لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

شمار جانباختگان طغیان هلیل‌رود در جیرفت کرمان به ۱۳ تن رسید


به دنبال طغیان رودخانه هلیل‌رود و مفقود شدن دست‌کم ۱۵ نفر در جیرفت کرمان، فرماندار این شهر اعلام کرد تاکنون اجساد ۱۳ تن به دست آمده است.

احمد بلندنظر، فرماندار جیرفت، صبح سه‌شنبه ۱۰ مهر به خبرگزاری فارس گفت سیزدهمین جسد نیز با تلاش نیروهای امدادگر از آب بیرون کشیده شد.

به گفته او، تلاش برای پیدا کردن دو مفقود دیگر که یک مادر و دختر تبعه افغانستان هستند ادامه دارد.

در پی طغیان هلیل‌رود و سیلاب در منطقه عنایت‌آباد جیرفت، فرماندار جیرفت روز دوشنبه به خبرگزاری ایرنا گفته بود ۱۵ نفر که اکثر آنها کودکان افغان هستند در این رودخانه مفقود شده‌اند.

همچنین به گفته فرماندار جیرفت، این اتباع افغانستان به صورت خانوادگی در یک باغ کار می‌کردند و کودکان آنها برای آب‌تنی به داخل رودخانه رفته بودند اما «بر اثر بارندگی در بالادست رودخانه، سیلاب ایجاد شد».

هلیل‌رود در جنوب استان کرمان ۳۹۰ کیلومتر طول دارد و به تالاب جازموریان می‌ریزد.

این رودخانه به دلیل خشکسالی و ایجاد سدهای متعدد از جمله سد جیرفت در بالا دست سال‌ها خشک و جازموریان نیز به بیابان تبدیل شده بود.

اما بارندگی‌های سال‌های اخیر منجر به پر شدن حجم سدها و باز شدن دریچه‌های سدهای بالادستی به ویژه سد جیرفت شده و بارها طغیان رودخانه را در سال‌های گذشته به دنبال داشته است.

در سال‌های اخیر، سیل خسارت‌های بسیاری در استان‌های مختلف ایران برجای گذاشته است و افرادی نیز جان خود را از دست داده‌اند.

در هفته نخست تیرماه امسال ۱۲ استان ایران درگیر سیل و آبگرفتگی شدند و چهار نفر بر اثر سیل و یک نفر نیز بر اثر رعد و برق جان خود را از دست دادند.

اواسط خردادماه نیز در پی وقوع سیل در چند استان ایران، شبکه آب در ده‌ها روستا قطع شد و دست‌کم سه نفر در استان مازندران و همچنین سرنشینان یک خودرو در استان اردبیل ناپدید شدند.

اواخر خرداد سیل در چالوس باعث مفقود شدن یک خانواده سه‌نفره شد و چند روز بعد رسانه ها اعلام کردند جسد دو تن از اعضای این خانواده پیدا شد.

با استفاده از گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م / ح ج
XS
SM
MD
LG