لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

هشدار پنج کشور غربی به تهران؛ آمریکا برای «حمله گسترده» ایران به اسرائیل آماده می‌شود


رهبران آمریکا و چهار کشور اروپایی در بیانیه مشترکی خواستار آن شدند که ایران از تهدید کردن اسرائیل به حمله نظامی دست بردارد و از سوی دیگر کاخ سفید از احتمال حمله گسترده ایران به اسرائیل خبر داده است.

در حالی که اسرائیل می‌گوید در حال رصد آخرین تحولات ایران برای حمله تلافی‌جویانه احتمالی در پاسخ به کشته شدن اسماعیل هنیه است، رهبران ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا روز دوشنبه ۲۲ مرداد حمایت خود از دفاع از اسرائیل در برابر «تهاجم ایران و حملات گروه‌های تروریستی مورد حمایت ایران» را اعلام کردند.

این بیانیه از ایران خواسته است تهدیدهای جاری درباره حمله نظامی به اسرائیل را متوقف کند و افزوده که رهبران پنج کشور درباره «تبعات جدی» حمله احتمالی ایران به اسرائیل مذاکره کردند.

روز دوشنبه همچنین سران سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه مشترک دیگری از جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های متحدش در منطقه خواسته بودند علیه اسرائیل حمله‌ای انجام ندهند.

از سوی دیگر، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه با اشاره به این که حمله احتمالی ایران به اسرائیل در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه می‌تواند «این هفته» رخ دهد، گفت دشوار است که زمان دقیق آن یا ابعاد و چگونگی آن را مشخص کرد.

جان کربی در عین حال افزود: «باید برای آنچه که می‌تواند مجموعه گسترده‌ای از حملات باشد، آماده باشیم.»

او یادآوری کرد به همین دلیل آمریکا آرایش و تعداد نیروها و تجهیزات خود در خاورمیانه در روزهای اخیر را افزایش داده است.

در ادامه تحولات منظقه خاورمیانه، دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد این کشور «با همه توان» تحولات مربوط به ایران را دنبال می‌کند و تأکید کرد در این زمینه آمریکا و دیگر شرکا نیز به اسرائیل یاری می‌رسانند.

او همچنین یادآوری کرد اسرائیل اظهارنظرها و اقدامات «دشمنان» خود را جدی می‌گیرد و افزود: «ما در اوج آمادگی برای حمله و دفاع هستیم.»

همزمان با انتشار ارزیابی نهادهای اطلاعاتی اسرائیل مبنی بر احتمال حمله گسترده جمهوری اسلامی به خاک این کشور در آینده بسیار نزدیک، نیروی هوایی اسرائیل گفته است مرخصی تمامی خلبانان و کادر خود را لغو می‌کند.

این در حالی است که با بالا گرفتن احتمال حمله نظامی ایران و متحدانش به اسرائیل، پنتاگون اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، فرمان داده است تا یک زیردریایی حامل موشک هدایت‌شونده در خاورمیانه مستقر شود.

پنتاگون در اطلاعیه‌ای که پس‌ از گفت‌وگوی لوید آستین با همتای اسرائیلی وی منتشر شد، گفت که آقای آستین به گروه ضربت آبراهام لینکلن دستور داده است که به روند استقرار خود در منطقه سرعت بیشتری ببخشد.

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی گروه حماس، در روز دهم مرداد در تهران که ساعاتی پس از حمله هدفمند ارتش اسرائیل در کشتن فواد شُکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله، در بیروت رخ داد، تأکید رهبر جمهوری اسلامی ایران بر «خون‌خواهی» و وعده‌های دبیرکل حزب‌الله به تلافی، به نگرانی‌ها در منطقه و جهان دامن زده است.

مقام‌های ایرانی و گروه حماس، اسرائیل را عامل ترور اسماعیل هنیه معرفی می‌کنند هرچند اسرائیل تا کنون این اتهام را رد یا تأیید نکرده‌ است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ع.م
XS
SM
MD
LG