لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

مایکروسافت: روسیه با انتشار اطلاعات غلط المپیک پاریس را هدف گرفته است


شرکت مایکروسافت می‌گوید عوامل روسیه کارزار انتشار اطلاعات غلط در مورد فرانسه و مسابقات المپیک پاریس را تشدید کرده‌اند.

مایکروسافت در بخشی از بیانیه‌ای که روز یکشنبه ۱۳ خرداد در وبلاگ این شرکت منتشر شد، افزود که این کارزار، شامل وبسایت‌های خبری جعلی و یک فیلم مستند طولانی، به طور مشخص با هدف ضربه زدن به اعتبار کمیته بین‌المللی المپیک و ایجاد فضای تبلیغاتی حاکی از وقوع خشونت در جریان المپیک پاریس طراحی شده است.

این بیانیه می افزاید:«نگران کننده‌ترین موارد از انتشار اطلاعات جعلی توسط عوامل وابسته به روسیه ترویج تهدیدهای جعلی منتسب به گروه‌های تندرو و افراطی علیه مسابقات المپیک همزمان با تداوم جنگ در غزه است.»

مایکروسافت می گوید در اواخر سال ۲۰۲۳ مواردی از نشر اطلاعات غلط توسط عوامل وابسته به روسیه را کشف کرده که در آن تصاویری از شعارنویسی روی دیوارهای شهر پاریس منتشر شده و چنین وانمود می کند که این شعارها حاوی تهدید به خشونت علیه ورزشکاران اسرائیلی است. در برخی از این شعارها به کشته شدن ۱۱ ورزشکار اسرائیلی در جریان مسابقات المپیک مونیخ در سال ۱۹۷۲ توسط شبه نظامیان فلسطینی اشاره شده است.

مایکروسافت در بخش دیگری از بیانیه خود افزود که این کارزار توسط دو گروه وابسته به روسیه هدایت می‌شود که تحقیقات این شرکت نشان می دهد تحت عنوان «توفان-۱۶۷۹» و «توفان-۱۰۹۹» یا «دوپلگنگر» فعالیت می کنند.

به گفته این شرکت، گروه موسوم به «دوپلگنگر» با نقل قول از ۱۵ وبسایت خبری ظاهرا فرانسوی که همه آنها جعلی هستند ادعاهای روسیه در مورد فساد مالی در کمیته بین‌المللی المپیک و احتمال وقوع حوادث خشونت‌آمیز همزمان با المپیک پاریس را بزرگنمایی و ترویج می‌کند.

گروهی که مایکروسافت آن را «توفان- ۱۶۷۹» معرفی می‌کند ژوئن سال گذشته فیلم مستند طولانی به نام «المپیک سقوط کرده» را منتشر کرد که به گفته مایکروسافت هدفش بی‌اعتبار کردن مدیریت کمیته بین‌المللی المپیک است.

مایکروسافت می‌گوید راوی این مستند صدای جعلی تام کروز، بازیگر سرشناس آمریکایی، است که با کمک ابزارهای هوش مصنوعی تولید شده و با پخش پیام‌هایی از طریق «کامئو» وبسایت ویدئو- پیام‌های شخصی، تلاش کرد سایر سلبریتی‌های آمریکایی را فریب دهد تا این مستند را تائید کنند.

مایکروسافت در بیانیه خود گفت: «این اقدام به وضوح نشان داد که خالقان این مستند وقت بسیار زیادی برای این طرح صرف کرده و قابلیت‌های فنی آنها از سایر کارزارهای نفوذ تبلیغاتی که تاکنون شناسایی شده بیشتر است.»

مایکروسافت افزود: «بعید است کارزار تبلیغاتی عوامل وابسته به کرملین در آستانه نزدیک شدن به تاریخ برگزاری مسابقات المپیک پاریس کاهش یابد. این کارزار از سال گذشته میلادی که کمیته بین‌المللی المپیک، روسیه را از شرکت در المپیک پاریس محروم کرد تشدید شده است.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG