لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

ولیعهد عربستان: ریاض بدون تشکیل کشور فلسطین، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد


محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی می‌گوید ریاض تا مادامی که کشور مستقل فلسطین تشکیل نشده باشد، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز چهارشنبه با بیان اینکه «آرمان فلسطین در راس امور پادشاهی عربستان سعودی قرار دارد» گفت:«پادشاهی سعودی از تلاش‌های مجدانه خود برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی بیت المقدس شرقی دست نخواهد کشید و ما تاکید می‌کنیم تا مادامی که این محقق نشود، روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نخواهیم کرد.»

وی همچنین دولت اسرائیل را به «ارتکاب جنایت علیه مردم فلسطین و نقض قوانین بین‌المللی و بشردوستانه متهم کرد.

این اظهارات در حالی است که محمدبن سلمان روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ گفته بود که عربستان و اسرائیل هر روز به عادی‌سازی روابط «نزدیک‌تر» می‌شوند. با این حال آغاز جنگ بین اسرائیل و گروه افراطی حماس در ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ تلاش دیپلماتیک چندین ساله ایالات متحده برای بهبود روابط بین اسرائیل و همسایگان عرب خود از جمله عربستان سعودی را به بن‌بست رساند.

در سال ۱۳۹۹ با چراغ سبز عربستان سعودی، دو کشور امارات متحده عربی و بحرین توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل امضا کردند و از آن زمان گزارش‌هایی درباره تلاش‌های آمریکا برای برقراری روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و عربستان منتشر شده است.

محمد بن سلمان در بخش دیگری از سخنان خود با استقبال از اقدام کشورهایی که کشور فلسطین را به رسمیت شناختند گفت: «کشور فلسطین از مشروعیت بین‌المللی برخوردار است و ما از سایر کشورها هم می‌خواهیم که اقدامات مشابهی انجام دهند.»

از سال ۱۹۸۸ که یاسر عرفات، رهبر وقت سازمان آزادی‌بخش فلسطین با به رسمیت شناختن اسرائیل آمادگی خود را برای صلح با اسرائیل اعلام کرد، تا امروز ۱۴۷ دولت در دنیا «کشور فلسطین» را به رسمیت شناخته‌اند.

باربادوس، جامائیکا، ترینیداد و توباگو، باهاما، نروژ، اسپانیا، ایرلند، ارمنستان و اسلوونی دولت‌هایی هستند که در دو ماه گذشته «کشور فلسطین» را به رسمیت شناختند.

در شرایطی که جنگ ارتش اسرائیل در غزه در پی حمله غافلگیرانه گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل و کشتن ۱۲۰۰ اسرائیلی و ربودن ۲۵۳ اسرائیلی دیگر به غزه ادامه دارد، تشکیلات خودگردان فلسطینی تلاش کرده عضو رسمی سازمان ملل شود اما آمریکا این امر را موکول به توافق با اسرائیل کرده است.

XS
SM
MD
LG