لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

«ده‌ها نفر» در انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در دیرالزور کشته و زخمی شدند


تصویر باقی‌مانده‌هایی از ویرانه‌های دیرالزور را در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد
تصویر باقی‌مانده‌هایی از ویرانه‌های دیرالزور را در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید در انفجار یک خودوری بمب‌گذاری‌شده در بخشی از دیرالزور سوریه که محل حضور پناهجویان بود، «ده‌ها نفر» جان خود را از دست داده‌ یا زخمی شده‌اند. ارتش سوریه جمعه گذشته اعلام کرده بود شهر دیرالزور را از گروه موسوم به حکومت اسلامی پس گرفته‌است.

شمار دقیق کشته‌شدگان مشخص نیست و هرچند هنوز معلوم نیست چه فرد یا گروهی این انفجار را برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند، اما گزارش‌ها حاکی از نقش گروه داعش در این حمله مرگبار است. گروه موسوم به حکومت اسلامی در ماه گذشته نیز حمله مشابهی را در این محل انجام داده بود که ۱۸ کشته برجای گذاشت.

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید به‌نظر می‌رسد ارتش و نیروهای دولتی سوریه همچنان مشغول پاکسازی مناطقی از این شهر شرقی سوریه هستند.

ارتش سوریه صبح جمعه، ۱۲ آبان اعلام کرده بود کنترل دیرالزور را در اختیار دارد و آخرین اعضای داعش از این شهر عقب رانده شده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید «شمار زیادی از مردم در این انفجار زخمی شده‌اند».

بنا بر گزارش‌ها «دست‌کم» یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در کرانه شرقی رود فرات، جایی‌که مردم و پناهجویان نبردها جمع شده‌اند، منفجر شده‌است.

گروه موسوم به حکومت اسلامی (داعش) از سال ۲۰۱۴، در جریان پیش‌روی‌های گسترده خود در سوریه و عراق، بیشتر نقاط شهر نفت‌خیز دیرالزور را به کنترل خود درآورده بود. ارتش سوریه از حدود دو ماه پیش، با کمک شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران و همچنین پشتیبانی هوایی روسیه، عملیاتی را برای آزادسازی این شهر آغاز کرد. شهر رقه، که مرکز اصلی حضور داعش در سوریه به‌شمار می‌رود نیز ماه گذشته توسط نیروهای مورد حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا، از داعش پاکسازی شده بود. دیرالزور واپسین منطقه عمده شهری تحت کنترل داعش به‌شمار می‌رفت.

XS
SM
MD
LG