لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

واکنش‌ها به «بی‌احترامی» نماینده طالبان در تهران به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران


مراسم افتتاحیه «سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی» در تهران
مراسم افتتاحیه «سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی» در تهران

شماری از مقام‌های ایران برنخاستن نماینده طالبان در تهران هنگام پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران را «بی‌احترامی» و «عدم رعایت رسم میهمانی» خوانده‌اند.

بر اساس تصاویر منتشر شده در رسانه‌های ایران، روز پنجشنبه ۲۹ شهریور در جریان افتتاحیه کنفرانس «وحدت اسلامی» در تهران، نماینده طالبان هنگام پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران از جای خود برنخاست.

در این مراسم مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله مسعود پزشکیان، رئیس جمهور، حضور داشتند و برخی رسانه‌های ایران از رفتار نماینده طالبان به شدت انتقاد کرده‌اند.

در همین حال حسن کاظمی قمی، نماینده رئیس جمهور ایران در امور افغانستان، رفتار نماینده طالبان را «عدم احترام به اصول دیپلماتیک» خواند.

او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این رفتار «با بهانه ممنوعیت نواختن موسیقی از مبادی شریعت معنا و مصداقی ندارد، چه اگر این بود استماع را نیز شامل می گردید».

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور در دولت حسن روحانی، نیز نوشت: «کافی بود دو یا حداکثر چهار نفر از عزیزان تیم حفاظت زیر بغل یا چهار دست و پا را بگیرند و ایشان را محترمانه به خارج از سالن هدایت کنند».

محمدحسن آصفری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، نیز با اشاره به «‌هزینه هنگفت برای بلیط هواپیما و بهترین هتل در تهران» برای این نماینده طالبان تاکید کرد که او «‌رسم میهمانی»‌را رعایت نکرده است.

یک روز پیشتر، چهارشنبه ۲۸ شهریور، سرکنسول طالبان در پیشاور در جریان مراسمی در پایتخت پاکستان هنگام پخش سرود ملی آن کشور از جای برنخاست.

در پی آن، وزارت خارجه پاکستان با احضار سرپرست سفارت طالبان در اسلام‌آباد، این رفتار را «توهین‌آمیز» خواند و نسبت به تکرار چنین رفتارهایی هشدار داد.

با این حال کنسولگری طالبان در پیشاور دلیل بلند نشدن نماینده طالبان را «وجود موسیقی» در سرود ملی پاکستان اعلام کرد.

جمهوری اسلامی حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته اما بارها از همکاری با «هیات حاکمه افغانستان» خبر داده و ضمن اعزام سفیر خود به کابل، با اداره سفارت افغانستان در تهران توسط طالبان موافقت کرده است.

XS
SM
MD
LG