لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

چندین توطئه ترور ایران در داخل اسرائیل «خنثی شده است»


موتی مَمان (نفر دوم از چپ) متهم به تلاش برای کشتن برخی مقامات اسرائیلی شده بود
موتی مَمان (نفر دوم از چپ) متهم به تلاش برای کشتن برخی مقامات اسرائیلی شده بود

شین‌بت، اداره اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل، می‌گوید که ایران اقدامات خود برای ترور در اسرائیل را افزایش داده است.

این سازمان در بیانیه خود افزوده که اخیراً چندین توطئه سوءقصد توسط ایران که برخی از آن‌ها در مراحل پیشرفته‌ای بودند خنثی شده است ولی جزئیات این توطئه‌ها هنوز در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است.

اداره اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل در بخشی از این بیانیه که روز دوشنبه ۹ مهر منتشر شد، گفت: «در هفته‌های اخیر شین بت افزایش قابل ملاحظه‌ای در اقدامات ایران برای سوءقصد علیه اهدافی در خاک اسرائیل کشف کرده است.»

شین‌بت می‌گوید ایران تلاش کرده شهروندان غیرنظامی اسرائیل را برای حمله به مقامات ارشد در این کشور جذب کند.

در این بیانیه به بازداشت اخیر یک شهروند اسرائیلی به نام موتی (مردخای) مَمان اشاره شده است که دو بار پنهانی به ایران برده شده و به او مأموریت داده شده بود که نخست‌وزیر، وزیر دفاع یا رئیس شین بت را ترور کند.

شین‌بت در بیانیه خود افزود که ایران علاوه بر این تلاش می‌کند از طریق آنلاین اسرائیلی‌ها را جذب کند.

عوامل ایران اهداف اسرائیلی خود را در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های مرتبط با خرید و فروش رمزارز، امور مالی و جستجوی کار شناسایی و انتخاب می‌کنند.

شین بت می‌گوید عوامل ایران به شهروندان اسرائیلی برای انجام کارهایی نظیر «جاسازی پول یا تلفن همراه در نقاط مشخص، پخش اعلامیه، شعارنویسی روی دیوارها و حتی به آتش کشیدن خودروها و مجروح کردن مردم» پول کلانی پیشنهاد می‌دهند.

اداره اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل در ادامه بیانیه خود افزود: «ما از مردم می‌خواهیم که به هر مورد مشکوکی توجه کرده و بسیار احتیاط کنند، به خصوص در مواردی که پول پیشنهادی بسیار زیاد است و با کاری که درخواست می‌شود تناسب ندارد یا کاری که درخواست می‌شود غیرعادی است.»

این اداره از مردم اسرائیل خواست که هرگونه فعالیت مشکوک را گزارش دهند.

دادستانی اسرائیل روز ۲۹ شهریور در کیفرخواست ارائه شده به دادگاه، موتی (مردخای) مَمان را متهم کرد که با پیشنهاد دریافت پول از نهادهای اطلاعاتی ایران در پیشبرد اقدامات جمهوری اسلامی جهت کشتن بنیامین نتانیاهو، نفتالی بنت و چند مقام مهم دیگر در اسرائیل مشارکت کرده بود.

موتی ممان، ۷۲ ساله، بازرگان اهل بندر اسرائیلی اشکلون که از مدت‌ها پیش در کشور ترکیه زندگی می‌کرد، به تماس با «مأمور خارجی» متهم شده است.

در کیفرخواست علیه او آمده است که آقای مَمان دو بار نیز به ایران سفر کرده است.

XS
SM
MD
LG