لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

روسیه می‌گوید ممکن است ناگزير شود موشک‌های میان‌برد در اروپا مستقر کند


سرگی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه، می‌گوید «نشانه‌های غیرمستقیمی» از تصمیم ناتو برای استقرار موشک‌های میان‌برد در خاک اروپا دیده می‌شود
سرگی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه، می‌گوید «نشانه‌های غیرمستقیمی» از تصمیم ناتو برای استقرار موشک‌های میان‌برد در خاک اروپا دیده می‌شود

روسیه روز دوشنبه ۲۲ آذر هشدار داد که در صورت استقرار موشک‌های میان‌برد ناتو، آن کشور نیز ناگزیر خواهد شد موشک‌های میان‌برد خود را در اروپا مستقر کند.

سرگی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه، در مصاحبه‌ای با رسانه‌های این کشور گفت، اگر ناتو حاضر نشود برای جلوگیری از تنش مذاکره کند مسکو ناگزیر خواهد شد این اقدام را انجام دهد.

اظهارات آقای ریابکوف را می‌توان نشانه‌ای از تداوم تنش بین غرب و روسیه تلقی کرد. روسیه خواستار تضمین‌های مشخص امنیتی از سوی غرب است و در مقابل آمریکا و متحدانش به روسیه هشدار داده‌اند نیروهای خود را از مرز اوکراین عقب بکشد.

معاون وزارت خارجه روسیه در مصاحبه روز دوشنبه باری دیگر ادعای غرب در مورد آمادگی برای حمله به اوکراین را تکذیب کرد.

بر اساس پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که در سال ۱۹۸۷ میخائیل گورباچف و رونالد ریگان، رهبران وقت اتحاد شوروی و آمریکا آن را امضا کردند، استقرار این موشک‌ها در اروپا ممنوع شد.

دولت آمریکا پس از سال‌ها شکایت از عدم پایبندی روسیه به مفاد این پیمان در سال ۲۰۱۹ از آن خارج شد.

سرگی ریابکوف گفت، «نشانه‌های غیرمستقیمی» از تصمیم ناتو برای استقرار این موشک‌ها در خاک اروپا دیده می‌شود و یک نمونه آن احیای فرماندهی توپخانه ۵۶ است که در دوران جنگ سرد مرکز عملیاتی موشک‌های «پرشینگ» قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای بود.

معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود فزود: «عدم پیشرفت در زمینه دستیابی به یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای این معضل باعث خواهد شد که پاسخ ما نیز نظامی باشد. البته این گام بعدی در واکنش ما به بحران فعلی است. در حال حاضر ما چنین کاری نکرده‌ایم و کماکان سیاست عدم استقرار این تسلیحات به شکل یک‌طرفه را ادامه می دهیم. ما از ناتو و آمریکا نیز می‌خواهیم از استقرار موشک‌های میان‌برد پرهیز کنند.»

ناتو می‌گوید قصد استقرار موشک‌های میان‌برد در خاک اروپا را ندارد و قادر است تهدید ناشی از موشک‌های روسیه را با روش‌های نظامی متعارف و سایر اقدامات «متناسب» خنثی کند.

اما آقای ریابکوف گفت روسیه اعتماد خود به ناتو را کاملا از دست داده است.

او افزود: «آنها (ناتو و غرب) برای افزایش امنیت ما هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند. آنها فکر می‌کنند هر کاری که بخواهند می‌توانند انجام دهند و روسیه باید آن را بپذیرد. وضعیت نمی‌تواند به این شکل ادامه پیدا کند.»

در گفت‌وگوهای طولانی ولادیمیر پوتین و جو بایدن پیرامون بحران اوکراین در روز سه‌شنبه گذشته رهبر روسیه خواستار توافق‌های الزام‌آوری برای تضمین امنیت آن کشور در برابر توسعه ناتو به سمت شرق اروپا شد.

سرگی ریابکوف گفت روسیه می‌تواند در هفته‌های آینده جزییات پیشنهادات خود را به آمریکا و احتمالا سایر اعضای ناتو ارائه دهد.

ولی سخنگوی کاخ کرملین روز دوشنبه گفت به احتمال زیاد پیشنهادات روسیه در هفته جاری به آمریکا ارائه خواهد شد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG