لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

ادامهٔ درخواست‌‌ها برای توقف اجرای حکم حبس شروین حاجی‌پور


شروین حاجی‌پور​
شروین حاجی‌پور​

چند حقوقدان و فعال سیاسی در ادامهٔ واکنش‌ها به تأیید اجرای حکم زندان شروین حاجی‌پور، خوانندهٔ معترض، از غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه خواستند اجرای این حکم را متوقف کند.

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، روز یک‌شنبه ۱۴ مرداد با بیان اینکه حکم آقای حاجی‌پور «برخی از بیانات حوزهٔ حقوق را نقض کرده»، در روزنامهٔ اعتماد گفت آقای اژه‌ای «از طریق ماده ۴۷۷ می‌تواند ورود کرده و جلوی اجرای حکم را بگیرد».

آقای مجتهدزاده در ادامه با بیان اینکه احتمال کمی وجود دارد که حکم این خوانندهٔ معترض اجرا شود، از رئیس قوهٔ قضائیه خواست در پرونده‌های مشابه از قضاتی استفاده کند «که بتوانند از کیان قضایی کشور در برابر افکار عمومی داخلی و خارجی حفاظت کنند».

گفت‌وگوی علی عظیمی، خواننده و از حامیان شروین، با رادیوفردا را بشنوید:

طبق مادهٔ ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری در صورتی که رئیس قوهٔ قضائیه رأی قطعی صادره از هر یک از مراجع قضائی را خلاف شرع تشخیص دهد، با تجویز اعادهٔ دادرسی پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال می‌کند.

شروین حاجی‌پور، خوانندهٔ معترض که به دلیل ساخت و خواندن آهنگ «برای» به حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده بود، سه‌شنبه ۹ مرداد اعلام کرد حکم ۳ سال و ۸ ماه حبسی که در دادگاه علیه او صادر شده بود، در دادگاه تجدید نظر تأیید شده است.

این خواننده معترض با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی گفت باید تا چند روز دیگر خود را برای اجرای حکم به زندان معرفی کند.

انتشار این خبر با واکنش گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و حامیان این خواننده معترض در داخل و خارج از کشور خواستار نقض حکم قاضی علیه او شدند.

کامبیز نوروزی، حقوقدان نیز در همین زمینه با بیان اینکه در این پرونده «افکار عمومی و حقوقدانان» قانع نشده‌اند که «قانون و عدالت اجرا می‌شود»، روز جمعه ۱۲ مردادماه به سایت جماران گفت: «اینکه یک خواننده به خاطر یک ترانهٔ ساده بخواهد به این شکل محکومیت زندان بگیرد، از لحاظ حقوقی قابل قبول نیست.»

آقای نوروزی نیز با اشاره به اینکه غلامحسین محسنی اژه‌ای می‌تواند مانع از اجرای این حکم شود گفت: «در چنین شرایطی یک تجدیدنظر کلی در سیاست کیفری باید اتفاق بیفتد که کار هنرمند و فعالان مدنی به زندان‌ها نکشد و هر جمله و رفتار آنان را حمل بر جرم نکنند.»

در ادامهٔ این واکنش‌ها حتی برخی فعالان سیاسی نزدیک به حکومت ایران نیز هشدار داده‌اند که اجرای حکم زندان برای شروین حاجی‌پور «بازتاب منفی در جامعه پیدا کرده است».

عباس عبدی، فعال سیاسی، روز یک‌شنبه با اشاره به پرونده‌های قضائی دیگری که جامعه آن‌ها را «نمی‌پذیرد»، در یادداشتی در روزنامهٔ اعتماد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی را مسئول این موارد دانست و خواستار رفع «مشکلات عمیق این دستگاه» شد.

شروین حاجی‌پور در آهنگ و ترانه «برای» با الهام از پست‌های کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، به دغدغه‌های مردم ایران از جمله مشکلات اقتصادی، فاصله طبقاتی، فشارهای اجتماعی و معضلات محیط زیستی پرداخته است.

او سال ۱۴۰۱ پس از انتشار این آهنگ در بحبوحه اعتراضات «زن، زندگی،‌آزادی» مدتی در بازداشت به‌ سر برد و ۱۲ مهر همان سال به قید وثیقه آزاد شد.

آقای حاجی‌پور در دادگاه انقلاب برای اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام» و «اغوا و تحریک مردم به اغتشاشات به قصد برهم زدن امنیت کشور» به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

او همچنین بر اساس حکم دادگاه انقلاب به مجازات‌های دیگری نظیر «ساخت موسیقی علیه جنایات آمریکا» و «ممنوعیت خروج از کشور» نیز محکوم شد.

این در حالی بود که جایزه گِرَمی بهترین ترانه در بخش «آهنگ برای تغییرات اجتماعیِ» در شصت و پنجمین دوره اهدای این جوایز به همین تک‌آهنگ شروین حاجی‌پور اهدا شد.

XS
SM
MD
LG