لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

طالبان خواستار لغو تحریم‌ها از سوی جامعه جهانی شدند


هیئت طالبان در نشت دوحه به میزبانی سازمان ملل
هیئت طالبان در نشت دوحه به میزبانی سازمان ملل

مقامات طالبان می‌گویند که اصرار خود برای لغو تحریم‌های اقتصادی ادامه خواهند داد و در این رابطه جامعه جهانی را تحت فشار می‌گذارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیئتی از طالبان در نشستی دو روزه به میزبانی سازمان ملل در دوحه پایتخت قطر حاضر شده‌اند.

این نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در سال ۲۰۲۱ است که هیئتی از آنها در نشستی به میزبانی سازمان ملل متحد حضور دارد. نشستی دو روزه که از روز یکشنبه دهم تیرماه آغاز شد.

ذاکر جلالی، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه طالبان، دوشنبه ۱۱ تیر در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق نوشته است که هیئت طالبان از جلسات روز دوشنبه برای رسیدگی به «تحریم‌های مالی و بانکی» و «چالش‌هایی» که این تحریم‌ها برای اقتصاد افغانستان ایجاد می‌کند، استفاده خواهد کرد.

پیشتر نیز ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی هیئت طالبان، در سخنرانی خود برای بیش از ۲۰ فرستاده و مقام سازمان ملل متحد در روز یکشنبه تحریم‌های جاری بر افغانستان را زیر سوال برد.

او گفت: آیا تحریم‌های جاری پس از «جنگ‌ها و ناامنی در نتیجه تهاجمات خارجی و دخالت‌ها پس از حدود نیم‌قرن منصفانه است»؟ او همچنین گفت که «افغان‌ها می‌پرسند که چرا با آنها بر اساس تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه برخورد می‌شود»؟

از زمان به قدر رسیدن طالبان در افغانستان هیچ دولتی دولت طالبان در کابل را به رسمیت نشناخته است.

اما روز یکشنبه دهم تیرماه پس از موافقت برگزارکنندگان با «عدم حضور زنان»، هیئتی از طالبان در یک نشست دو روزه به رهبری سازمان ملل در مورد افغانستان در قطر شرکت کرد.

این نشست، سومین گردهمایی تحت حمایت سازمان ملل متحد برای بررسی بحران أفغانستان است که از روز یکشنبه در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد.

طالبان به گردهمایی نخست دعوت نشده بودند و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته بود که آنها شرایط غیرقابل قبولی را برای شرکت در نشست دوم، در ماه فوریه، تعیین کرده‌اند.

نشست دوحه برای بحث در مورد افزایش تعامل با افغانستان و یافتن راه‌حلی هماهنگ برای چالش‌های این کشور، از جمله مسائل اقتصادی و مبارزه با مواد مخدر، برگزار شد.

با این حال، حضور هیئت طالبان در نشست سوم و عدم حضور نمایندگان جامعه مدنی و زنان، انتقاداتی را به دنبال داشت. برخی سازمان‌ها، از جمله عفو بین‌الملل، این اقدام را به منزله مشروعیت بخشیدن به سیاست‌های طالبان و نادیده گرفتن حقوق زنان و اقلیت‌ها در افغانستان دانستند.

با وجود انتقادها نماینده سازمان ملل نیز از عدم حضور زنان در نشستِ با طالبان دفاع کرد.

طالبان نیز بارها در واکنش به انتقادات اعلام کرده که حقوق همه شهروندان افغانستان بر اساس قوانین اسلامی تضمین شده است.

هنوز مشخص نیست که نشست دو روزه‌ٔ دوحه چه نتیجه‌ای خواهد داشت و آیا جامعه جهانی به خواسته‌های طالبان برای رفع تحریم‌ها پاسخ مثبت خواهد داد یا خیر.

XS
SM
MD
LG