لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

نورهای مصنوعی شبانه بر کیفیت برگ‌ها و تغذیه حشرات «تأثیر منفی می‌گذارد»


نتایج این تحقیق نشان می‌دهد در مناطقی که در شب به شدت روشن بودند، برگ‌های درختان بسیار سفت بودند و هیچ نشانه‌ای از جویده شدن توسط حشرات نداشتند
نتایج این تحقیق نشان می‌دهد در مناطقی که در شب به شدت روشن بودند، برگ‌های درختان بسیار سفت بودند و هیچ نشانه‌ای از جویده شدن توسط حشرات نداشتند

دانشمندان آکادمی علوم چین هشدار داده‌اند که نورهای مصنوعی که شهرها را در طول شب روشن نگه می‌دارند می‌توانند با تاثیر بر کیفیت برگ‌های گیاهان، تغذیه حشرات را به خطر بیاندازد و به زنجیرهٔ غذایی طبیعت آسیب وارد کند.

این پژوهش که در مجله Frontiers in Plant Science منتشر شده است تاثیرات نورهای مصنوعی شبانه بر اکوسیستم‌های شهری را مورد مطالعه قرار داده و به نتایج نگران‌کننده‌ای منجر شده است.

دکتر شوانگ ژانگ، نویسنده این مطالعه، در این باره می‌گوید: «ما متوجه شدیم که در مقایسه با اکوسیستم‌های طبیعی، برگ‌های درختان در بیشتر اکوسیستم‌های شهری به طور کلی کمترین نشانه‌ای از آسیب حشرات را نشان می‌دهند و کنجکاو بودیم که بدانیم چرا.»

این تحقیقات بر روی دو گونه درخت رایج در پکن، یعنی درخت تلخ‌بیان ژاپنی و درخت زبان‌گنجشک انجام شد. پژوهشگران دریافتند که در مناطقی که با نور مصنوعی بیشتری روشن هستند، برگ این درختان سفت‌تر شده و کمتر توسط حشرات خورده می‌شوند.

در این مطالعه، دانشمندان ۳۰ محل نمونه‌برداری در جاده‌های اصلی که معمولاً تمام شب توسط چراغ‌های خیابانی روشن می‌شوند را انتخاب کردند. آن‌ها میزان روشنایی را در هر محل اندازه‌گیری کردند و سپس سختی برگ‌های درختان را آزمایش کردند. تقریباً ۵۵۰۰ برگ از جمله اندازه، سختی، محتوای آب، و سطوح مواد مغذی و دفاع‌های شیمیایی آزمایش شدند.

نتایج نشان داد که هرچه روشنایی بیشتر بود، برگ‌ها سفت‌تر می‌شدند. در مناطقی که در شب به شدت روشن بودند، برگ‌ها بسیار سفت بودند و هیچ نشانه‌ای از جویده شدن توسط حشرات نداشتند.

پژوهشگران عنوان کرده‌اند که آن‌ها به طور کامل نمی‌دانند چرا این اتفاق افتاده است، اما پیشنهاد می‌کنند که درختانی که در معرض نور مصنوعی هستند ممکن است مدت زمان فتوسنتز خود را طولانی‌تر کنند.

با وجود آنکه ممکن است برای برخی افراد، درختان با برگ‌های بی‌عیب و نقص زیباتر به نظر برسند، اما این مسئله می‌تواند نشانه بدی برای اکوسیستم باشد.

ژانگ تأکید می‌کند: «برگ‌هایی که از آسیب حشرات مصون هستند ممکن است به افراد آرامش ببخشند، اما نه به حشرات. تخریب برگ‌ها یک فرایند اکولوژیکی طبیعی است که تنوع زیستی حشرات را حفظ می‌کند.»

تحقیقات پیشین نیز نشان داده‌اند حدود ۴۰ درصد از جمعیت انواع حشرات در جهان کاهش پیدا کرده ‌است و روند کاهش آن‌ها هشت بار سریع‌تر از روند کاهش پرندگان، پستانداران و دیگر گونه‌ها است.

حشرات، از نظر تعداد، دو سوم حیات بر زمین را تشکیل می‌دهند و یکی از عوامل اصلی در چرخه حیات به شمار می‌روند. آن‌ها به گرده‌افشانی درختان کمک می‌کنند، به ثبات خاک یاری رسانده و غذای گونه‌های دیگر جانوران هستند. در نتیجه نابودی آن‌ها خطرات بازگشت‌ناپذیری برای کره زمین خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG