لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

کشته شدن سه نظامی اسرائیلی و بیش از ۳۵ فلسطینی در آستانه دور جدید مذاکرات آتش‌بس


حضور سربازان اسرائیلی در نوار غزه
حضور سربازان اسرائیلی در نوار غزه

در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه، ارتش اسرائیل از کشته شدن سه نظامی عضو نیروهای ذخیره خود در جریان نبردهای مرکز این باریکه خبر داده و منابع فلسطینی مرگ بیش از ۳۵ ساکن غزه بر اثر حملات اسرائیل را اعلام کرده‌اند.

بر اساس گزارشی که روز یکشنبه سوم شهریور در سایت وزارت دفاع اسرائیل منتشر شده، دانیال پچنیوک ۲۶ ساله، نیتایی متودی ۲۳ ساله و یانیو اورن ۳۵ ساله، نظامیانی بودند که در نبردهای روز گذشته در نوار غزه کشته شدند.

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد دو تن از این افراد بر اثر انفجار بمب و یک تن دیگر در جریان تیراندازی جان خود را از دست دادند.

طی هفته‌های اخیر، ارتش اسرائیل درگیر نبردهای شدید با گروه افراطی حماس در مرکز غزه، خصوصا منطقه دیرالبلح بود.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد از زمان تهاجم غیرمنتظره حماس به اسرائیل در نیمه مهرماه پارسال که منجر به آغاز جنگ غزه شد، ۳۳۸ نیروی نظامی اسرائیلی کشته شده‌اند.

در همین حال خبرگزاری اسوشیتدپرس روز شنبه به نقل از کارکنان بهداشتی در غزه خبر داد که چندین حمله هوایی اسرائیل بیش از ۳۵ نفر را در مناطق مختلف غزه کشته است.

بر اساس آنچه بیمارستان ناصر در مرکز غزه گزارش داده است، ۱۱ عضو یک خانواده ازجمله دو کودک در حمله هوایی ارتش اسرائیل به خانه‌ای در خان یونس کشته شدند.

مسئولان این ببمارستان گفته‌اند درمجموع اجساد ۳۳ نفر که در نتیجه سه حمله در داخل و اطراف خان یونس کشته شدند، به این مرکز منتقل شده است.

بیمارستان شهدای الاقصی نیز خبر داده که سه نفر در جریان یک حمله جداگانه اسرائیل جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که مذاکرات سطح بالا برای دستیابی به توافق آتش‌بس قرار است روز یکشنبه در قاهره، پایتخت مصر، از سر گرفته شود.

اسوشیتدپرس به نقل از یک منبع آگاه مصری اعلام کرد که ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر عصر شنبه و پیش از آغاز مذاکرات رسمی ملاقات کردند.

بر اساس این گزارش، هیئت نمایندگی حماس نیز شنبه وارد مصر شد تا با مقام‌های مصری و قطری دیدار کنند.

محمود مرداوی، از اعضای ارشد حماس، به اسوشیتدپرس گفته است که این گروه در مذاکرات یکشنبه شرکت نخواهد کرد، اما قطر و مصر نتیجه مذاکرات خود به عنوان میانجی‌های آتش‌بس را به اطلاع نمایندگان این گروه می‌رسانند.

رهبری هیئت نمایندگی آمریکا در مذاکرات قاهره را رئیس سی‌آی‌ای و برت مک‌گورک، مشاور ویژه جو بایدن برعهده خواهند داشت.

آمریکا با ارائه پیشنهادی که آن را «واسط» خوانده است، می‌کوشد شکاف میان اسرائیل و حماس برای رسیدن به آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها را پر کند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از چند منبع آگاه از مفاد مذاکرات اخیر دوحه نوشت اختلافات بر سر حضور نظامی آتی اسرائیل در غزه و آزادی زندانیان امنیتی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل موضوع‌های اساسی بوده که مانع از دستیابی به توافق در دوحه شد.

این منابع آگاه به رویترز گفتند حماس به ویژه نگران اصرار اسرائیل برای حفظ نیروی خود در امتداد دالان نتساریم و محور فیلادلفی در غزه است.

دالان نتساریم کُریدوری است که ارتش اسرائیل در طول جنگ از وجود نیروهای حماس پاک کرده و مانع از حرکت آزادانه فلسطینیان بین شمال و جنوب غزه است. دالان فیلادلفی نیز بخشی از مرز غزه با مصر در داخل باریکه غزه است که اسرائیل تأکید دارد حماس در طول ۱۸ سال حکومت خود از این دالان تسلیحات و مهمات را وارد غزه کرده است.

جنگ غزه در پی حمله ۱۵ مهر پارسال نیروهای حماس و متحدانش به خاک اسرائیل که باعث کشته شدن هزار ۲۰۰ نفر شد، در گرفت. شبه‌نظامیان فلسطینی همچنین ۲۵۱ نفر را گروگان گرفتند که ۱۰۵ نفر آنها، از جمله ۳۴ نظامی اسرائیلی هنوز در دست نیروهای حماس هستند.

وزارت بهداشت غزه، تحت کنترل حماس، نیز می‌گوید حملات اسرائیل به این منطقه تاکنون ۴۰ هزار و ۳۳۴ کشته برجای گذاشته است. این گزارش مشخص نکرده چه تعداد از قربانیان افراد غیرنظامی و چه تعداد از اعضای گروه‌های شبه‌نظامی هستند، اما دفتر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید اغلب قربانیان، زنان و کودکان هستند.

با استفاده از گزارش‌های وزارت دفاع اسرائیل، خبرگزاری فرانسه، اسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG