لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۷

یک مقام دانشگاه شریف: پول وکیل نداریم تا دانشگاه را از شرایط تحریم خارج کند


دانشگاه شریف پیش از این به دلیل «کمک به برنامه مشکوک هسته‌ای ایران» توسط اتحادیه اروپا تحریم شده بود
دانشگاه شریف پیش از این به دلیل «کمک به برنامه مشکوک هسته‌ای ایران» توسط اتحادیه اروپا تحریم شده بود

مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف با تأکید بر تأثیر منفی تحریم بر رتبه‌بندی جهانی این دانشگاه می‌گوید برای خارج کردن دانشگاه از شرایط تحریم «پول وکیل نداریم».

محمدرضا هرمزی‌نژاد دوشنبه هفت آبان با بیان اینکه امسال رتبه این دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی تایمز تغییری نکرده،‌ اعلام کرد با توجه به شرایط از این مسئله «خوشحال هستیم».

آقای هرمزی‌نژاد در ادامه با توجه به «شرایط مالی»، «مشکلات بودجه» و «مهاجرت یا مرخصی‌های بدون حقوق» استادان، ثابت ماندن رشد علمی دانشگاه شریف را رضایت‌بخش توصیف کرد.

او در ادامه با اشاره به اینکه استادان «بسیار برجسته‌ای» از این دانشگاه مهاجرت کرده‌اند، ‌گفت: «کشورهای خارجی اساتید درجه دوم و سوم را استخدام نمی‌کنند و دنبال استخدام نخبگان هستند.»

دانشگاه صنعتی شریف چندین سال است به دلیل آن چه «کمک به برنامه مشکوک هسته‌ای ایران» خوانده شده، در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

در شرایطی که دادگاه اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۳ تحریم‌ها علیه «دانشگاه صنعتی شریف» را فاقد ادلهٔ کافی دانسته بود، اما این اتحادیه چندماه بعد در تصمیمی تازه دوباره این دانشگاه را تحریم کرد.

این دانشگاه همچنین تحت تحریم‌های کانادا و بریتانیا قرار دارد‍.

دولت‌ها در سراسر جهان در سال‌های اخیر ابتکاراتی را برای مسدود کردن یا ممانعت از همکاری بین‌المللی دانشگاهی که ممکن است به پیشبرد برنامه‌های نظامی ایران کمک کند، آغاز کرده‌اند.

دولت کانادا دی‌ماه پارسال محدودیت‌های جدیدی را در زمینه تخصیص بودجه تحقیقاتی در نظر گرفت که با هدف جلوگیری از به اشتراک گذاشتن فناوری‌هایی انجام شد که برای امنیت ملی کانادا مهم تلقی می‌شوند.

در فهرست این محدودیت‌ها، پهپادها جزو فناوری‌های حساس معرفی شده و دانشگاه شریف هم از جمله مؤسساتی است که دولت کانادا باور دارد در این زمینه اقداماتی انجام می‌دهد و برای امنیت ملی این کشور خطراتی دارد.

پهپادهای ساخت ایران در دو سال اخیر کاربرد گسترده‌ای در حملات ارتش روسیه به اوکراین داشته و کی‌یف بارها بقایای هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران را پس از حملات روسیه به نمایش گذاشته است.

جمهوری اسلامی مدعی است که مشارکتی در زمینه ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین ندارد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ پ.م/پ.پ
XS
SM
MD
LG