لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

تظاهرات حامیان فلسطینی‌ها در شهرهای اروپا و آمریکا در آستانه سالگرد جنگ غزه


حمل پرچم فلسطین در تظاهرات روز شنبه در لندن
حمل پرچم فلسطین در تظاهرات روز شنبه در لندن

ده‌ها هزار نفر از حامیان فلسطینی‌ها در شهرهای مختلف آمریکا و اروپا از جمله لندن، پاریس و رم و نیز به خیابان‌ها آمدند و با برگزاری تظاهرات‌ خواستار برقراری آتش‌بس در جنگ غزه شدند.

آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد در آستانه سالگرد حملات گروه افراطی حماس به اسرائیل و آغاز جنگ غره، گروه‌هایی از حامیان مردم فلسطین و لبنان برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در شهرهای مختلف جهان، از روز شنبه ۱۴ مهرماه دست به برگزاری تظاهرات اعتراضی بزنند. این تظاهرات قرار است تا روز دوشنبه ادامه داشته باشد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها در روز شنبه و در نخستین روز از این تظاهرات، هزاران نفر در میدان راسل لندن، گرد هم آمدند؛ در شرایطی که حضور گسترده‌ نیروهای پلیس نیز به چشم می‌خورد. در جریان تظاهرات این روز در لندن درگیری‌هایی نیز رخ داد و پلیس تلاش در آرام کردن فضا داشت.

پلیس متروپولیتن لندن اعلام کرده که ۱۵ نفر دراین روز و از جمله در جریان درگیری‌ها به اتهام برهم زدن نظم عمومی و ضرب و شتم دستگیر شده‌اند.

در رم، چندین هزار نفر با وجود نداشتن مجوز برای گردهمایی و در هامبورگ حدود ۹۵۰ نفر در تجمعی جداگانه با شعارهایی در حمایت از مردم فلسطین و لبنان خواستار توقف فوری جنگ شدند.

در میدان جمهوری پاریس نیز چندین هزار نفر در حمایت از مردم فلسطین و لبنان تجمعی مسالمت‌آمیز برگزار کردند و در حمایت از این دو کشور شعارهایی در مخالفت با ادامه جنگ سردادند.

در فیلیپین نیز ده‌ها فعال چپ‌گرا در نزدیکی سفارت آمریکا در مانیل اعتراض کردند، اما پلیس مانع نزدیک شدن آنها به محوطه کنار دریا شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است حامیان فلسطینی‌ها در راهپیمایی‌هایی در واشینگتن، میدان تایمز نیویورک و چندین شهر دیگر ایالات متحده و در هند، دانمارک، سوئیس و آفریقای جنوبی شرکت کنند.

انتظار می‌رود تظاهراتی نیز توسط حامیان اسرائیل در روز یکشنبه برگزار شود، زیرا یهودیان در سراسر جهان هنوز در حال برگزاری جشن سال نوی یهودی هستند.

با توجه به افزایش بیم درگیری‌ها و به خشونت کشیده شدن اعتراضات، نیروهای امنیتی در چندین کشور نسبت به افزایش سطح هشدار در شهرهای بزرگ هشدار داده‌اند.

جنگ در غزه پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ آغاز و به مرگ یک هزار و ۲۰۵ نفر که بیشتر آنها غیر نظامی بودند منجر شد.

حزب‌الله با هدف حمایت از گروه افراطی حماس از آغاز جنگ غزه، وارد عملیات جنگی علیه اسرائیل شد. دولت اسرائیل با هدف وادار کردن حزب‌الله به دست کشیدن از عملیات تهاجمی‌اش، از حدود دو هفته پیش سلسله عملیات خود علیه حزب‌الله را تشدید کرده است.

ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG