لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

دو کشتی دیگر در دریای سرخ هدف حمله «منسوب به حوثی‌ها» قرار گرفتند


عکس آرشیوی از انفجار در یک کشتی یونانی که دو ماه پیش هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفت
عکس آرشیوی از انفجار در یک کشتی یونانی که دو ماه پیش هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفت

برخی منابع از وقوع دستکم سه حمله به کشتی‌های عبوری در دریای سرخ خبر داده‌ و آن را به شبه‌نظامیان حوثی یمن که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند، نسبت داده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر، به‌نقل از مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا و شرکت خصوصی امنیتی آمبری افزوده است که حملات روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد بخشی از حملات زنجیره‌ای حوثی‌ها در پی جنگ اسرائیل در غزه است.

در حمله اول، بنا به اعلام مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا، ابتدا یک انفجار نزدیک به کشتی رخ داد و پس از نزدیک شدن یک قایق کوچک به کشتی، انفجار دیگری هم صورت گرفت.

براساس این گزارش، حمله در حدود ۱۱۵ کیلومتری جنوب بندر تحت کنترل حوثی‌ها، شهر حدیده، اتفاق افتاده و شرکت خصوصی امنیتی آمبری نیز وقوع دو «انفجار نزدیک» کشتی را تأیید کرده است.

حمله دوم ساعاتی بعد در حدود ۱۸۰ کیلومتری شمال غرب حدیده رخ داد که طی آن نیز انفجاری در نزدیکی یک کشتی مشاهده شد.

اگرچه حوثی‌ها بلافاصله مسئولیت این حمله‌ها را بر عهده نگرفتند، اما آسوشیتدپرس نوشته است در موارد پیشین گاهی ساعت‌ها یا حتی روزها طول کشیده تا حملات خود را تأیید کنند.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که حکومت ایران که حامی اصلی حوثی‌ها است، همچنان در حال بررسی احتمال حمله انتقام‌جویانه به اسرائیل در پی ترور اسماعیل هنیه در تهران است؛ موضوعی که باعث افزایش نگرانی‌ها از احتمال آغاز جنگی وسیع‌تر در منطقه خاورمیانه شده است.

از زمان شروع جنگ در غزه در مهرماه پارسال، حوثی‌ها بیش از ۷۰ کشتی را با موشک و پهپاد هدف قرار داده‌اند که در این حملات چهار ملوان کشته شده‌اند. آن‌ها همچنین یک کشتی را توقیف کرده و دو کشتی دیگر را غرق کرده‌اند.

سایر موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها یا توسط ائتلاف به رهبری آمریکا در دریای سرخ رهگیری شده‌اند یا قبل از رسیدن به هدف سقوط کرده‌اند.

حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری باعث اختلال در جابه‌جایی کالاهایی به ارزش یک تریلیون دلار شده است که سالانه از این مسیر دریایی تجاری بین آسیا، اروپا و خاورمیانه می‌گذرند. این حملات همچنین منجر به شدیدترین نبردهایی شده که نیروی دریایی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون شاهد آن بوده است.

شورشیان می‌گویند که حملات آن‌ها کشتی‌های مرتبط با اسرائیل، آمریکا یا بریتانیا را هدف قرار می‌دهد و هدفش فشارآوردن برای پایان دادن به جنگ غزه است. اما بسیاری از کشتی‌های هدف قرارگرفته ارتباط کمی با طرف‌های این جنگ دارند یا اصلاً ارتباطی ندارند و حتی مقصد برخی از آن‌ها ایران بوده‌ است.

همزمان با با بالاگرفتن تهدیدهای جمهوری اسلامی برای حمله به اسرائیل، ارتش ایالات متحده آمریکا به گروه ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن دستور داده تا سریع‌تر به طرف منطقه حرکت کند.

آمریکا همچنین زیردریایی هدایت‌شوندهٔ یو‌اس‌اس جورجیا را به خاورمیانه فرستاده است، درحالی‌که گروه ناو هواپیمابر تئودور روزولت از قبل در خلیج عمان مستقر بوده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، جت‌های جنگنده اف‌۲۲ نیز به منطقه اعزام شده‌اند و ناو عظیم تهاجمی آبی-خاکی «یو‌اس‌اس واسپ» حامل جت‌های جنگنده اف۳۵ نیز در دریای مدیترانه حضور دارد.

با استفاده از آسوشیتدپرس و وب‌سایت رادیوفردا؛ ر.ش/ک.ر
XS
SM
MD
LG