لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

ده‌ها هزار نفر از حامیان عمران خان به خیابان‌های پاکستان آمدند


برکناری عمران خان، نخست وزیر پاکستان با رای عدم اعتماد پارلمان به او، فضای سیاسی این کشور را ملتهب ساخته است به طوری که از یک سو هواداران آقای خان خیابان‌های پاکستان را تسخیر کردند و از طرف دیگر نیز مخالفان او خود را مهیای انتصاب یک نخست وزیر جدید می‌کنند.

ده‌ها هزار نفر از طرفداران عمران خان در شهرهای مختلف پاکستان روز یکشنبه با پرچم‌های حزب او به خیابان‌ها آمدند که اکثریت آنها را جوانان تشکیل می‌داد.

بیش از ۲۰ هزار نفر در شهر بندری کراچی در حمایت از آقای خان شعار دادند و خواستار بازگشت او به قدرت شدند. اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، نیز صحنه تجمع هزاران نفر از حامیان عمران خان بود که شمع‌ در دست آسمان شب را روشن کردند.

عمران خان بامداد یکشنبه پس از ساعت‌ها کشمکش و مجادله در پارلمان پاکستان با رای عدم اعتماد نمایندگان برکنار شد. حامیان او که واشینگتن را به زمینه‌سازی برای برکناری عمران خان متهم می‌کنند دقایقی پس از رای‌گیری به سمت پارلمان پاکستان راهپیمایی کردند. ۱۷۴ نفر از ۳۴۲ عضو پارلمان به برکناری آقای خان رای دادند که تنها دو رای از اکثریت ساده مورد نیاز بیشتر بود.

جانشین عمران روز دوشنبه در پارلمان انتخاب می‌شود و سوگند می‌خورد. مدعی اصلی شهباز شریف، برادر نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان است.

شهباز شریف رهبر بزرگ‌ترین حزب در ائتلاف متنوع جناح اپوزیسیون است که از چپ‌گرایان تا افراطیون مذهبی را در بر می‌گیرد. کاندیدای عمران خان برای نخست وزیری نیز وزیر خارجه او، شاه محمود قریشی، خواهد بود.

آقای قریشی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که حزب آنها هنوز درگیر این مسئله است که آیا نمایندگان آنها پس از برکناری عمران خان باید از پارلمان استعفا بدهند یا نه.

برکناری عمران خان در حالی رخ داد که روابط او با ارتش پاکستان رو به سردی گراییده بود و از طرفی دولت وی نیز با بحران اقتصادی و نرخ تورم بالا و کاهش ارزش روپیه دست و پنجه نرم می‌کرد.

مخالفان عمران خان، دولت او را به سوءمدیریت اقتصادی متهم کرده‌اند. اما عمران خان مدعی است که آمریکا در پشت صحنه باعث برکناری او شده چرا که از سیاست خارجی اسلام‌آباد و جانبداری آن از روسیه و چین راضی نبوده است. واشینگتن اما این اتهام را تکذیب کرده است.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن

XS
SM
MD
LG