لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

یک مقام شهرداری تهران فروش تابلوهای موزه را تأیید کرد


موزه هنرهای دینی «امام علی»، یکی از موزه‌های استان تهران است که خرداد ۱۳۸۲ افتتاح شد
موزه هنرهای دینی «امام علی»، یکی از موزه‌های استان تهران است که خرداد ۱۳۸۲ افتتاح شد

یک روز پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر این‌که ۳۰ تابلو ارزشمند هنرمندان ایرانی از «موزهٔ امام علی»، زیر نظر شهرداری تهران، به صورت پنهانی به دبی برده شده،‌ یک مقام شهرداری تهران فروش این تابلوها را تأیید کرد.

سعید صدرائیان، عضو هیئت مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، روز پنج‌شنبه ۲۹ شهریورماه موضوع فروش تابلوهایی که از این موزه خارج شده را تأیید کرد اما ارزش آن‌ها را پایین‌تر از آن دانست که اعلام شده است.

یک روز پیشتر، روزنامه سازندگی خبر داده بود که ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجهٔ شورای شهر تهران، در جلسه این شورا در تذکر به شهرداری تهران اعلام کرده است: «گزارشی به شورا رسیده که نشان می‌دهد ۳۰ تابلو هنری ارزشمند از موزهٔ امام علی برای برگزاری نمایشگاهی به خارج از شهرداری واگذار شده، اما نمایشگاه برگزار نشده و تابلوها نیز به موزه بازنگشته‌اند».

سعید صدرائیان، عضو هیئت مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در پاسخ به گزارش مربوط به مفقود یا فروخته شدن ۳۰ تابلوی هنری این سازمان گفت که این اطلاعات «نادرست» از داخل سازمان به یکی از اعضای شورای شهر داده شده است.

او تأکید کرد که ارزش کل آثار هنری این سازمان «به ۳ میلیارد تومان نمی‌رسد و گزارش‌های مربوط به ارزش ۳۰ میلیاردی آثار، اغراق‌آمیز است.»

صدرائیان همچنین توضیح داد که برخی از این آثار به دلیل فرسوده شدن انبارها و کاهش ارزش بازاری فروخته می‌شوند تا از محل سود حاصل از فروش، مشکلات نگهداری و ترمیم آثار برطرف شود.

یک روز پیش از او، روزنامه سازندگی نوشته بود که ۳۰ تابلو ارزشمند هنرمندان ایرانی از این موزه «به صورت پنهانی به دبی برده شده» و بر اساس اطلاعات سایت نمایشگاه هنر معاصر دبی، ۱۴ تابلو در این شهر به فروش رفته و از ۱۶ اثر دیگر اطلاعاتی در دست نیست.

آقای صدرائیان این اطلاعات را نادرست دانست اما در مورد این جزئیات و تعداد تابلوهای به فروش رفته توضیحی نداد.

موزه امام علی وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است.

نمایشگاه هنری بین‌المللی دبی، بزرگ‌ترین نمایشگاه معاصر هنر تجاری منطقه است که بیش از ۱۰ هزار اثر هنری از ۴۰۰ گالری و هنرمند برجسته که نماینده بیش از ۶۵ کشور جهان است را به نمایش گذاشته است.

پیشتر نیز آثار هنری ارزشمند از مجموعه‌‌های تحت نظر نهادها و مقامات جمهوری اسلامی خارج شده و از سرنوشت آن‌ها اطلاعی در دست نیست؛ از جمله ۴۸ تخته فرش نفیس که بر اساس گزارش خبرگزاری فارسی در سال ۱۳۹۵ و زمان دولت حسن روحانی با یک دستگاه وانت از ساختمان حافظیه کاخ سعدآباد خارج شده است.

این فرش‌ها مجموعه‌ای است که آن را دومین مجموعه گران‌قیمت فرش در جهان و دومین کلکسیون بزرگ فرش در دنیا لقب داده بودند و شامل فرش‌های نفیس از دوره قاجار و زندیه است.

کارشناسان، قیمت تنها ۱۰ تخته فرش از این ۴۸ تخته فرش مسروقه را ۱۳۰ میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG