لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۹

طالبان: جنگ در افغانستان تمام شده است


شبه‌نظامیان طالبان روز یکشنبه در پی فرار محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، از کشور وارد پایتخت شدند
شبه‌نظامیان طالبان روز یکشنبه در پی فرار محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، از کشور وارد پایتخت شدند

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان شامگاه یکشنبه در گفت‌وگویی با شبکه خبری الجزیره عنوان کرد که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است و نوع و شکل حکومت آینده به زودی مشخص خواهد شد.

محمد نعیم اطمینان داد که هیچ یک از دیپلمات‌های خارجی و سفارتخانه‌ها هدف حمله طالبان قرار نخواهند گرفت و این گروه، امنیت را برای شهروندان و نهادهای دیپلماتیک ایجاد می‌کند.

وی گفت: «ما آماده گفت‌وگو با تمام شخصیت‌های افغان هستیم و حفاظت‌های لازم را تضمین می‌کنیم.»

اقای نعیم سپس عنوان کرد که طالبان مسئولانه رفتار خواهد کرد و علاقه دارد که با همگی به صلح دست یابد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که همزمان به پیشروی نیروهای طالبان و تسلط بر شهرهای مختلف افغانستان موجی از نگرانی بین شهروندان این کشور به‌ویژه زنان ایجاد شده است.

در پی انتشار اخباری مبنی بر عقد اجباری دختران بالای ۱۲ سال به سربازان این گروه و اعلام محدودیت‌های جدید برای حضور زنان در جامعه، هم‌چنین کشتن شخصیت‌های رسانه‌ای، فرهنگی و دگراندیشان از سوی این گروه، صدها فعال ایرانی و افغانستانی اخیرا با صدور بیانیه‌ای خواستار «تضمین حق حیات و امنیت، حقوق برابر، پایان دادن به تبعیض و خشونت علیه زنان و گروه‌‏های قومی، مذهبی و جنسی» از سوی این گروه و توجه جامعه جهانی به بحران فعلی افغانستان شدند.

روز یک‌شنبه نیز صدها مهاجر افغانستانی با تجمع مقابل دفتر سازمان ملل در تهران به تسلط گروه طالبان در افغانستان و بی‌توجهی جامعه جهانی به این وضعیت اعتراض کردند.

شبه‌نظامیان طالبان روز یکشنبه در پی فرار محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، از کشور وارد پایتخت شدند و ارگ ریاست جمهوری را تصرف کردند. آقای غنی می‌گوید که به منظور جلوگیری از خونریزی کشور خود را ترک کرده است.

نعیم عنوان کرد که کسی روی فرار اشرف غنی حساب نمی‌کرد و حتی افراد نزدیک به وی نیز چنین انتظاری نداشتند.

سخنگوی طالبان افزود: «ما به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم که از سرزمین‌مان دیگران را هدف قرار دهند و همچنین نمی‌خواهیم به دیگران آسیب برسانیم. ما در امور دیگران دخالت نمی‌کنیم و در ازای آن، به دیگران نیز اجازه نمی‌دهیم که در امور ما دخالت بکنند.»

اظهارات او در مورد «دخالت نکردن در امور دیگران» نیز در حالی مطرح می‌شود که این گروه پیش از این متهم به پناه دادن به پیکارجویان القاعده بوده است؛ گروهی که تعقیب آنها از سوی جامعه جهان پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ باری دیگر جنگ را به افغانستان آورد.

​در همین رابطه رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان، نیز اخیراً ارتباط و همکاری گسترده طالبان و القاعده را تأیید کرده است.

محمد نعیم، سخنگوی طالبان شامگاه یک‌شنبه در نهایت عنوان کرد که این گروه حاضر است با جامعه جهانی وارد گفت‌وگو شود تا نگرانی‌های آنان را برطرف سازد.

با سقوط کابل به دست طالبان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از آنها و همه گروه‌های درگیر خواست که برای محافظت از جان شهروندان نهایت خویشتنداری را به خرج دهند.

شبه‌نظامیان طالبان توانستند تقریبا ًکل مناطق افغانستان را که در دست آنها نبود طی حدود ۹ روز تصرف کنند.

محمد اسماعیل خان وارد مشهد شد

خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه نوشت که محمد اسماعیل خان، فرمانده نیروی خیزش مردمی هرات که به اسارت نیروهای طالبان درآمده بود اکنون وارد مشهد شده‌است.

اخباری در مورد چگونگی بیرون آمدن او از منطقه تحت تصرف طالبان منتشر نشده است اما «هرات تایمز» نوشته است که «دلیل سفر وی، رفتن به سمت پاکستان و پیوستن به هیئت بازدیدکننده افغانستان از این کشور است و او قرار است که در نهایت به دوحه سفر کرده و با طالبان به گفت‌وگو بنشیند.»

نیروهای «خیزش مردمی» واحدهایی هستند که از سوی شهروندان افغانستان در ولایت‌های مختلف افغانستان برای مقابله با گروه طالبان تشکیل شدند و آقای اسماعیل‌خان، رهبری این نیروها در شهر هرات را بر عهده داشت.

محمد اسماعیل خان که عضو رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان است، در دولت حامد کرزای وزیر انرژی و آب بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن و پ.پ
XS
SM
MD
LG