لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

گفت وگوی اردوغان و تیلرسون درباره بهبود روابط آمریکا و ترکیه


عکس منتشر شده از مذاکرات سه ساعته رجب طیب اردوغان و رکس تیلرسون
عکس منتشر شده از مذاکرات سه ساعته رجب طیب اردوغان و رکس تیلرسون

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۶ بهمن گفته است، رکس تیلرسون و رجب طیب اردوغان درباره دستيابی به یک راه سودمند دوجانبه برای بهبود روابط واشینگتن- آنکارا، «گفت وگویی سازنده و صریح» داشتند.

به گزارش رویترز،رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه برای سفری دو روزه وارد ترکیه شد.این در حالی است که روابط آمریکا و ترکیه بر سر مسایل مختلف از جمله حمایت واشینگتن از شبه نظامیان کردهای سوریه، یگان های مدافع خلق،تیره شده است.

ترکیه ماه گذشته میلادی عملیاتی را علیه یگان‌های مدافع خلق در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است.ترکیه یگان‌های مدافع خلق در سوریه را سازمانی تروریستی و بخشی از حزب کارگران کردستان (پ‌کاکا) دانسته که بیش از ۳۰ سال است با آن نبرد می‌کند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص دیدار رکس تیلرسون و رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه گفته است: هر دو در گفت و گویی سازنده و صریح درباره دستيابی به یک راه سودمند دوجانبه براي بهبود روابط ترکيه و آمريکا، شرکت کردند.

به گزارش رویترز، دفتر ریاست جمهوری ترکیه تصاویری از این دیدار سه ساعته را منتشر کرده است.

یک منبع در دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز گفته است، رجب طیب اردوغان در این دیدار الویت ها و انتظارات خود را در خصوص سوریه، مبارزه با تروریسم و سایر مسایل منطقه ای بیان کرد.

پیش از این دیدار ، ترکیه از آمریکا خواسته بود تا یگان های مدافع خلق را از ائتلاف علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی (داعش) کنار بگذارد.

نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه، روز پنجشنبه در بروکسل به خبرنگاران گفت که آنکارا خواهان پایان یافتن حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق است.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، هم پس از دیدار و گفت و گو با همتای ترکیه‌ای خود اظهار داشت که گفت و گوهای دو طرف «بی‌پرده و صریح» بوده و در عین حال تصدیق کرد که اختلاف‌هایی هم در مواضع دو کشور وجود دارد.

بااستفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG