لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

کشته شدن دو غیرنظامی و آسیب به تأسیسات انرژی اوکراین در حمله روسیه


آتش‌گرفتن تأسیسات برق بر اثر حمله موشکی و پهپادی در اوکراین
آتش‌گرفتن تأسیسات برق بر اثر حمله موشکی و پهپادی در اوکراین

مقامات رسمی اوکراینی از کشته‌شدن دو غیرنظامی در جریان حملات هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های روسیه به این کشور در ۲۴ ساعت اخیر خبر می‌دهند.

فرماندار خارکیف روز شنبه ۳۰ تیر گفته است که موشک‌های روسیه، به تأسیسات انرژی و زیرساخت‌های این منطقه نیز آسیب وارد کرده است.

به گفته اوله سینیهوبوف، موشک‌های اسکندر یک تأسیسات زیربنایی را در شهر کوچک باروینکوو در شمال شرق هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن سه نفر دیگر شد.

وی جزئیاتی در مورد این تأسیسات ارائه نکرد، اما در پیام‌رسان تلگرام نوشته که بیش از ۵۰ منزل مسکونی و ساختمان اداری و تجاری نیز در این حملات آسیب دیدند.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرده که ارتش روسیه در حمله شبانه، چهار موشک بالستیک اسکندر به سوی این کشور شلیک کردند که پدافند هوایی اوکراین نتوانست آنها را ساقط کند.

به گفته نیروی هوایی اوکراین، پدافند هوایی ۱۳ فروند از ۱۷ پهپاد روسیه را در پنج منطقه در شرق، شمال و مرکز این کشور سرنگون کرد.

شبکه ملی برق اوکراین نیز اعلام کرده که پهپادهای مورد استفاده روسیه، به تأسیسات توزیع برق در منطقه مرکزی پولتاوا، در منطقه سامی در شمال شرق و در شمال منطقه چرنیهیف حمله کردند.

این شبکه نیز در پیام‌رسان تلگرام نوشته که به همین دلیل مجبور به قطع برق اضطراری برای مصرف کنندگان صنعتی و مسکونی در مناطق پولتاوا و چرنیهیف شده است.

نیروهای روسی از ماه مارس حملات موشکی و پهپادی به زیرساخت‌های انرژی اوکراین را افزایش داده‌اند و حدود نیمی از تولید انرژی موجود را از بین برده و میلیون‌ها نفر را مجبور به تحمل خاموشی طولانی‌مدت کرده‌اند.

راه‌آهن اوکراین هم می‌گوید حملات شبانه به زیرساخت‌های راه‌آهن در برخی از بخش‌های منطقه خارکیف آسیب رسانده و برخی قطارهای مسافربری را برای مدت کوتاهی به تأخیر انداخته است.

اوکراین که زیرساخت‌های انرژی و غیرنظامی‌اش ماه‌ها است بر اثر حملات پهپادها و موشک‌های شدید روسیه ویران شده، متقابلا ًحمله به تأسیسات صنعتی در خاک روسیه را آغاز کرده و عمدتاً پالایشگاه‌های نفتی را که برای نیروهای نظامی روسیه کار می‌کنند، هدف قرار داده است.

در هفته‌های گذشته ارتش اوکراین بارها از جمله شبه جزیره کریمه را که در اشغال مسکو است هدف حمله موشکی خود قرار داده و به سامانه‌های پدافندی زمین‌به‌هوای روسیه آسیب زده است.

همزمان با برخی پیشروی‌های ارضی روسیه در اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از رهبران ایالات متحده خواسته برای کمک به کشورش در مقابله با تهاجم نظامی روسیه تا ماه نوامبر و مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا صبر نکنند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ ب.ب/م.ا.
XS
SM
MD
LG