش‌روی در برخی مناطق» خبر داد


شهر دونتسک تحت اشغال روسیه که دود ناشی از انفجارها از منطقهٔ آودیئیفکا (تحت کنترل اوکراین) دیده می‌شود، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳
شهر دونتسک تحت اشغال روسیه که دود ناشی از انفجارها از منطقهٔ آودیئیفکا (تحت کنترل اوکراین) دیده می‌شود، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳

در بحبوبهٔ توجه جهانی به بحران جنگ حماس و اسرائیل، رئیس‌جمهور روسیه از پیش‌روی نیروهای این کشور و اشغال مناطق بیشتری از اوکراین خبر داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز یکشنبه ۲۳ مهرماه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی رسمی این کشور گفت ارتش روسیه پیش‌روی‌هایی ازجمله در منطقه صنعتی آودیئیفکا در دونتسک داشته است.

او گفت نیروهای ما در همه مناطق به‌صورت «سریع و گسترده» در حال پیش‌روی هستند: «این مناطق شامل آودیئیفکا، کوپیانسک و زاپوریژیا است».

نیروهای اوکراینی هم روز شنبه اعلام کرده بودند که نبردهای سنگینی در منطقه آودیئیفکا در جریان است، اما توانسته‌اند مواضع خود را حفظ کنند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش اوکراین که برای بازدید از جبهه جنگ به مناطق شرقی کشور رفته بود، روز شنبه گفته بود وضعیت طی روزهای گذشته «به میزان قابل توجهی بدتر» شده است.

از زمان حملهٔ حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه، روسیه حملات نظامی به اوکراین را شدت بخشیده و گزارش‌ها حاکی از استفادهٔ گستردهٔ ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات به مناطق مسکونی و زیرساخت‌های شرق و جنوب اوکراین است.

منطقه آودیئیفکا یک سمبل مقاومت در مقابل تهاجم روسیه است. در جنگ سال ۲۰۱۴ که منجر به اشغال شبه جزیره‌کریمه شد، این منطقه برای مدت کوتاهی به اشغال نظامیان روسی درآمد، اما دوباره آزاد شد و به نماد مقاومت مردم اوکراین تبدیل شد.

هم‌اکنون تنها ۱۶۰۰ نفر از جمعیت ۳۱ هزار نفری آودیئیفکا در دوران قبل از جنگ فوریه ۲۰۲۲، در منطقه باقی مانده‌اند و به‌رغم حملات بی‌امان روسیه مقاومت می‌کنند.

ویتالی باراباچ، شهردار این شهر، روز شنبه اعلام کرد وضعیت جنگ «بسیار متشنج» است و روس‌ها تلاش دارند این شهر را با نیروهای بیشتر و بیشتری محاصره کنند.

این شهر طی هشت سال پیش از اهداف کلیدی نیروهای روس در اوکراین بوده و در نوزده ماه گذشته حملات متعددی به این شهر انجام شده، اما سقوط نکرده است.

ارتش اوکراین اعلام کرد حملات روز یکشنبهٔ روسیه به سمت این شهر دفع شده است. برخی تحلیلگران نیز با استناد به تصاویر ماهواره‌ای از تلفات سنگین نیروهای روسی در حمله به این شهر خبر داده‌اند.

در این میان گزارش‌هایی از دولت کی‌یف در مورد نقش روزافزون پهپادهای مدل «شاهد» ایران در حملات روسیه منتشر شده است.

ایران برای ماه‌ها تحویل پهپاد به روسیه را انکار می‌کرد، اما وزیر خارجه ایران در آبان پارسال و پس از انتشار شواهد گسترده‌ای از استفاده نیروهای روسی از پهپادهای ایرانی نهایتاً اعلام کرد که ایران «قبل از جنگ اوکراین و در شمار محدودی» پهپاد تحویل روسیه داده است.

اوکراین این موضوع را رد کرده و ادعای حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران را «دروغ» خوانده و گفته است تاکنون صدها پهپاد ایرانی را ساقط کرده است.

نهادهای غربی اعلام کرده‌اند به غیر از ایران، کره شمالی نیز در ارسال تجهیزات به روسیه برای جنگ اوکراین فعال شده است.

کاخ سفید اخیراً با انتشار تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد کرهٔ شمالی مهمات و تجهیزات نظامی در اختیار روسیه قرار داده است.

مقامات نظامی آمریکا چند روز پیش نیز قطعاتی از پهپادهای ساخت ایران را که در اوکراین به کار گرفته شده در سازمان ملل به نمایش گذاشتند.

اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، بریتانیا و برخی دیگر از کشورها تاکنون چندین بسته تحریمی علیه ایران به خاطر ارسال پهپاد به روسیه وضع کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئيس‌جمهور اوکراین، در تازه‌ترین پیام ویدئویی خود از توافق‌های جدید با آلمان، هلند، نروژ، فنلاند، دانمارک، جموری چک، اسپانیا و بریتانیا خبر داده و گفته است که سامانهٔ تراهوک پالادین، ویژهٔ ردگیری پهپادهای انتحاری، در بستهٔ جدید تسلیحاتی برای اوکراین ارسال می‌شود.

به‌گفتهٔ رئيس‌جمهور اوکراین، به‌رغم تشدید تنش در خاورمیانه، متحدان اوکراین از مصمم بودن روسیه برای ادامهٔ جنگ در اوکراین آگاه‌اند و مصمم هستند به حمایت خود از کی‌یف ادامه دهند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه، رادیوفردا. د.خ/ ر.ش
XS
SM
MD
LG