لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

ائتلافِ «آزادی نرگس» خواستار آزادی فوری نرگس محمدی و دسترسی او به درمان شد


نرگس محمدی در خرداد ماه ۱۴۰۳ به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال دیگر حبس محکوم شد
نرگس محمدی در خرداد ماه ۱۴۰۳ به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال دیگر حبس محکوم شد

کمیته راهبردی ائتلاف بین‌المللی «آزادی نرگس» در بیانیه‌ای می‌گوید وضعیت سلامتی این فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه صلح نوبل وخیم شده و خواستار آزادی فوری او و دسترسی بدون تأخیر به مراقبت‌های پزشکی شده‌ است.

در این بیانیه که روز پنجشنبه یازدهم مرداد منتشر شده است، آمده نتایج آزمایش‌های پزشکی ماه گذشته نرگس محمدی نشان‌ می‌دهد وضعیت سلامتی او به شکلی «نگران‌ کننده رو به وخامت گذاشته است».

این بیانیه خبر داده که خانم محمدی در هشت ماه گذشته از درد شدید کمر و زانو و بیرون زدگی دیسک کمر رنج می‌برده است.

ائتلاف «آزادی نرگس» در بیانیه خود با اشاره به خطرات قلبی عروقی، گوارشی و سایر خطراتی که این فعال حقوق بشر را در زندان تهدید می‌کند خواستار آزادی فوری خانم محمدی و دسترسی بی‌درنگ او به مراقبت‌های پزشکی شده است.

این ائتلاف پیشتر نیز در واکنش به خبر صدور حکم یک سال حبس دیگر برای نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳، ائتلاف بین‌المللی «آزادی نرگس»، این اقدام دستگاه قضایی ایران را به شدت محکوم کرد.

نرگس محمدی در خرداد ماه ۱۴۰۳ به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس جدید محکوم شد.

این فعال حقوق بشر طی سه سال گذشته، شش بار در دادگاه‌های انقلاب و کیفری محاکمه و در مجموع به ۱۳ سال و سه ماه حبس، ۱۵۴ ضربه شلاق، تبعید و چهار ماه رفتگری در خیابان‌های شهر محکوم شده است.

نرگس محمدی، به دلیل اعتراض، افشا و روایت تعرض و اذیت و آزار جنسی مأموران حکومت، چهار بار محاکمه و محکوم شده است.

با این حال خانم محمدی حتی در پشت میله‌های زندان نیز فعالیت‌های خود را ادامه داده و از اعتراضات گسترده سراسر ایران پس از درگذشت مهسا امینی در بازداشت در شهریور ۱۴۰۱ که به دلیل نقض قوانین سختگیرانه حجاب اجباری جمهوری اسلامی بازداشت شده بود، حمایت قاطع کرد.

او در هفته‌های اخیر نیز همراه شماری دیگر از زنان زندانی در اوین، در اعتراض به صدور احکام اعدام برای دو فعال کرد ایرانی، پخشان عزیزی و شریفه‌ محمدی که به عضویت در یک «گروه مسلح غیرقانونی» متهم شده بودند، دست به اعتراض زدند.

نرگس محمدی دارای بیماری قلبی و ریوی جدی است و پیش از این بارها نهادهای حقوق بشری از جمله عفو بین‌‌الملل درباره وضعیت سلامتی نرگس محمدی ابراز نگرانی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG