لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

نماینده سازمان ملل از عدم حضور زنان در نشست آتی با طالبان در دوحه دفاع کرد


روزا اُتونبایوا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان، در یک دیدار قبلی با طالبان
روزا اُتونبایوا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان، در یک دیدار قبلی با طالبان

مقام ارشد سازمان ملل متحد در افغانستان از عدم حضور زنان افغان در اولین نشست آینده بین طالبان و نمایندگان ۲۲ کشور دفاع و تأکید کرد که در این نشست، خواسته‌های مربوط به حقوق زنان «قطعاً مطرح خواهد شد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر می‌دهد که روزا اُتونبایوا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد، در روزهای اخیر با پرسش‌های مکرر خبرنگاران در مورد انتقاد سازمان‌های حقوق بشری از عدم حضور زنان افغان در نشست دوحه، پایتخت قطر، در ۳۰ ژوئن و ۱ ژوئیه (دهم و یازدهم تیر) مواجه شد.

آنیس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، روز جمعه در پیامی هشدار داد که عدم حضور زنان افغان، فعالان حقوق بشر و نمایندگان جامعه مدنی در نشست دوحه، اعتبار این نشست را از بین خواهد برد.

هِدِر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر، نیز روز پنج‌شنبه، ۳۱ خرداد، به رادیو آزادی، بخش افغان رادیو اروپای آزاد گفت که بر اساس گزارش این نهاد، سازمان ملل متحد زنان افغان را از نشست آینده دوحه محروم کرده است.

در حالی که روزا اُتونبایوا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد می‌گوید در این نشست، خواسته‌های مربوط به حقوق زنان «قطعاً مطرح خواهد شد»، خانم هدر بار روز جمعه، در صفحه ایکس (توئیتر سابق) خود نوشت: «هیچ بحثی دربارهٔ زنان در دستور کار نشست دوحه نیست و از هیچ زنی برای شرکت به این نشست دعوت نشده است.»

در واکنش به این انتقادها، اوتونبایوا، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه سابق قرقیزستان، پس از جلسه توجیهی شورای امنیت سازمان ملل اصرار داشت که «هیچ‌ کس» این شرایط را در مورد نشست دوحه به سازمان ملل دیکته نکرده است. او در عین حال تأیید کرد که هیچ زن افغانی در این نشست حضور نخواهد داشت.

رویای دختران افغان؛ هزار روز پس از بسته‌شدن درهای مدارس
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:43 0:00

اوتونبایوا گفت که رزماری دی‌کارلو، رئیس سیاسی سازمان ملل، ریاست این نشست را بر عهده خواهد داشت، و چند تن از ۲۲ نماینده ویژه زنان در امور افغانستان نیز حضور خواهند داشت.

این نشست، سومین گردهمایی تحت حمایت سازمان ملل متحد در مورد بحران افغانستان در دوحه است.

طالبان به اولین نشست دعوت نشدند و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت که آنها شرایط غیرقابل قبولی را برای شرکت در دومین نشست در فوریه تعیین کردند، از جمله خواسته‌های مبنی بر اینکه اعضای جامعه مدنی افغانستان از مذاکرات کنار گذاشته شوند و با نمایندگان طالبان به عنوان حاکمان مشروع کشور رفتار شود.

دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل، در ماه مه از افغانستان بازدید کرد و امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان را برای شرکت در نشست آتی دعوت کرد. طالبان پذیرفتند و گفتند که هیئتی را اعزام می‌کنند.

طالبان در سال ۲۰۲۱ با خروج نیروهای ایالات متحده و ناتو پس از دو دهه جنگ، قدرت را به دست گرفت. هنوز هیچ کشوری رسماً آنها را به عنوان دولت افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد و سازمان ملل متحد گفته است که تا زمانی که ممنوعیت آموزش و اشتغال زنان ادامه داشته باشد، به رسمیت شناختن آنها تقریباً غیرممکن است.

با این حال، تیرانا حسن، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر، با اشاره به نشست پیش رو گفت که با توجه به تشدید سرکوب زنان و دختران توسط طالبان، سازمان ملل قصد دارد نشستی را برگزار کند که «حقوق زنان در دستور کار آن نباشد یا زنان افغان در آن حضور نداشته باشند» و این موضوع «شوکه‌کننده» است.

سازمان ملل امیدوار است در چهارمین نشست دوحه، گفت‌وگوها با تمرکز بر تأثیر تغییرات اقلیمی بر افغانستان ادامه یابد.

لیزا داتن، مدیر مالی دفتر بشردوستانه سازمان ملل، هشدار داده است که تغییرات اقلیمی بحران بشردوستانه در افغانستان را تشدید کرده و بیش از نیمی از جمعیت این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. او به افزایش رویدادهای شدید آب و هوایی مانند خشکسالی و سیل اشاره کرد.

اوتونبایوا، نماینده سازمان ملل، ابراز امیدواری کرده است که در این نشست، گروه‌های کاری برای بررسی راهکارهایی جهت مقابله با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی افغانستان، از جمله جایگزینی کشت خشخاش، تأمین دارو برای معتادان و بهبود وضعیت کسب و کارها تشکیل شود.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رادیو آزادی/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG