لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

روز پنجم جنگ؛ اسرائیل همزمان با «حملات ویرانگر» به غزه، کابینه وحدت ملی تشکیل می‌دهد


توپخانه ارتش اسرائیل در نزدیکی نوار غزه
توپخانه ارتش اسرائیل در نزدیکی نوار غزه

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و بنی گاتس، از چهره‌های مهم اپوزیسیون این کشور، کابینه‌ای را برای نظارت بر جنگ علیه نیروهای حماس تشکیل داده‌اند.

آقای گانتس، وزیر دفاع سابق، روز چهارشنبه ۱۹ مهر با بیان این‌که کابینه جدیدِ تشکیل شده تنها بر جنگ با حماس تمرکز دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این کابینه علاوه بر او و نخست‌وزیر، یوآو گالانت، وزیر دفاع فعلی اسرائیل، نیز حضور دارد.

بر اساس این بیانیه، متحدان راست افراطی آقای نتانیاهو در دولت اسرائیل به مسائل دیگر کشور رسیدگی خواهند کرد.

این «ترکیب غیرمعمول» بعد از سال‌ها جدل میان احزاب اسرائیلی، میزانی از وحدت ملی را به نمایش گذاشته و احتمال حمله زمینی به غزه را افزایش داده است.

گفته شده که یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون، نیز برای پیوستن به کابینه جدید دعوت شده اما او تاکنون به این پیشنهاد پاسخ نداده است.

ادامه بمباران سنگین نوار غزه

این در حالی است که بمباران نوار غزه از سوی ارتش اسرائیل همچنان ادامه دارد و گزارش‌های منتشر شده از ویرانی بسیاری از خانه‌ها در این منطقه و باقی ماندن تعداد زیادی از اجساد ساکنان منطقه در زیر آوار حکایت دارد.

هچنین تعداد مدارس و اماکن امن از حملات ارتش اسرائیل در غزه به شدت کاهش یافته و گروه‌های حقوق‌بشری خواستار ایجاد دالان‌هایی برای دریافت کمک‌‌ها شده‌اند.

این گروه‌ها در مورد تمام شدن امکانات بیمارستان‌های مملو از مجروحان جنگی هشدار داده‌اند.

از سوی دیگر ارتش اسرائیل اعلام کرد روز سه‌شنبه در مجموع، ۱۸ شبه‌نظامی دیگر حماس را که در چند گروه از نقاط مختلف جنوب نوار غزه وارد خاک اسرائیل شده بودند، شناسایی کرده و از پای درآورده است.

برخی از رسانه‌های اسرائیل به نقل از کارشناسان نظامی نوشته‌اند که این تحول نشان می‌دهد حماس هنوز درصدد اعزام پیاپی گروه‌های دیگر به خاک اسرائیل است.

گزارش‌ها حاکی است که اسرائیل اکنون جسد بیش از هزار شبه‌نظامی حماس را که در روز آغاز بحران به اسرائیل نفوذ کرده و حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی را کشتند، در اختیار دارد.

شمار نامعلومی از نیروهای حماس نیز زنده دستگیر شده‌اند که روز سه‌شنبه برای تمدید حکم بازداشت،‌ به دادگاه رفتند.

در حملات اسرائیل در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه به خان یونس در جنوب غزه برادر محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس و سه تن دیگر از اعضای خانواده او کشته شدند.

محمد ضیف مانند شمار دیگری از سران حماس از پیش از آغاز عملیات به مخفیگاه رفته، هرچند که اسرائیل روز سه‌شنبه دو تن از اعضای ارشد حماس را در حملات هوایی از پای درآورد. یکی از آن‌ها وزیر دارایی در دولت حماس بود.

با پیدا شدن اجساد بیشتری از اسرائیلی‌هایی که در ساعات اولیه روز شنبه، نخستین روز بحران، به‌دست نیروهای حماس تیرباران شده بودند، اکنون شمار کشته‌های اسرائیل دست‌کم به ۱۲۰۰ تن رسیده‌ است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‎‌وزیر اسرائیل، سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی تلفنی با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: نیروهای حماس، زمانی که روز شنبه اسرائیلی‌ها را در شهرک‌ها و کیبوتص‌ها گروگان گرفتند، قبل از کشتن آن‌ها، «به زنان تجاوز کردند، سر افرادی را بریدند و کودکان را جلوی چشم سایر اعضای خانواده» به گلوله بستند.

به گفته رسانه‌های اسرائیل، این کشور اکنون نگران است که شمار اسرائیلی‌هایی که به غزه ربوده شده‌اند، بیش از ۲۰۰ نفر باشد.

گروه جهاد اسلامی فلسطین گفته است که بیش از ۳۰ اسیر اسرائیلی را در اختیار دارد و سازمان حماس نیز از اسیرکردن بیش از صد اسرائیلی سخن گفته است.

شماری از ربوده‌شدگان زنان، کودکان و نوزادان و افراد سالمند هستند. چند تن که تابعیت یک کشور دیگر مانند آمریکا را هم دارند، در میان آن‌ها هستند.

مدارس اسرائیل در پنجمین روز جنگ کماکان تعطیل مانده و حالت سکون و سکوت در فضای شهرها احساس می‌شود.

شماری از مردم از مناطق جنوبی اسرائیل از بیم گسترش جنگ به خانه دوستان و بستگان خود در نقاط مرکزی‌تر اسرائیل مانند اورشلیم رفته‌اند.

از سه‌شنبه شب تا بامداد چهارشنبه شمار اندکی راکت به اسرائیل شلیک شد و تهدید حماس مبنی بر این‌که در ساعت ۹ سه‌شنبه شب حملات سنگین راکتی خواهد کرد، عملی نشد.

در ساعات بامدادی چهارشنبه صدای آژیر حملات قریب‌الوقوع راکتی در چند شهر نزدیک به مرز غزه به صدا درآمد.

در حملات راکتی روز سه‌شنبه دو کارگر تایلندی در یک مزرعه اسرائیلی در نزدیکی غزه کشته شدند. ارتش اسرائیل شمار راکت‌های شلیک شده تا بامداد چهارشنبه را حدود پنج هزار فروند اعلام کرد.

درگیری‌ها در بخش شمالی اسرائیل پس از آتشباری‌های شامگاه سه‌شنبه از جنوب لبنان به اسرائیل و آتش متقابل، و بعد خمپاره‌اندازی از خاک سوریه به اسرائیل، سبب استقرار تعداد بیشتری از نیروهای اسرائیلی در این مرزها شد و رئیس ستاد ارتش اسرائیل هم سه‌شنبه شب از بخشی از این مرزها بازدید کرد.

حزب‌الله لبنان بامداد چهارشنبه مسئولیت شلیک راکت ضد تانک به سوی نظامیان اسرائیلی را در این بخش برعهده گرفت که با واکنش توپخانه و عملیات پروازی پهپادهای اسرائیلی بر فراز بخش‌هایی از جنوب لبنان روبه‌رو شد.

در طرف فلسطینی، وزارت بهداشت فلسطین شمار تلفات تا بامداد چهارشنبه را ۹۵۰ تن و تعداد زخمی‌ها را حدود پنج هزار نفر اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG