لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

طالبان از بازداشت مظنونان به قتل سه گردشگر خارجی در افغانستان خبر داد


نیروهای امنیتی حکومت طالبان
نیروهای امنیتی حکومت طالبان

حکومت طالبان می‌گوید چندین عضو شاخه محلی گروه «حکومت اسلامی» موسوم به داعش را به ظن مشارکت در قتل سه گردشگر خارجی در اردیبهشت در ولایت بامیان و حمله ماه شهریور به کارمندان بخش قضایی طالبان در شهر کابل دستگیر کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز دوشنبه ۹ مهر در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق، بدون اعلام هویت این افراد نوشت که یک شهروند تاجیکستان نیز از جمله افراد مظنون به عضویت در شاخه خراسان داعش است که در این رابطه دستگیر شده‌اند.

سخنگوی طالبان ادعا کرد که این شهروند تاجیکستان برای انجام حملات مسلحانه از پاکستان به افغانستان آمده است.

او بدون ارائه شواهد افزود که شبه‌نظامیان داعش خراسان با حمایت سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی در استان‌های بلوچستان و خیبر پختونخوا پاکستان پنهان شده‌اند.

دولت پاکستان اتهام‌های قبلی در مورد پناه دادن به گروه‌های شبه‌نظامی مخالف طالبان را تکذیب کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد همچنین ادعا کرد که طالبان در عملیات‌های نظامی توانسته است شبه‌نظامیان شاخه خراسان داعش را از پایگاه‌های قبلی این گروه در خاک افغانستان بیرون کند.

حمله روز ۲۲ شهریور به کارمندان دفتر عالی نظارت و اجرای احکام و فرامین که جایگزین دادستانی کل در دولت سابق افغانستان است، به گفته مقامات طالبان شش کشته و ۱۳ مجروح به جا گذاشت.

اما انجمن دادستان‌های افغانستان گفت در این حمله دست‌کم ۱۶ دادستان کشته شده‌اند.

به گفته طالبان در حمله روز ۲۸ اردیبهشت در بازاری در ولایت بامیان سه گردگشر خارجی و یک شهروند افغانستان کشته و هفت نفر نیز مجروح شدند.

اما یک منبع ناشناس در گروه طالبان به رادیو آزادی، بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد، گفت تعداد کشته‌های این حمله هشت نفر بوده است. رادیو آزادی نمی‌تواند صحت این رقم را تأیید کند.

دولت اسپانیا چند روز پس از این حمله تأیید کرد که تعدادی از شهروندان این کشور «به قتل رسیده‌اند.»

همزمان، گزارش‌هایی منتشر شد حاکی از این‌که در این حمله گردشگران اهل استرالیا، نروژ و لیتوانی مجروح شده‌اند.

طالبان در آن زمان اعلام کرد که چهار مظنون در محل وقوع حمله بازداشت شده‌اند.

به رغم این که دو سنگ نگاره بزرگ بودا متعلق به قرن ششم میلادی در ولایت بامیان در دوران حکومت قبلی طالبان در سال ۲۰۰۱ تخریب شد این ولایت در نواحی مرکزی افغانستان هنوز یک جاذبه مهم گردشگری است.

XS
SM
MD
LG